1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Jemig! Grootverbruiker vaseline! :naughty:

    Dat heb je weer mooi gehobby't
     
  2. Dan het laatste deel in deze winterklusverslaggeving.

    Een dag na de lange sleutelsessie met jan om alles af te krijgen, wilde ik gaan rijden. Maar toch eerst een eindcontrole, een FAT test ;) gedaan. Resultaat: afgekeurd. Het stuurhuis, ooit mishandeld, lekte me teveel. Ik heb daarom nogmaals onderzoek gedaan. De hogedruk leiding op het stuurhuis zelf was te stijf aangedraaid en de draad was beschadigd. Bij het loshalen is de draad compleet verdwenen en was de bus dus ruim. Daar ga ik niet mee rijden.
    Dus ik ben opzoek gegaan naar een ander stuurhuis. Veel e30’s worden voorzien van een e36 stuurhuis, een redelijke pasvorm en een directer stuurgedrag, omdat er minder omwentelingen nodig zijn voor dezelfde stuuruitslag. Maar niet origineel en ik doe geen circuit trackdays oid met deze auto. Dus een origineel e30 stuurhuis, type 1, dus de ronde, opgesnord.

    De oude ligt vooraan.

    [​IMG]

    Mijn eigen stuurhuis blijkt helemaal aluminium te zijn, in tegenstelling tot het andere stuurhuis. Ik laat later dit jaar mijn eigen stuurhuis reviseren en voorzien van een helicoil, dan kan dat er ooit weer onder.

    De hogedrukleidingen van het nieuwe stuurhuis zijn aanzienlijk degelijker uitgevoerd, dus ik was kennelijk niet de enige met dit probleem…

    [​IMG]

    Hier de uitgewoonde bus van het originele stuurhuis:

    [​IMG]

    Van ZF voor BMW…

    [​IMG]

    Toen dat nieuwe stuurhuis eindelijk op z’n plaats zat, was de dag en ook de avond wel om. Toch een klein blokje gereden. Alles was lekker stevig en erg direct. Wel stuurde het zwaar. Heel zwaar eigenlijk. Ik had dus gewoon geen stuurbekrachtiging. $%^#&*!!!!

    Terug in de loods beter bekeken en het klonk alsof de pomp geen druk gaf. Die een oplazer met de hamer gegeven (ik was er wel klaar mee, zeg maar) en hoppa, daar ging ‘ie. Weer een rondje, midden in een bocht, hop, weg bekrachtiging… ik heb die cabrio in de loods gejaagd en ben knap chagerijnig huiswaarts gegaan.

    De analyse die ik maakte was als volgt: alle olie is vervangen, het systeem is geflushed, de pomp deed het prima, het filter is nieuw, alleen het stuurhuis is een nieuwe factor in het systeem. Dus als er nu een probleem ontstaat bij de pomp, is de kans groot dat het stuurhuis dat veroorzaakte. Het kan dus bijna niet anders dan dat er ergens vuil in zat. De volgende dag heb ik het systeem nogmaals geflushed. Let op: deze olie is 1 dag en 7 kilometer oud…

    [​IMG]

    Dat was de truck. De auto reed daarna fantastisch. Alles lijkt te werken. Ik heb een rondje gereden van 20 kilometer en de auto teruggezet in de loods. Daar staat ze nu dik twee weken later nog steeds, ik heb er geen tijd voor… Hopelijk vind ik komende week de tijd haar naar huis te halen en eindelijk te wassen…

    Wat was gepland deze winter?
    - Onderstel compleet,
    - Alle rubbers
    - Rondom nieuwe Bilsteins
    - Eibach anti roll kit
    - 1 delige veerpootbrug
    - Toplagers
    - Draagarmen voorzijde vervangen
    - Nieuwe spoorstangen
    - Verversen stuurbekrachtingsolie en vervangen filter
    - Verstevigingen in stubframe/motordrager gelast

    Wat kwam er bij:
    - Herstel tank, bleek erg aangetast door benzine lekkage
    - Herstel benzine lekkage, nieuwe slangen
    - Vervangen cardanas tussensteunlager, bleek speling te hebben
    - Vervangen draagarm rechtsachter, bleek krom
    - Rondom nieuwe ABS sensoren, draad bleek te verkruimelen
    - Nieuw stuurhuis, oude had lekkage tgv onoordeelkundig onderhoud
    - Speakers achter, kon ik niet laten
    - Installatie olietemperatuur meter, lag al te wachten, was welkome afwisseling
    - Herstel uitlaat, kwam nu handig uit
    - Vervangen ophangrubber differentieel, bleek los in de bus te zitten
    - Vervangen afdichtingen en olie differentieel, lag toch uit elkaar vanwege rubber

    Per saldo is het lijstje met extra zaken behoorlijk lang en heeft dat een stevige extra investering gevergd. De auto is ontegenzeggelijk in betere staat van onderhoud dan in alle jaren dat ik haar heb. Ik hoop nu een jaar of 2 zonder problemen te kunnen rijden en in die tijd de e21 op te kunnen bouwen. Daarna is het tijd de krukaskeringen beide te vervangen. Als er eerder een geschikte versnellingsbak op mijn pad komt, plaats ik die en haal ik de keringen naar voren. Only time will tell.
     
