1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Wagon van Silver Baron. And now the end is near

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Marco Morello, 1 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gave update! Wanneer ga je in serie productie?
    Zet mij maar op de lijst ;)
     
  2. Idd. Het appartementencomplex waar eerder de hypotheker zat. Wij kijken uit richting Hasselt. Welk nr woonde je?
     
  3. 41, aan de kant van de kleuterschool. De Hypotheker zit er al niet meer dus? Die is er gekomen toen wij er woonden... We zijn er zo'n drie jaar geleden weg verhuisd. Fijne appartementen, groot en niet al te duur. Toen wij er in trokken was alles nog nieuw, had toen 2 jaar leeg gestaan vanaf de bouw. Het was wel een komen en gaan van bewoners...
     
  4. Wij op nr. 93. 9 hoog met uitzicht op Hasselt.
    En wat noem je niet duur? Wij betalen €850,- per maand aan huur... Lijkt me genoeg. ;).

    De Hypotheker zit er idd niet meer. C1000 is nu Jumbo geworden.

    Maar zijn verder wel hele fijne en ruime appartementen.
    Al hebben wij wel gesteld zodra wij meer dan 900 per maand gaan betalen, dat wij voor een koopwoning gaan kijken. ;)
     
  5. Dikke station, erg mooie updates. Die koplampen zijn trouwens echt een dikke vondst bij deze auto.
     
  6. Gewoon een nette prijs voor wat je krijgt. Ga 50 km zuidelijker kijken en je betaalt anderhalf keer zoveel en mag er dan zelf nog een keuken en badkamer in zetten (met terugkoopgarantie, dat wel). Voor nog iets meer zitten we nu in een mooie 2-onder-1-kapper. Tsja, hypotheek is niks duurder, maar we wilden wel eerst zeker weten of we hier wilden blijven wonen... ;)
     
  7. Ontzettend mooie wagen, mooie upgrades! Leuk om te lezen (en VEEL).
     
  8. Zo'n zonnebrilhouder is leuk, wil ik ook wel.. Moet alleen nog eerst een zonnebril kopen :P
     
  9. Thnx!!!
    Vind het zelf ook een dikke wagen om te zien. Hij is nagenoeg op smaak. De dakdragers zijn niet zo mooi geworden als ik gehoopt had. Gelukkig heb ik nog een set liggen welke wel een goeie kleur krijgen.

    Ik ben er zelf ook nog steeds erg blij mee. Ondanks dat ik `m al 7 jaar in bezit heb. Daarom gaat ie na de zomervakantie ook nog weer keertje logeren bij Gert Jan. Dit om 2 deuren en nog wat zaken te spuiten.

    Let wel op de zonnebrilhouder past niet zomaar in de Focus I.
     
  10. #890 Marco Morello, 25 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2013
    Demontage oude motor

    Mijn oude blok is vorig jaar uit mijn wagen gekomen en toen in de hoek geschoven. Nu zo`n 10 mnd geleden. Het kwam er niet echt van om het ding te demonteren.

    Van de week hebben we (Lars en ik) eens tijd gemaakt om het blok uit elkaar te halen. Het blok had zo`n 290.000km gedraaid en zoop aan het eind bijna meer olie dan dat ik aan brandstof kon tanken.

    Ik had verwacht dat we behoorlijk wat interne schade zouden tegenkomen, zeker omdat hij aan het eind zelf olie lekte, dit bleek bij de carterventilatie vandaan te komen. Deze was goed kapot en zorgde voor onderdruk en drukte de olie via het kleppendeksel naar buiten toe.
    Verder heeft het blok zijn laatste 60.000km behoorlijk op zijn mieter gehad.
    Dus alle reden om te denken dat er toch wel schade te zien zou zijn....

    Niets is minder waar:

    Na de cilinderkop te hebben verwijderd; kwamen we dit tegen in de cilinders:
    [​IMG]

    Een hoop losgekomen koolafzetting. Dat kan na bijna een jaar te hebben stilgestaan (weet niet of dit erg hoopvol is ten tijde van een 2e hands blok dat net zo lang stiltstaat...)


    Na de stofzuiger erdoor te hebben gehaald, zag het er zo uit:
    [​IMG]


    Fotootje van de cilinderkop:
    [​IMG]

    Ook deze zag er prima uit. De kleppen zaten allemaal nog gelijk.


    Goed verder demonteren. Krukas moest er natuurlijk ook uit:
    [​IMG]


    En de krukas verwijderd:
    [​IMG]


    Fotootje van de meest "beschadigde" lagerschaal:
    [​IMG]

    De lagerschaal had een paar striemen staan, dit mag geen naam hebben. Er zaten geen groeven in.


