1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Netjes gewerkt Koos. Langzaam begint het echte leuke werk.
     
  2. Dat knapt er mooi van op met poedercoaten!
     
  3. Goed bezig, Koos!:thumbs:
    En dat rijden met een nieuw onderstel onder een oude auto kan ik uit ervaring iedereen aanbevelen bij een ouder auto of auto met veel kilometers. Het is echt een wereld van verschil.
     
  4. Doe je dat poedercoaten zelf of besteed je dat wel uit?
    Netjes man!
     
  5. Poedercoater laat ik doen bij de sociale werkplaats, of werkvoorzieningschap. Die mannen vinden het prachtig, is niet duur, maar je moet goed controleren na tijd.
     
  6. Dat vroeg ik me ook net af!
    Je laat zoveel onderdelen coaten, dat het lijkt alsof het niets kost.
     
  7. #1807 uwbuurman, 11 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2016
    nou ja, ik kan moeilijk de helft laten doen.... ;)
     
  8. Hier in Leeuwarden?
     
  9. Tolbert, details per 06/;)
     
  10. Goed, ik denk dat Eric foto's wil zien. Ik heb flink wat achterstallig onderhoud op dat vlak, ik denk te veel auto's om t goed bij te houden...

    Eerst de e12 528i, weet je nog, die blauwe die ik als bouwpakket heb opgehaald? Gebeurt er dan helemaal niets aan deze mooie blauwe 528i? Nee. Wel regel ik wat onderdelen die ik zo tegen het lijf loop.

    Daarnaast heb ik deze donor opgehaald. Totaal dood, maar er zit nog wat goed blik aan en wat stripjes en dingetjes en vooral belangrijk: 4 x elektrische ramen enn rondom centrale vergrendeling!! Eigenlijk nog geen tijd voor, maar hij is nu beschikbaar, dus maar opgehaald.

    [​IMG]

    En thuis

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnen, naast de ontvanger

    [​IMG]

    En al gelijk in gebruik als opbergplek.

    [​IMG]
     
  11. Daarna is het tijd voor de E30 325iA cabrio, die is inmiddels gereed en opgebouwd, ik loop dus ernstig achter met de plaatjes. Hier gaan we:

    De tank heb ik afgebouwd, de slangen aangesloten en de tank gemonteerd.

    [​IMG]

    Drukding er weer aan:

    [​IMG]

    En weer op z’n plek

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de cardanas teruggezet met het nieuwe tussensteunlager

    [​IMG]
     
  12. Lekker bezig Koos, dat je het allemaal nog kwijt kunt zeg, knap hoor!
     
  13. Bedankt Koos voor de update :thumbs: mooi werk weer :rock:
     
  14. Ik was wel even klaar met dat stomme onderstel aan de achterzijde, dus ik heb wat andere klusjes opgezocht. Eerst aan de voorzijde de nieuwe ABS sensoren er in gezet.

    [​IMG]

    En het nieuwe en oude stekkertje. Het nieuwe is een vrouwtje, het oude is het mannetje…

    [​IMG]

    Het volgende klusje was een klein cadeautje aan mezelf: een paar nieuwe (simpele) speakertjes achter in de auto. De originele waren af en klaar. Uiteraard bewaar ik die bij de auto, maar deze Pioneers klinken zoveel beter…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat een genot! Ik heb de radio niet vaan aan in de cabrio, maar als het moet, dan heb ik nu tenminste zuiver geluid. Over geluid gesproken, de uitlaat is niet bar slecht, maar een jaar gelede ontdekte ik een gaatje onder de ophangbeugel. Dat zijn de geijkte plekken waar ze rotten. Destijds heb ik er wat gungum ingedrukt, maar nu de uitlaat er toch aflag, heb ik het goed hersteld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Per saldo is een nieuwe uitlaat veel leuker, maar dit kleine laswerkje verlengt de levensduur bij mijn gebruik zomaar 5 jaar, dus dat is de moeite wel waard.
     
  15. #1817 uwbuurman, 29 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2016
    Dan toch die achteras… Wat een gedoe heb ik gehad met die stomme rechter draagarm. Ik heb alles mooi opgeknapt, meermaals in de epoxy gezet, alles opgebouwd en toen paste mijn rechter draagarm niet meer…

    [​IMG]

    Hier zie je wat er aan scheelt:

    [​IMG]

    Het vermoeden is dat de auto ooit een flinke optater heeft gehad, door een kuil ofzo, waardoor de draagarm een tik gehad heeft. Toen ik de arm heb verwijderd zat er wel wat spanning op. Overigens is er helemaal niets aan te zien… hoe dan ook, deze paste niet, ik moest een andere hebben. Die was dezelfde avond gevonden, naar verluid een 325i draagarm met ABS. Die heb ik opgehaald en ook opgeknapt.

