Voor mijn focus rally edition uit 2007 zoek ik velgen met winterbanden. Mijn vraag is welke maat moet ik aanhouden. De 17" velg heeft een banden maat 205. Hier passen geen sneeuwkettingen om. Wie kan mij hierover informeren??
Dat hangt af van je motorisering. Alleen de zwakke motoren mogen 195 /65/15, altijd maar prettiger is 205/55/16
Niet helemaal mee eens, hoe smaller de band, hoe groter de druk per cm dus hoe meer grip in de sneeuw. Beter kan je even kijken wat bij jouw auto de originele velgenmaat is, kleiner kan dan niet ivm aanlopen van de schijven
een rally edition heeft een 2 liter motor dus grotere remschijven en dan 15" past niet. dus moet je wel voor de 16" gaan dan is de banden maat inderdaad 205/55 r16
Ik ga mee met het advies van Hendrik, hoewel ik zelf een grote antipathie heb tegen winterbanden en deze alleen gebruik in landen waar ze verplicht zijn. Verder ben ik van mening dat de winters in Nederland niets anders vragen dan het, bij tijd en wijle, het aanpassen van je rijstijl. Ik weet het dit is een stelling welke een reactie uitlokt tussen de winterbanden voor- en tegenstanders maar ik blijf het, voor gebruik in Nederland, geldklopperij vinden Maar 205/55 r16 is een prima maat, ik ze zelf ook één keer gebruikt onder mijn toenmalige Rally Edition (in Oostenrijk)
geldklopperij? weet ik niet maar wel goed voor de economie want de mensen blijven weer aan het werk:p
Is misschien iets te overdreven gesteld ik weet het, maar ik kan me heel erg ergeren aan het inspelen op de gemoedsrust van de consument :mad: Van het ene op het andere moment is het niet veilig meer om op gewone, lees niet winter banden, te rijden gedurende de winter. Vreemd, ik rij al bijna 25 jaar auto en heb daar nooit iets van gemerkt in Nederland, let wel in landen met veel en langdurige sneeuwval is het een heel ander verhaal. Dus mijn advies zou zijn, koop ze als het je een zekerder gevoel geeft, maar laat je niet te veel wijs maken helaas gaat de commercie vaak boven het boeren verstand gebruiken (rij gedrag aanpassen)
heel eerlijk als ik niet op wintersport ging kocht ik ook geen winterbanden want zomerbanden doen het in de nederlandse winter over het algemeen heel goed:p
Bewezen is dat vanaf de 7 graden en lager winterbanden meer grip hebben dan de zomerbanden, mijn vrouw rijd zo'n 350 km per week in de auto samen met onze dochter, dit is altijd rond 's ochtends 07.30 en eind van de middag rond 17.45. In de winterdagen rijd ze dus precies in de koudere periodes van de dag, als je dan gaat tellen hoeveel dagen we hebben van 7 graden of lager, dan zijn dat er best veel, dus speel ik graag op safe en rijd die maanden op winterbanden. Ook hebben we 1 x meegemaakt dat we onderweg in NL bij een tankstation stopte, toen ik uitstapte gleed ik bijna onderuit van de ijzel, hadden we tijdens het rijden niets van gemerkt en waren dus ook niet langzamer gaan rijden, nog geen minuut later stond er aan de andere kant van de vangrail een vrachtwagen achterstevoren.....dan ben je maar wat blij dat je winterbanden hebt. Uiteraard ben ik bevooroordeelt doordat wij al 9 jaar op winterbanden rijden
Toch blijf ik bij mijn stelling "schaf ze aan als het je een veilig gevoel geeft" ik kies voor het aanpassen van mijn rijstijl gedurende een gladde periode. Ook met winterbanden heb je niets te vertellen met ijzel op het wegdek, spijkerbanden zijn dan je enige optie, naast thuis blijven natuurlijk De tests waarmee je elk jaar om de oren wordt geslagen spreken elkaar vaak tegen. Wegdek temperaturen kunnen erg sterk wisselen bij lage temperaturen (minder dan 7 graden) heb je mogelijkerwijs een voordeel, maar zodra de temperaturen daar maar iets boven komen blijkt de remweg ineens fors toe te nemen en loopt het verbruik sterk op Kortom voor mij is de keuze meer iets persoonlijks, ik ben niet overtuigd van het nut van winterbanden in Nederland, sorry
Ik vind het juist voordeliger rijden met winterbanden (naast dat je wat meer grip hebt bij koude). OK, je moet even een setje 2e hands velgen aanschaffen (in mijn geval 14" totaal 35 euries via marktplaats). Maar voordeel is dat ondertussen mijn veeeeeel duurdere Michelins PE2 niet slijten (170 euries per stuk), en daarvoor in de plaats de winterbanden van 70 euries per stuk. Ook rijd de auto op winterbanden een stukje zuiniger.
