Dutchguy's Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door dutchguy, 22 jan 2008.

  1. ziet er netjes uit hoor :D
     
  2. Zaterdag even in het echt bekijken :D

    Het is idd niet echt ideaal weer om folie te plakken.... :(
     
  3. Netjes Lars, goed bezig! 8)
     
  4. Dat ziet er ernstig goed uit Lars.

    zit zelf ook nog steeds in dubio om het te doen, maar om het te laten doen kost het me teveel geld en om het zelf te doen, trekt me ook niet. :? :?
     
  5. Dat ziet er goed uit Lars 8)
    Hoop het gauw eens in het echt te zien :D
     
  6. Netjes hoor! :thumbs:



    +1 :oops:
     
  7. Hey Lars hoe is het nou met de schijfconversie?
     
  8. Hoi Hoi,

    Ik ben op zoek geweest naar een geschikte donor, maar nog niet echt wat gevonden. Wil graag een setje van een tdci afhalen, want dan weet ik zeker dat het een beetje recente set is (vanaf midden 2001). Wil namelijk niet van een 99 monteren.
    Donderdagavond gaat de auto al op de brug voor die achteras rubbers en zooi,
    dus kans is klein dat die schijven er dan meteen op komen.
     
  9. #209 dutchguy, 9 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2009
    Achterasrubbers

    Het werd toch eens tijd dat ik mijn project pagina ging updaten.
    Dus vandaag een grote update:

    Heb al een tijdje last van slechte wegligging en klappergeluiden van de achteras.
    Bij de laatste apk is me al meegedeeld dat ik voor de volgende apk diverse achterasrubbers moest vervangen, omdat het eigenlijk al metaal op metaal was.
    Mijn bevindingen mbt het weggedrag waren ongeveer hetzelfde :eek:

    Heb het e.e.a. uitgezocht, en het bleek dat Ford (en imitatiemerken) alleen de complete draagarmpjes verkopen met de rubbers er al ingeperst. Zo'n arm kost ongeveer 75 euro per stuk. Met 3 armen aan elke kant lopen de kosten hoog op.
    Tevens wilde ik graag de schokdempers ook vervangen, want deze konden vanwege de kilometerstand ook niet al te best meer zijn.
    Na een speurtoch op internet heb ik besloten op uit Engeland een complete set Powerflex rubbers te bestellen. Vanwege de gunstige euro-pond koers kon ik die voordeliger krijgen dan de draagarmen bij de dealert :cool:
    Nadeel is/was dat je dan wel veel werk hebt met uitpersen van die oude rubbers en het inpersen van de nieuwe.
    Schokdempers heb ik bij de dealer gekocht, evenals enkele rubbers die wel los verkrijgbaar zijn (en niet bij Powerflex) en een complete set nieuwe bouten/moeren.

    Bij demontage afgelopen donderdagavond bleken zeker 3 bouten echt vast te zitten. En met vast bedoelen we ook echt vast :censored:
    De zaak zat gewoon vastgeroest in de metalen binnenbus van de rubbers.
    Er zat niets anders op dan te zagen en te slijpen.
    Na een lang weekend zwoegen is alles er onder weg gekomen. De laatse 2 bouten heb ik gisteren (maandag) los geslepen op de werkbank.
    Schroefdraad verwijderen bleek na verhitting slechts bij 1 moer mogelijk.
    De overgebleven 2 brak zelfs het puntje af, waardoor afslijpen de beste optie was. Normaalgesproken zou je de schroefdraad uit kunnen boren en met bijvoorbeeld een linkse tap er alsnog uit kunnen draaien. Maar vanwege de lastige positie was dit gereedschap niet goed bruikbaar.

    Gisteravond is het grootste deel weer gemonteerd. Alleen de stabilisatorstang en de schokdempers moeten er weer in. Tevens moeten de remmen ontlucht worden. Hopelijk is alles vanavond weer klaar, en staat de focus weer op zijn wielen :p
    Dan rest alleen nog het uitlijnen..... dat ga ik met een beetje geluk morgen doen, bij een garage in de buurt. (misschien zelfs wel bij de Kwik-chips, want die hebben de beste apparatuur hier in hardenberg heb ik me laten vertellen).