  3. Ja, ik smeer wat af :YMCA:

    tnx! ;)
     
  4. Klopt! :) ik was even bang dat alles gestrand was, maar gelukkig.
    Je bent weer druk geweest en goed bezig. Ziet er weer top uit , maar man... wat een (extra) werk weer.

    Mooi ook om de cassette speler te zien. Helemaal in stijl :dance:

    Keep up the good (more) work! Respect :thumbs:
     
  5. Ha, nee hoor mijn project en komen niet in dozen op marktplaats! No worries there.
     
  6. :thumbs:
    Goed bezig geweest weer, Koos!
    Leuk om te lezen i.c.m. de foto's.
    :thumbs:
     
  7. Blijft elke keer leuk om te lezen! Mooie bult foto's erbij...
     
  8. sommige dingen stellen je echt op de proef hé.
    maar uiteindelijk is het de moeite waard en als je dat voor ogen houdt komt het helemaal goed Koos, heerlijk bezig en een genot om te lezen :thumbs:
     
  9. Tnx mannen!!
     
  10. Flinke bult werk weer.
    Maar ja,het resultaat telt.
     
  11. Prachtig resultaat Koos!
     
  12. je zal maar handige harry zijn... ;) Schiet lekker op zo Koos, een tijdje even niet gevolgd en zie daar...Topper!!
     
  13. Met de e30 spic en span is het e21 time!!
     
  14. Ik heb maar weer eens een doosje spul klaar gemaakt voor de verzinker. Ditmaal de spullen van het onderstel en de deuren. Dan ga je een en ander uitzoeken en blijkt er weer van alles aan de hand te zijn. Zo heb ik een stuk of wat verkeerde, RVS bouten bij de vooras, die zijn al eens afgezaagd ook. Dus dat soort spul moet ik vervangen. Inmiddels heb ik bij een maat al een handje vol correcte moeren en bouten gehaald.

    Daarnaast zijn er wat deeltjes aan de handremmerij kapot of versleten. Dat staat in bestelling.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De deur die ik laatst al had opgehaald heb ik voorzien van een nieuwe antidreunplaat. Mooi groot en vol in de deur. Dit gaat allemaal heerlijk stil zijn!! Ik kan er goed bij omdat de deur helemaal leeg is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Gert jan heeft de laatste delen gespoten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna was het de beurt aan de carrosserie. Eerst voorbewerkt, daarna afgeplakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het resultaat! Ik ben er blij mee!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Alles is klaar, dus ik heb de auto opgehaald. Omdat ik er geen pekel op wilde hebben heb ik de kar met huif gepakt.

    [​IMG]

    Die was echter net 20 cm te kort, ik had alleen de hoogte en breedte gecontroleerd… Maar dat was prima oplosbaar met een stuk bescherming en wat tyraps.

    [​IMG]

    Ik ben er niet gelijk mee naar huis gereden, maar eerst naar Dinitrol. Daar is de auto helemaal geseald. Eerst zijn alle holle ruimtes met ML behandeld en daarna is er Dinitrol 1000 overheen gezet. Dat wordt een soort waslaag. Er is ook de mogelijkheid de hele bodem onder te blazen met een dikke beschermingslaag, maar daar heb ik niet voor gekozen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De auto staat wel een tijdje na te lekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De veerpoottorens achter zijn tot de rand vol geblubberd. Dat zijn uiteraard de zwakke plekken.

    [​IMG]

    Eenmaal lekker volgezet met de nodige Dinitrolproducten kon de 323i eindelijk thuiskomen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En naast d’r zusje. Ik bedacht me dat die twee auto’s nog nooit naast elkaar hebben gestaan terwijl de 323i Polaris was. Dit is derhalve de eerste foto van mijn Polaris en mijn Malachit naast elkaar.

    [​IMG]


    Per saldo ben ik erg blij dat de auto in Polaris weer thuis is. Er zijn nog een paar kleine plekjes die niet goed zijn, dat herstelt Gert jan later. Dat heb je altijd aan zo'n grote klus. Daarbij, ik wil het gewoon goed hebben, dit is geen dagelijkse auto.
     
  17. Er is weer genoeg gebeurd.
    Jij komt het jaar wel weer door Koos

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  18. kijk! Nu begint al weer op een auto te lijken ;-)
     
  19. Niet normaal. Vakwerk mannen.
     
  20. Goed bezig! Die auto roest volgens mij nooit weer!
     

Deel Deze Pagina