1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 136pk Titanium - Zuiger speling, nieuw blok

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door sjoerd12, 15 feb 2012.

  1. Zojuist verlossend woord van de garage.
    Bovenblok is deels gereviseerd. Ze hebben de kleppen gecontroleerd, en controle op breuken gedaan (dat laatste was de verwachting nu). Niks aan't handje.
    Dus kleppen weer netjes gemaakt en alles schoon etc. En terug naar de garage met melding "controleer zuigers nog maar een keer".

    Bij die controle bleek dat er redelijk wat speling in de 3e cilinder zat. Hij kon hem met een beetje duwen gewoon bewegen in het blok.

    Oplossing? Nieuw onderblok.
    Nieuwprijs 1800 ex....

    Dus hij wilde nog zoeken naar een 2e handse ergens. Maar van de 100PK zijn er niet bijzonder veel gemaakt (125PK veel meer). Dus vinden is geen makkelijke taak, en zo wel nog maar de vraag wat dat kost en hoe goed die is.

    Dus ik heb de beslissing gemaakt om een nieuwe te kopen bij Ford Nederland.
    Dan heb ik dus 0KM op de teller, garantie en als het goed is een blok dat het gewoon een jaar of 10 moet volhouden minimaal.

    Nu rest de vraag, wat is de oorzaak. Dat is onbekend en garage heeft ook geen idee.
    Ik vraag me af of het door de olie komt, die was op minimum. Maar dat kan nooit heel lang op minimum hebben gestaan, hij heeft 8 maanden geleden nog een beurt gehad en sindsdien nog geen 10.000km gereden. Antwoord garage: zou kunnen.

    Dan is de vraag of de tuning de oorzaak is. En voor mij de vraag, zou ik de tuning erop laten zitten of niet. Überhaupt de vraag of deze er straks nog wel op zit (lijkt me software dus denk dat die gelijk blijft? )

    Afijn. Nu afwachten en volgende week auto terug. Tot die tijd even nadenken over de tuning.
     
  2. Begrijp ik hieruit dat je in die tussentijd nooit olie gepeild hebt??

    Het gaat dus wel opgelost worden maar gaat Ford zelf nog iets bijdragen uit coulance of is het allemaal voor je eigen rekening?
     
  3. Ook al zou die tuning eraf zijn, kun je die er zo weer opzetten met Bluefin.
    Ik heb zelf ook Bluefin overwogen maar na het lezen van diverse kommer en kwel hier op het forum er toch vanaf gezien.
    Mijn advies is dan ook om die tuning achterwege te laten bij je nieuwe blok. Antig01 heeft er ook al een forumpost over geopend, zoek daar maar eens naar.
    Toen ik was genezen van de Bluefin gedachte wilde ik mijn 1.5 Ecoboost met 150 pk op laten schroeven naar 182 pk en daar ook contact over gehad met @dutchguy . Ook dat laat ik bij nader inzien maar achterwege, vind het wel prima zo en laat em standaard. Ik weet nu dat mijn blok een 'oververmogen' heeft van 32 pk en dat vind ik ook wel een prettige gedachte:mrgreen:.
     
  4. Klopt, ik heb daar nooit naar gekeken.

    Er is geen coulance. Als er al coulance was (onder de 60.000km) is dat 10% korting. dus nog niet heel spannend.

    Ik heb het laten doen bij UnlimitedTuning. Dus geen bluefin (denk ik?) hun hebben alles geregeld met een Focusclub actie toen (incl. pk meting voor en na).
    Ben van 100 naar 136pk gegaan en van 170nm naar 240nm.
     
  5. Ah ok mijn fout. Nee is inderdaad geen Bluefin en dus ook niet zelf terug te zetten.
    Als je de tuning kwijt raakt zal je dus terug moeten naar de tuner.
    Zelf had ik dat niet gedaan maar dat is je eigen keuze. In ieder geval succes gewenst met de afhandeling van alles.
     
  6. kijk maar ff voor de grap op amt autotechniek op facebook, 2berichten reparaite op 9feb 1200 gepubliceerd en diagnose op 29janauri 12.35
    door bedrijf genaamd final drive is de complete motor gereviseerd. dit ook puur door bijgeluid uit de motor wat bleek een kantellende zuiger.