    De zuigers verwijderd en tevens het bewijs dat de cilinders nog super netjes zijn, zelfs na die aframmeling van de laatste 60.000km:
    [​IMG]

    De hoonsporen vanuit de fabriek zijn zelfs nog te zien.


    Fotootje van een bougies welke wel heet is geworden:
    [​IMG]


    En een fotootje van een klepsteel (is van dezelfde cilinder als van de bovenstaande bougie) welke ook wel behoorlijk warm is geweest:
    [​IMG]


    Losse zuigers. Ook deze waren nog erg netjes. Sterker nog groeven of andere slijtsporen zijn niet te zien. Wat wel opviel is dat van een tweetal zuigers de olieschraapveren wel dun waren (nagenoeg gelijk met de zuiger). Wellicht dat dit ook de oorzaak is, i.c.m. de slechte carterventilatie, van het exorbitante olieverbruik. De derde zuiger kwam in vergelijk met de andere zuigers wel wat makkelijk uit de cilinder.[​IMG]


    Foto krukas:
    [​IMG]

    Die krukas is loeizwaar. Dit is ook direct de oorzaak dat het blok zwaar is.

    Conclusie is dat de 1.6 16v uit de Focus I een beresterke motor is, welke het niet zomaar opgeeft. Als je zo`n blok kapot rijdt, let je in mijn ogen niet op. Dan peil je geen olie en loopt het blok als gevolg daarvan kapot.
    Op het moment dat ik de donorwagen had staan, behandelde ik de motor op de: "drive it like you stole it" modus. Starten en planken. Zoals sommigen zeiden: binair rijden. Aan/uit.:mrgreen:

    De 1.8 16v (huidige motor) behandel ik met veel meer respect. Die moet het nog wel ff volhouden zeg maar.
     
  11. als ik dit zo lees zou je dus met nieuwe zuigerveren nog jaren met dit blok kunnen rijden ?

    dat was wel iets goedkoper geweest dan de hele ombouw naar 1.8 :mrgreen:
     

  12. Dat vermoeden hebben wij ook, nwe zuigerveren en olieschraapveren hadden een boel kunnen doen.

    Maar ik zou niet meer terug willen, de 1.8 16v is zo veel meer een fijnere motor qua driveability. Daarbij qua ombouw ben ik wel redelijk uit de kosten. De donor had ik gekocht voor zo`n 600 euro. De spullen die verkocht zijn hebben dit wel opgeleverd. Alles wat er verder aan onderhoud was gedaan, had ook aan de 1.6 16v gedaan moeten worden. :mrgreen:
     
  13. wel mooi dat je achteraf kunt kijken hoe alles er uit ziet :thumbs:
     
  14. Erg leuk om te zien wat er intern (is) gebeurt met zo'n motor. Wat gebeurt er nu met het blok; naar de stort ermee?
     
  15. Netjes hoor dit alles.
    Dus kort samengevat, je hebt een goed onderblok, een goed kop en de zuigers zijn ook goed.
    Ga je nog een turbo projectje wagen met deze 1.6?
    Heb op ZSOC gelezen dat het vrij goed te doen is om een 1.6 zetec s naar turbo (saab 900 oid) om te bouwen. Alleen het uitlaatspruitstuk is wat gedoe zeg maar.
     
  16. [MENTION=10002]Niels[/MENTION] en Gijsbert.

    Ik heb een zuiger als aandenken meegenomen. Staat als souvenir in mijn vitrinekast.

    De rest op de kop na (heel misschien dat we hier in de toekomst wat mee gaan doen...) gaat de oud ijzerbak in.

    Zo'n turboprojectje zou idd erg gaaf zijn, in the UK kun je complete kitjes kopen voor redelijk geld. Alleen waar stop je? Ongemerkt gaat daar ook weer n hoop geld in zitten. Spaar ik liever op om een keer een andere wagen te kunnen kopen. ;).
     
  17. Kan ik ook begrijpen, wellicht was het leuk geweest voor iemand die een kitcar bouwt.
     
  18. Had gekund, alleen had ik persoonlijk, ondanks de ogenschijnlijk goede staat, een blok met minder kilometers genomen. Let wel het vermoeden bestaat dt met nwe zuigerveren en schraapveren de boel weer goed zou zijn... Geen zekerheid, temeer er nergens echt succes verhalen te lezen zijn van geslaagde revisies....
     
  19. Je kan er ook een salontafel van maken
     
  20. als je vrijgezel bent wel ja :schater::schater:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina