1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote trekhaak topic [MK4]

Discussie in 'Exterieur' gestart door ing_BRW, 12 jan 2021.

  1. Ik kon het niet laten om het meteen te doen.

    [​IMG]

    Ik heb op adres 736-01-01 van het eerste dataveld 5003 gewijzigd naar 508B.
    Direct getest met de fietsendrager. De parkeersensoren worden uitgeschakeld en het juiste symbool wordt weergeven bij het gebruik van de achteruitrijcamera.
    Ik zal binnenkort de beginpost bijwerken en het succesverhalen samenvatten.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Gitzo, FocusSTL en Heusinkveldb vinden dit leuk.
  2. #42 Heusinkveldb, 24 feb 2021
    Laatst bewerkt: 24 feb 2021
    Mooi resultaat! Ben benieuwd of dit ook BLIS uitschakelt. Als je alles compleet hebt zal ik de stappen van FORScan in een handleiding gieten en toevoegen aan de FORScan post voor de MK4. Dan staat ie daar ook gepost.

    Misschien kan @Rheida ook eens kijken in de PAM module hoe het bij hem staat. Volgens mij heeft hij BLIS namelijk.
     
    FocusSTL vindt dit leuk.
  3. Voor BLIS in combinatie met een trekhaak moet je aanpassingen in de modules SODL (links) en SODR (rechts) doen. Dit zijn de radars links en rechts achter in de bumper.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  4. En weet je toevallig ook welke waardes dan betrekking hebben op de trekhaak?
     
  5. Helaas heb ik niet direct een Focus 4 ter beschikking om dit te controleren. Normaal gebruik ik UCDS waarmee dit makkelijk in een drop down menu te selecteren is.

    Misschien dat mensen met een Focus 4 en BLIS hun asbuilt waardes uit sodl en sodr kunnen posten om te vergelijken.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  6. De gegevens worden nog steeds verzameld en gebundeld. Maar kwam laatst ook tot een leuke conclusie.

    De trekhaak die af fabriek was gemonteerd op de donor auto is bij mij van Westfalia.
    De plug die Ford levert is van Oris.
    Eerder heb ik een testrit gemaakt in een Focus uit augustus 2018 met een af fabriek gemonteerde Brink trekhaak.

    Ook heb ik weleens gebabbeld met een dealer over het plaatsen van een trekhaak bij aanschaf van een andere jong gebruikte Focus.
    Die Focus is het toen niet geworden, maar een ding is mij goed bijgebleven. Ik was er toen niet zeker van of ik een Ford originele trekhaak zou krijgen of een trekhaak van bijvoorbeeld een trekhaak-fabrikant waar ze het rechtstreeks bestellen. De verkoper gaf aan dat ze hem via Ford bestellen, maar dat ze dan moesten afwachten wat ze binnen zouden krijgen. Ik vond het toen een rare opmerking.
    Maar dat zou wel kunnen verklaren waarom je zowel Brink, Oris als Westfalia trekhaken ziet die allemaal af fabriek geleverd zouden zijn.
     
  7. Hoi,

    Afgelopen vrijdag een afneembare trekhaak bij de (sub)dealer laten plaatsen. Dit is het bedrijf die de auto heeft geleverd. Thuisgekomen de trekhaak er even onder gezet en tot mijn verbazing komt deze nauwelijks voorbij de achterbumper. Het hart van de knop zit op 3cm uit de achterbumper. De fietsendrager past er niet eens op, de caravan, waar een stabilisatiekoppeling op zit, al helemaal niet. Hebben jullie dit vaker meegemaakt en is hier nog iets aan te doen? Natuurlijk ga ik terug naar dit bedrijf, maar was benieuwd of iemand van jullie dit al eens had meegemaakt en wat de oplossing was.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. #48 Kees37, 21 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
    Ik zie geen foto’s @Berpie74

    Edit; via de laptop zie ik ze wel maar via Tapatalk zie ik ze niet


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Ik wel. Vreemd daar heb ik zeker geen last van!
     
  10. Dat is zeker niet goed! Welk merk en type hebben ze gemonteerd. Het zou ook kunnen dat de verkeerde haak erbij zit. Ik zou ermee terug gaan. Zo krijg je ook schade aan je bumper!
     
    Berpie74 vindt dit leuk.
  11. Dat wordt een ritje naar de dealer want hier is iets misgegaan.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. Het is ook niet goed. Je kunt er met goed fatsoen niet eens een aanhanger aan vast krijgen.
    De trekhaak is van Westfalia, welk type weet ik zo niet. Kan het zijn dat ze een haak voor een hatchback hebben gebruikt?
    Hoe dan ook, hier kun je als klant niks mee, ze lossen het maar op.
     
  13. Westfalia levert volgens mij brackets met vier gaten. De buitenste twee zijn voor een wagon en de binnenste twee voor een hatchback (of andersom). Het kan dus zijn dat de trekhaakbalk op de verkeerde positie van de brackets is gemonteerd.
     
    Berpie74 vindt dit leuk.
  14. Naar aanleiding van je bericht heb ik de montagehandleiding opgezocht. Hierin staat inderdaad dat er twee montagepunten zijn, één voor een hatchback en één voor de station. Net even onder de auto gekeken, ze hebben de verkeerde gaten gebruikt. Dit scheelt zo'n 36mm. Dit veranderen zou hart kogel op zo'n 66mm brengen.
    Morgen zal ik dit met de dealer opnemen.

    Bedankt voor de hulp!
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Heb je toevallig ook al gecontroleerd of ze je verlichting juist hebben geprogrammeerd zodat je sensoren uit gaan en eventueel andere zaken zoals BLISS? Anders kun je ze daar meteen op aanspreken.
     
    Berpie74 vindt dit leuk.
  16. Dat is wel een goeie.. Eerlijk gezegd nog niet aan toe gekomen, was nogal verbouwereerd over de positie van de kogel. Zal het morgen even testen.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  17. #57 Berpie74, 22 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2021
    Goed. Even een update. De dealer belde vanmorgen al gauw terug op mijn bericht m.b.t. de trekhaak. Hij maakte netjes excuses, dit had niet mogen gebeuren. Vrijdag gaat de auto naar de garage om het aan te passen.

    De verlichting werkt goed, ook de pdc word netjes uitgeschakeld en de constante stroom is aanwezig.

    Ook al had het niet mogen gebeuren, toch eind goed al goed.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  18. Nou goed te horen. Kan gebeuren, maar het belangrijkste is dat ze het netjes oplossen en hun verantwoordelijkheid nemen!
     
    Berpie74 vindt dit leuk.
  19. #59 ing_BRW, 10 apr 2021
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    Het volgende verhaal is toegevoegd aan de beginpost.

    ---

    Kort samengevat is het haalbaar een trekhaak als fabrieksorigineel achteraf te plaatsen.
    Om te bepalen wat je kan en moet doen is het van belang te weten of de bekabel al (deels) aanwezig is. Hiervoor heb je twee indicatoren om dit eenvoudig te achterhalen.

    Stap 1 - Bepalen of de trekhaakvoorbereiding aanwezig is
    Check of de aanwezigheid van de zekering op positie 91 in de motorruimte.
    [​IMG]
    En check rechtsachterin de kofferbak de aanwezigheid van de twee stekkers.
    [​IMG]

    Als dit aanwezig is, dan is de Focus voorzien van de trekhaakvoorbereiding. Op de stekkers in de kofferbak wordt uiteindelijk de trekhaakmodule aangesloten. In mijn geval was de module voorzien van het nummer JX6T-19H378-AB

    Stap 2 - Trekhaak uitzoeken
    Als de voorbereiding aanwezig is, zou je daarop je trekhaak kunnen uitzoeken.
    Ik heb gekozen voor een Ford-originele afneembare trekhaak afkomstig van een demontage/sloopauto.
    Deze trekhaak was van Westfalia, maar dat kan dus ook een Oris of Brink trekhaak zijn Ford gebruikt ze allemaal door elkaar.
    [​IMG]

    Probeer bij een gebruikte trekhaak deze zoveel als mogelijk compleet over te nemen. In mijn geval ontbraken twee bouten à € 17,- per stuk. De blauw omcirkelde platen zijn niet los leverbaar, dus dat vereist ook wat aandacht.

