Even een oud draadje omhoog kicken. Is duidelijk om welk type motor dit gaat en hoe vaak dit soort gekkigheid voor komt bij 1.5 motoren? Ik heb een focus uit 2014 op het oog met 89dkm, ook een 1.5 ecoboost 182pk. En ik lees toch wel erg veel/vaak, niet alleen op dit forum, over de motoren waar van alles mee aan de hand is qua koeling en idd zuigers die eruit lopen. Het laatste waar ik op zit te wachten is een hoop gezeik. Ik ga nu (voor mij) een serieuze bak geld uitgeven aan een auto en wil echt iets betrouwbaars hebben. Of word ik nu helemaal para door het internet? :p
In dit topic ging het voornamelijk over de automaat icm de 1.5 liter 4 cilinder. Koelingsproblemen is volgens mij meer een issue bij de 1.6 liter 4 cilinder.
deze motoren hebben geen koeling problemen, er zijn wel problemen met koelvloeistof lekkage in cylinder ruimte, dit door ontwerp fout cylinderblock. Komt 80 % van de gevallen voor op motoren icm automaat bak. Als je de motor eerst netjes warm rijd een dan pas op de start trappen, zal je daar geen problemen hebben.Olie op tijd verversen, en vooral advies van IPC voor schakelen niet volgen ! Auto niet als een winkelkarretje rijden maar een beetje sportief
Na 5000 km is een auto echt wel los gereden hoor. De afbeelding betreft overigens niet mijn RS maar komt uit een YouTube video van L'argus. Ik had zelf zo snel niets voorhanden dus vandaar
Nu ben ik geen autotechnicus, maar ik vermoed dat de motor schade door bovenstaande is veroorzaakt en niet door het rijden in D stand.
Dat lijkt mij ook zeer voordehandliggend. Het is niet de eerste Ecoboost die door aftermarket tuning de geest geeft.
Je getuned naar 200pk. Maar belangrijker is: het koppel. Naar wat is dat getuned? Ecoboost motoren en de versnellingsbak hebben niet zo veel marge.
Daar zijn ze vanuit Ford wel mee bezig om ook getunede mappings te kunnen herkennen. Om dit soort gevallen te voorkomen zeg maar.
Een officiele Ford mapping kan je niet vergelijken met een aftermarket tuner. Vooral bij het koppel gaan de tuners vaak veel te ver. De 182pk Ford mapping kan weinig kwaad omdat die qua koppel niet verder gaat dan de 150pk. De Fiesta ST met 200pk heeft de 1.5 3-cilinder als ik het goed heb en dat is dus een compleet andere motor. De fabrieksmaps houden veel meer rekening met de beperkingen van het blok en vooral de thermische belasting.