    wat bleek zijkant van de zuiger afgebroken en in onderblok achtergebleven

    betreft de vraag wat de oorzaak van is. denk extra vermogen een rede kan zijn. denk ook het echt chippen zoals we vroeger bij de diesel turbo motoren we konden doen. nu niet meer mogelijk is omdat het al tegen het maximum aan zit. of de 125pk andere zuigers heeft als de 100pk geen idee.
    maar denk de koppel de grootste boosdoener kan zijn. als die veel hoger ligt dan zou je hierdoor meer nadelige gevolgen kunnen hebben.
    als ik lees van 170nm naar 240nm koppel is dat veel. denk dat 200nm slimmer is en alles wat meer spaart

    offtopic op 8feb 12.29
    1.2thp van citroen met overmatig zuiger spelling, rede van binnenkomen was het hoge olieverbruik
     
  7. Ik heb UT gebeld. En de grote baas was er niet. Op forum zijn ze niet meer actief.

    Hij had zelf al honderden 3 cilinders van Ford getuned en nog nooit problemen vernomen. Hij noemde ook kantelende zuiger (al is dat heel overdreven, er zit misschien 1-2mm speling in dus echt kantelen is het nou ook weer niet).

    Hij ging morgen even overleggen, want bij tuning gaven zij aan motorgarantie over te nemen. Dus wellicht dat daar nog wat "te halen" valt.
    Ook de vraag of tuning opnieuw moet of dat het erop blijft, hij zei dat normaal gesproken de software niet veranderd wordt. Maar dat merk ik vanzelf als ik er mee rij.

    Uiteraard de 1e 500-1000km inrijden. En aanleren dat (ondanks "nieuwe auto") ik het motorpijl wat vaker moet controleren.

    Dus het is voorlopig nog even afwachten.
     
  8. ik ben geen fanboy en heb geen verstand van tune, maar waarom een 4 takt schraler zetten ? een 4 takt loopt juist sterker bij een beetje meer brandstof, en voor de koeling van het blok is het ook wel lekker, dat is wat ze bij tuning doen, extra brandstof voor betrouwbaarheid.

    Een benzine motor is inderdaad kritischer dan een diesel, maar omdat niet de ecu de zaak afgeregeld maar omdat het een zelfontbrander is die een overdaad aan lucht heeft en zijn vermogen levert na van hand hoeveel brandstof er ingespoten wordt, spuit je te weinig in dan gaat hij niet kapot, spuit je teveel in dan loopt hij ook slecht, (natuurlijk wel een beetje behoorlijke timing van inspuitingen aanhouden), in tegenstelling tot een benzine motor die gewoon kapot loopt door te weinig brandstof, elke tuner weet dat en zal echt niet de motor bewust te schraal zetten.
    Ik heb ze kapot zien lopen in erg korte tijd, en dan bedoel ik in 2 minuten (on street tuning) toch jammer van een vers opgebouwd blokje van 5 K.

    De 500 euro van de lokale tuner kan gewoon goed werken, wel moet je voldoen aan de specs van de tune, dus stock engine of volledig aangepast en alles wat er tussen zit.
    Waarom zou Ford wel één map kunnen hebben voor gelijke motoren , dat kan bij een tune ook, en dan is 500 euro goed betaald voor paste kopie werk....
    Een maatwerk tune kost inderdaad veel meer, maar zijn gaan ook uit van een eerdere mapping en passen die aan al dan niet op de bank.
    En wil je het onderste uit de kan dan is een vermogensbank echt nodig, en houd dan ook wat centen opzij, ook op de bank gaat het wel eens mis...
     
  9. Klopt wat je zegt, echter het schraler afstellen zorgt voor meer trekkracht onderin. Geintje halen ze ook uit in de motocross (zeker vroeger had je een doosje met sproeiers mee zodat je per baan en conditie de boel kon aanpassen).

    Alleen zo’n crossmotor wordt niet continu gebruikt en wordt ook niet lang hard gereden, veel kort werk.

    Bij een auto gaat dat schraler zetten ook goed, zolang je normaal blijft rijden.
    Wij hebben ze wel op de brug gehad die na een tuning trokken als een dolle, maar bij 160km/h de koek wel op was.

    Die kapot gelopen 1.6 Ecoboost van Iodokus destijds had ook de verschijnselen van een blok dat te warm werd als gevolg van te weinig brandstof. Zeker als je het bewuste topic van Antig01 erbij haalt.

    Daar komt bij dat de Ecosboost motoren al behoorlijk kritisch zijn (de 1.6 150pk heeft t.o.v. 182pk een hoop over, maar is daarom ook prima te voorzien van de originele 182pk software). De Ecoboost motoren zijn prima te tunen. Mits je niet alleen de software aanpakt. Koeling en de hoeveelheid brandstof is zeker iets wat je in de gaten moet houden.
     
  10. Als je dik 35% meer vermogen extra krijgt is de belasting ook groter.
    Ik heb ook bij normale 3cil zonder turbo, kantellende zuigers meegemaakt. Mogelijk dat door de hele downsizing de zuigers te klein zijn geworden. Dat ze bij hogere toerentallen gaan dansen en dus teveel spelling krijgen.