    Stap 3 - Trekhaak montage
    De trekhaak monteer je volgens de handleiding van de trekhaak. Bij een gebruikte trekhaak kan je altijd online een handleiding raadplegen van een vergelijkbare trekhaak. Bijvoorbeeld die van Westfalia >> link <<
    [​IMG]

    Stap 4 - Aanpassen computer(s)
    Om de trekhaak volledig functioneel te krijgen moet het systeem weten dat een trekhaak gemonteerd is.
    Dit kan je met FORScan doen. De eenvoudige aanpassingen doe je in de APIM, BdyCM en IPC (niet in de asBuilt-data).

    In FORScan selecteer je de computers een voor een.

    In de APIM zoek je op trailer en zet de volgende functies op Enabled:
    • Trailer Sway
    Trailer Blind Spot zet je alleen op Enabled als je Focus is voorzien van BLISS.

    [​IMG]

    In de BdyCM zoek je op trailer en zet de volgende functies op Enabled:
    • Trailer Outage
    [​IMG]

    In de IPC zoek je op trailer en zet de volgende functies op Enabled:
    • Trailer Sway Control
    • Trailer Tow Lighting
    Trailer Blind Spot zet je alleen op Enabled als je Focus is voorzien van BLISS.

    [​IMG]

    Vervolgens moeten nog aanpassingen gedaan worden in de PAM.
    Deze computer laat zich alleen bewerken als asBuilt. Dus wees bewust wat je doet en dat een back-up vooraf aangeraden wordt.

    Kort samengevat moet je vooral het volgende goed onthouden voor je met het voorbeeld bij jezelf aan de gang gaat. De laatste twee tekens van elke regel betreft een checksum. Deze wordt gevormd uit de som van alle voorgaande cijfers. Komen bij jouw (na wijziging) de cijfers niet volledig overeen, dan moet je een andere checksum hebben. Sommige zeggen dat FORScan de checksum automatisch kan genereren. Maar daar heb ik geen ervaring mee, in mijn geval kon ik direct een correcte checksum handmatig invoeren.

    Dit is de asBuilt data van de PAM van mijn Focus was
    Code:
    736-01-01    5003    3000    8042
    736-02-01    A8A8    6380    0F82
    736-03-01    C81E    1E44    8009
    736-04-01    0000    0000    0042
    Dit is gewijzigd naar:
    Code:
    736-01-01    508B    3000    80CA
    736-02-01    A8A8    6380    0F82
    736-03-01    C81E    1E44    8009
    736-04-01    0000    0000    0042
    Op adres 736-01-01 is **03 **** ** gewijzigd naar **8B **** ** en is de checksum veranderd van 42 naar CA.

    [​IMG]

    Zonder deze wijziging blijven je achteruitrijdsensoren actief met aan aangekoppelde trekhaak (inclusief het eindeloze gepiep). Na wijziging krijg je bij het inschakelen van de achteruit dus een mooi symbool van een trekhaak op de camera met bijkomende meldingen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Heusinkveldb, FocusSTL en Martin123t vinden dit leuk.
  20. Mooie samenvatting van de inbouw!
    Heb je de menu's (IPC) ook getest? Zijn die beschikbaar als je er een aanhanger achter hangt.
    Ik heb zo m'n bedenkingen over b.v. Trailer Reverse Guidance

    De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een af-fabriek trekhaak heb en deze zaken niet geactiveerd staan. Hetzelfde geldt voor Sway Control. Hiervoor is ook al een ander draadje zag ik waar de vraag in gesteld wordt.
     

Deel Deze Pagina