1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 26 aug 2008.

  1. Geeft inderdaad een 'premium' sfeertje.:cool:
     
  2. Persoonlijk vind ik sinds dat ik de aluminium verwarmingsknoppen heb geplaatst dat de lichtschakelaar wat goedkoop overkomt. Jammer genoeg zijn hier geen vervangende exemplaren voor te vinden.

    Nu loop ik al enige tijd met het idee om zelf een aluminium/kunststof knop te maken voor de lichtschakelaar. Nu ik de oude set aluminium/kunststof kachelknoppen over heb kan ik deze gebruiken om een knop voor de lichtschakelaar te maken die volledig in stijl is met de kachelknoppen.
     
  3. Mocht het systeem hetzelfde zijn is dit goed te maken
     
  4. Afgelopen week ben ik eens bezig geweest met de lichtschakelaar. Ik had de lichtschakelaar met groene verlichting nog liggen die origineel in mijn auto zat. Deze lichtschakelaar gaat nu als donor dienen.

    de lichtschakelaar heb ik volledig uit elkaar gehaald om de mogelijkheden te bekijken om de aluminium/kunststof kachelknop die ik nog heb hier op te plaatsen. De constructie van de verlichting knop is totaal anders als die van de kachelknop (dit wist ik al voordat ik eraan begon). Ik wil de knop d.m.v. een adapter pas maken op de lichtschakelaar.

    Binnenkort maar eens een adapter maken en kijken of de knop dan passend te krijgen is.



    Gisteren heb ik de stalen velgen met winterbanden ook maar eens gemonteerd. Gelukkig heb ik een ruime werkplaats tot mijn beschikking zodat ik lekker droog en warm binnen kan werken.

    Optisch is het toch een heel verschil met de lichtmetalen 17 inch velgen die er in de zomer onder zitten. Zeker nu de auto verlaagd is zijn de 15 inch stalen velgen wel erg klein maar voor die paar maanden per jaar vind ik het wel prima.

    Omdat de wielen er toch af waren heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de geleidingsrubbers van de remklauwen te vervangen. Bij 1 achterste remklauw waren deze rubbers versleten/te ruim waardoor de remklauw iets teveel speling had en de remblokken bij rijden op slecht wegdek tegen de remschijf rammelden. Ik had de rubbers al een paar maanden klaar liggen maar vanwege tijdgebrek was het er nog niet van gekomen om ze te monteren.


    Vervolgens heb ik de zomervelgen ook maar meteen een wasbeurt gegeven. Ondanks dat de velgen al weer 3 seizoenen onder mijn auto hebben gezeten zijn ze nog steeds in nieuwstaat. Er is geen enkele beschadiging op de velgen te ontdekken. Ondanks dat er behoorlijk wat remstof op de velgen zat was een wasbeurt met autoshampoo voldoende om de velgen aan zowel de buiten als de binnenkant volledig schoon te krijgen.

    Nu de velgen nog even in de was zetten zodat ze weer klaar liggen om komend voor gemonteerd te worden.
     
  5. Omdat 2 weken geleden de DDS bandenspanningcontrole een melding gaf en bleek dat de band rechtsachter zo'n 0,3 Bar minder spanning had als de overige banden heb ik vandaag alle banden tijdens het poetsen van de velgen ook eens goed gecontroleerd.

    In de betreffende band bleek een korte, dikke, zwarte spijker te zitten die ook nog eens op een plek zat waar hij nauwelijks zichtbaar was. Hierdoor vind ik het ook niet zo vreemd dat ik dit 2 weken geleden niet heb gezien. Na het verwijderen van de spijker liep de band vrij snel leeg.

    De spijker zit zo'n 1,5 cm vanaf de zijkant in het loopvlak van de band. Komende week de band maar eens laten repareren als dit mogelijk is. Ik hoop het wel want het zijn vrij dure banden en er zit nog ruim 7 mm profiel op.
     