    [​IMG]

    Ik moest nu alles uitelkaar halen, dus ook de stofplaat eraf. Die kan daardoor mooi meegeverfd worden. Maar ook de naaf moest eraf. Helaas trek je dan het lager verrot, de binnenkooi blijft in 99 van de 100 gevallen aan de naaf zitten. Gelukkig was dat lager al 3.000 kilometer oud en dik 11 maanden… &&#%%@!!!

    [​IMG]

    Dus ik heb een nieuw lager besteld. Het houdt nooit op ;). Maar het lager was er gelukkig snel. Wat bleek echter? Dat ding paste niet. Dus ik heb de leverancier eerst uitgescholden (hij was er niet bij), maar na 10 tellen toch nagedacht en gepast en gemeten. Jazeker, de draagarm was toch anders. Niet veel, namelijk helemaal gelijk, maar de bus waar het lager in moet is een mm of 5 kleiner. Dus van een 4 cilinder. Je moet ze nameten om het verschil te zien…

    Per saldo was dat draagarm nummer 2. Dus ik heb gelijk de lokale BMW sloper, Martin Kuiper, gebeld, zaterdagmiddag 3 uur. Hij had een 325i touring van 1990 staan, daar zat een draagarm op. Dus hij is begonnen met slopen en ik ben in de auto gesprongen. We zijn samen nog wel 2 uren bezig geweest dat kreng los te krijgen en te ontmantelen. Maar ik had draagarm nummer 3. De goede. Snel terug naar de loods, gestraald en de eerste laag verf erop.

    [​IMG]

    Er was nog 1 klein detail anders. De beugel van de remslangbevestiging is kennelijk verbeterd, van een gelast naar een meegegoten exemplaar. Wel netter, maar niet origineel. Dat heb ik dus omgebouwd.

    Dit is zoals het is geworden:

    [​IMG]

    Hier de donor zonder:

    [​IMG]

    Dit was het nieuwe hoekje, dat ik eraf geslepen heb:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Daarna heb ik de draagarm diverse lagen zwarte epoxy gegeven en kon de boel weer opgebouwd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan heb je een stapeltje oud ijzer.

    [​IMG]
     
  17. Ik had wel weer even genoeg van die as, dus ik heb nog een ander klusje opgepakt, dat al een jaar op me lag te wachten. De olietemperatuurmeter inbouwen.

    Hier de onderdelen voor zowel de e30 als de e21. Je ziet de kabelbomen, een groot kastje voor de e21, een klein kastje voor de e30, twee sandwichplaten voor tussen het blok en oliefilter en een hand vol bussen om te passen, welke dezelfde draad heeft als het filter(huis)

    [​IMG]

    De sandwichplate op z’n plek

    [​IMG]

    En het displaytje, dat netjes in een oude knop is ingebouwd. Op deze plek zat de verstelling van de fader van de radio. Die zit nu op de lege plek waar de aircoknop hoort (als je airco hebt dan…). Je ziet m nog net rechts onder in de hoek.

    [​IMG]

    Nu weet ik eindelijk wanneer er gas op de lolly kan… ik ben blij dat die klus geklaard is! Overigens, in de e21 323i komt een groter display, waarop de laadspanning, de oliedruk en de olietemperatuur is weergegeven. Dat wilde ik in de e30 niet, omdat ik dat allemaal niet kwijt kan.
    Het volgende klusjes was erg simpel. Ik heb twee van deze geïnstalleerd:

    [​IMG]

    Die horen hier:

    [​IMG]

    Zo dus:

    [​IMG]

    Die gaten zijn de bevestigingspunten voor de hardtop. Die heb ik in de 5 jaar dat ik de auto heb, nog nooit gebruikt. De dopjes heb ik goed vast gezet. Weer een stukje beter en netter!!
     
  18. Dan een week later toch weer die achteras. Alle moed verzameld voor de laatste werken daaraan. Moed, een kilo vaseline en vriend Jan… :bag

    De vaseline was inderdaad voor de rubbertjes. Eerst de tonrubbers erin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de as geassembleerd.

    [​IMG]

    En op z’n plek gehangen:

    [​IMG]

    Jan heeft de schokdempers aan de achterzijde in elkaar gezet, toplagertjes erop:

    [​IMG]

    En ik heb de cardanas afgemonteerd en het schitterend verzinkte hitteschild terug gezet.

    [​IMG]

    Ook achter de nieuwe ABS sensoren erop:

    [​IMG]

    En toen was alles gemonteerd!! We hebben de auto op z’n wielen gezet. Hij staat iets hoger dan eerst, met z’n vermoeide dempers. Prima hoogte, mooi origineel. Hoe het reed? Daarover later meer...
     

Deel Deze Pagina