    Hier nog een handje vol fotos genomen met mijn telefoon:
    De eerste bouten gaan los
    [​IMG]


    De voorste bovenste draagarmen met de oude rubbers+bussen al uitgeperst. Onderin beeld de doos met de oude zooi
    [​IMG]


    Alle nieuwe onderdelen. (de oude bouten zijn uiteraard ook vervangen voor nieuwe)
    [​IMG]


    Nieuwe buitenbussen ingeperst
    [​IMG]


    Powerflex rubbers erin gedrukt
    [​IMG]


    Binnenbussen erin gedrukt (met lekker veel kopervet)
    [​IMG]


    Ook de stabistang krijgt nieuwe rubbertjes :p
    [​IMG]


    Hier zitten nog 2 armen vastgeroest, deze worden nog doorgezaagd
    [​IMG]


    Kaal hok :mrgreen:
    [​IMG]


    De voorste onderste draagarm met nieuwe rubbers
    [​IMG]


    De onderste achterste draagarm (waar de veer in rust) met nieuwe rubbers
    [​IMG]


    Montage van de draagarmen
    [​IMG]


    Ook hier zijn de voorste bussen vervangen (bovenin beeld)
    [​IMG]


    Verdere montage
    [​IMG]


    Alleen de stabistang nog en de schokdempers
    [​IMG]


    Closeup van de veer
    [​IMG]
     
  10. Nice, gelijk powerflex erin. Zou ik ook gedaan hebben. Goed bezig :thumbs:
     
  11. Heel interessant. Ben benieuwd hoe je hem straks op de weg vind liggen.
     
  12. wat een klus zeg :eek:
    ben benieuwd naar het resultaat :D
     
  13. Zo, zowat een complete restauratie ,zal zeker strak liggen zeg.
     
  14. @ petten af voor je Lars, man, man wat een pokkenklus zeg, als de mijne vervangen moeten worden mag ik jou dan bellen ?.....
     
  15. Alleen tegen een niet gering uurtarief :D
    Het is echt super teringwerk. Maar ehh als je een keertje hulp nodig bent, dan kan ik je wel een dagje helpen ;)
     
  16. Hey Lars, man super fijn bezig geweest dus.... Ben benieuwd hoe dat rijdt met die powerflexrubbers. Ga je de voorkant ook nog doen?
     
  17. De voorkant staat nog niet in de planning. Das ook niet iets waar ik zelf mee bezig wil eigenlijk.
     
  18. #218 dutchguy, 10 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2009
    Gisteravond het klusje afgemaakt.
    Eerst de Stabistang weer monteren; tuurlijk een schroefdraad kapot...... dus eerst met de tapper aan de slag. Maar na enig vloeken en schelden was alles weer gangbaar. Beetje locktite ertussen en aandraaien maar.
    Schokdempers was toen nog maar een klein klusje.
    Remtrommels er weer op en de hele zaak ontluchten.

    Op dit moment staat de focus dus weer op zijn wielen :cool: (blij van zeg)
    Vanmiddag heb ik een afspraak bij een lokale garage voor het uitlijnen.

    Ik heb dus zo'n 85% van het werk zelf gedaan (zonder enige ervaring). Heb nog een beetje hulp gehad van Wiljan (forummember); hij heeft me geholpen met de eerste schroef en zaag handelingen en met de veren + ontluchten.
    Een collega heeft de stukken schroefdraad verwijderd die vast in de moeren zaten.
    Overige zaken heb ik zelf uitgevoerd....... :wow::ooolala: (sta nog steeds versteld van mezelf ;) )

    Hier de laatste 2 fotos:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. ziet er super uit Lars, ben zeer benieuwd of ie straks nog lekkerder op de weg ligt ;)
     
  20. lekkerder schuift bedoel je :mrgreen:

    en ehhh oh ja: heb over 2 weken een afspraak met Slewey voor het detailen van het hok:thumbs:
     

Deel Deze Pagina