  6. Zonde zo'n goedkope spijker in een dure band! Ik ben benieuwd of het gaat lukken met de licht schakelaar?!
     
  7. Hi,
    JW kunt u advies hoe u een dynamo verwijderen in motor 1.6 100

    dank
     
  8. Bij dit type motor is het verwijderen van de dynamo vrij eenvoudig.

    1. Maak de accukabel los.
    2. Maak de pluskabel en 3-polige connector op de dynamo los.
    3. Maak het koelvloeistoftankje los van de beugel en leg deze opzij.
    4. Verwijder de stretchbelt. Officieel wordt voorgeschreven om deze door te knippen. Dit is mijns inziens niet nodig (de stretchbelt komt vanzelf los als je de bouten van de dynamo los draait).
    5. Maak de 2 bouten van de dynamo los. Maak hierna ook de moer los en verwijder het tapeind (uitwendige Torx).
    6. Kantel nu de dynamo uit de motorruimte.
     
  9. #830 JW, 22 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2017
    Afgelopen week ben ik bezig geweest om de originele lichtschakelaar te vervangen door een zelfde custom aluminium/kunststof knop die ik ook op het kachelpaneel heb.

    Vanwege de vorm/constructie van de lichtschakelaar is het niet mogelijk om de knop direct op de as van de lichtschakelaar te plaatsen. Om de knop netjes passend te maken moest ik dus de originele knop combineren met de aluminium kunststof kachelknop en dan ook nog eens op dusdanige wijze dat het er zoveel mogelijk OEM uitziet.

    Eerst heb ik een proefversie gemaakt met behulp van een extra lichtschakelaar en de set aluminium/kunststof kachelknoppen die ik nog had liggen. Hiervoor heb ik de aluminium/kunststof kachelknop net achter de aluminium ring afgezaagd. Vervolgens heb ik de greep van de originele verlichtingknop afgezaagd en de kachelknop hier op gemonteerd. Deze versie was echter niet naar mijn zin omdat de originele knop vanwege de vorm niet mooi strak aansloot op de kachelknop.


    Vanmiddag heb ik een 2e versie gemaakt. Hierbij heb ik de originele verlichtingknop d.m.v. 2 componenten epoxy opgevuld en vervolgens vlak en glad geschuurd en tenslotte mat zwart gespoten. Vervolgens heb ik met epoxy 2 m3 draadeindjes in de aluminium/kunststof kachelknop gelijmd zodat deze met moertjes op de vlakgeschuurde originele verlichtingknop bevestigd kan worden.

    De aluminium ring van de kachelknop was zwart geanodiseerd terwijl mijn huidige kachelknoppen zilverkleurig zijn. Om dit matchend te krijgen heb ik de zwart geanodiseerde ring van de knop verwijderd en gestraald met glasparels. Vervolgens heb ik de ring licht gepolijst zodat deze er (nagenoeg) hetzelfde uitziet als de kachelknoppen.


    Uiteindelijk is dit het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik heb ervoor gekozen om niet de volledige transparante ring in de knop te verlichten. In plaats daarvan heb ik alleen het stuk verlicht dat aangeeft op welke stand de lichtschakelaar staat zodat dit in het donker goed zichtbaar is.
     
  10. Mooi project weer en ziet er zeer OEM uit imo :thumbs:

    Het zijn de details die het hem doen :thumbup:
     
  11. Echt een one off a kind! Knap gedaan!
     
  12. Ziet er errug goed uit!!
     
  13. Nice :kwijl: dit schreeuwt om een How-To :mrgreen:
     
  14. Mooi resultaat :thumbs:
     
  15. Prachtig!
     
  16. Dat ziet er netjes uit! Beter dan ik verwacht had:D
    Heb je ook een foto van hoe het er in het donker uit ziet?
     
  17. Momenteel ligt de lichtschakelaar hier nog op tafel. Als ik morgen tijd heb zal ik de lichtschakelaar even monteren en wat foto's maken.
     

Deel Deze Pagina