Lijkt mij geen probleem maar ik ben geen specialist, bij deze een link naar een site waar diverse maten besproken worden. :p
Zowel onze vorige diesel als de huidige benzine rijden beide op winterbanden zuiniger als op de zomerbanden, winter: 185x65R14 zomer: 195x60R15 Dit lijkt logisch omdat je dan smallere banden hebt, maar normaal gesproken rijden de meeste auto's in de winter minder zuinig door veel gebruik van de kachel en stationair warmdraaien.....
Klopt, maar winterbanden zijn gemaakt van een zacht rubbercompound om te voorkomen dat de band bij extreem lage temperaturen te hard wordt en zo grip verliest. Op het moment dat de temperatuur van de buitenlucht en daarmee ook de temp van het wegdek hoger wordt, gaan de banden "plakken" zeker als er enigzinds sportief gereden wordt. Dat zogenaamde plakken lijkt leuk, je zou zeggen dat er spaken is van nog meer grip, maar omdat winterbanden niet gemaakt zijn om echt sportief te rijden houden ze dit niet lang vol en slijten verschrikkelijk snel. Een ander groot nadeel van dit plakken is de rol weerstand deze neemt vors toe en toont je de rekening bij de benzine pomp. Ik weet het misschien wat te ver gezocht, maar ik pas het "te" hard rijden aan en zodra het maar even kan gaat het gas er op en met name tijdens het bochten werk kortom voor mij geen winterbanden zolang het niet verplicht wordt en ik niet naar de wintersport hoef (yep hoef ik hou er nl. niet van ) Zoals ik al zei is dit een onderwerp van veel voor en tegenstanders en op zich is het wel intressant om te zien hoe men op het forum denk over wel of geen winterbanden, misschien iets voor een enquête O ja, Dit is een grapje neem ik aan, dit doe jij toch niet met je FoFo hoop ik, of ben je toe aan een andere Overigens staat bij mij in de zomermaanden de airco (climate control) veel aan en dat komt het verbruik ook niet echt ten goede :p
Als een auto even stil staat, nachtje buiten, zakt de meeste olie naar onderen. Bij het starten van de motor moet de oliepomp deze olie gaan rondpompen, allemaal heel normaal. Het probleem is echter dat koude olie veel stroperiger is dan de warme variant en omdat dat de motor niet belast wordt draait de oliepomp niet op volletoeren. Hierdoor is het mogelijk dat de motor niet gelijkmatig op temp. komt en bovenin beduidend warmer is dan onderin. Daarnaast is de smering ook niet overal gelijk en een motor zonder of met slechte smering dat hoef ik niet uit te leggen denk ik De bestuurder in kwestie denkt, kijkende naar zijn/haar temperatuur indicatie op het dashboard, dat de auto bedrijfswarm is en gaat ermee als zodanig rijden. Consequentie hiervan kan zijn dat er haarschuren in het motorblok komen omdat de bovenkant van de motor veel sterker uitzet dan de onderkant en scheuren in een motorblok wil je niet. Door de beperkte smering is het mogelijk er allerlei draaiende onderdelen veel sneller slijten met alle gevolgen van dien. Hoewel modere motoren meer kunnen hebben dan de oudere boers en zussen, blijft het sterk aan te bevelen een motor warm te rijden onder normale rij omstandigheden, dus niet stationair te laten warmlopen. Geloof me uit zeer betrouwbare bronnen (ANWB en garage) heb ik al meerder keren vernomen dat dit elke winter weer voorkomt en voor beide partijen veel werk oplevert Conclusie: Niet doen slecht voor het milieu en zeker slecht voor de motor