    Hoe dan ook is en blijft gissen. Duidelijk is dat de zuiger helaas spelling heeft
     
  11. UT gaf nog aan dat dit blok makkelijk meer kan hebben. Hetzelfde blok wordt namelijk gebruikt in de Fiesta black edition en geeft daar 140PK. Met exact hetzelfde blok (maar natuurlijk andere toevoegingen zoals een 6-bak in plaats van mijn 5-bak.

    Het gaat erom dat het blok het aan moet kunnen. Dat de zuigers dan gaan kantelen zou dus niet door de tuning moeten komen (maar kan altijd).
    Zeker als deze zuiger al een lange tijd hele minimale speling heeft, dan wordt het natuurlijk steeds erger. Maar wie controleert nou op zuiger speling als er niks aan de hand is. Als je er achter komt is het al veel te laat.
     
  12. Tuningsoftware is anders dan OEM, die heeft ook veel minder koppel.
     
  13. Het lastige is ,denk ik, dat de fabrikant met marges in de maatvoering werkt als de onderdelen daar binnen vallen is het goed genoeg voor productie vallen de marges dan net verkeerd bij elkaar dan kan het al een grensgeval worden bij nieuw ga je dan meer vragen van een dergelijke motor kan het zomaar teveel zijn op korte duur.
     
  14. Red/Black Fiesta heeft een andere koppakking, hierdoor een iets andere compressie.
     
  15. De 100pk en 125pk motoren wijken op meer zaken van elkaar af dan je zou vermoeden.
    En tuurlijk gaat UT (of welke tuner dan ook) zeggen dat het blok makkelijk meer zou moeten kunnen hebben. Als ze zeggen dat het niet kan en dan toch het vermogen eruit trekken, dan is dat bij voorbaat een mooie basis voor een claim wanneer het blok kapot loopt.
    Een motor tunen kan best, maar op een gegeven moment haal je de grens van of je portemonnee en daarmee ook de grens van de betrouwbaarheid.
     
  16. #236 sot, 16 feb 2018
    Laatst bewerkt: 16 feb 2018
    Een cross motor is een tweetakt ;-) die lopen inderdaad mooier onderin als ze wat te arm staan, daarom liepen ze ook kapot tijdens de eerste veronica strandrace, sproeiers waren niet aangepast aan het volgas rijden, been there. met die doos sproeiers was inderdaad zo , het moto was warm weer is arm weer, met een beetje koud weer en mist liep zo'n ding snoei hard.
    Bij een 4 takt is het net anders om. zeker bij een turbo.
    Een goede tuner zal hem rijker afstellen, zeker onder boost, in deellast (close loop) maakt het niet veel uit en ga je naar lamdba 1
    Een 4 takt benzine is echter veel gevoeliger voor detonatie dan een diesel, die maakt er zelfs gebruik van.
    Rotte of verkeerde bougies, slecht inpuitventielen die maar wat pissen zijn funest, zeker bij een direct ingespoten benzine motor, laat staan bij een op de grens getune motor.
    Te weinig brandstof en boost en hogere toeren geeft high speed nok, en binnen no time liggen je zuigers eruit.
    Als een motor een slecht ontworpen koelsysteem heeft of slecht ontworpen verbrandings kamers, of wat bij de direct ingespoten motoren ook mee speelt is vervuilde inlaat kanalen kan dat funest zijn voor je verbranding en highspeed nock in de hand werken.
    High speed nok hoor je NIET in tegenstelling tot low speed nok, dat knikkeren hoor je wel.
    Als je geluk heb pikt de noksensor het op en regelt terug.
    Het eerste wat ik monteer bij een tuning is een wideband lamdba sensor of zorg dat ik de originele sensor realtime uit kan lezen, ik wil weten wat lucht/brandstof verhouding is .

    kapot kan alles, waar ik me aan stoor is dat er een tuning opgezet wordt en als het kapot loopt de fabrikant aansprakelijk stellen.
    Ik ben meer van als je met vuur speelt je ook op de blaren moet willen zitten, en een vent zijn en zelf betalen....
    Terug ONTOPIC ;-)
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  17. Wat ik altijd een beetje vreemd vindt.....,mensen kopen een nieuwe auto en dan gaan ze hem tunen omdat het vermogen te weinig is of tegenvalt:shock:...
    Maar dan heb je toch de verkeerde auto gekocht!!;)
     
  18. Eens! Ik heb dat vaak bij mensen die hun 1.6 TDCI econetic wil chippen gelijk bij aankoop of na enkele maanden [emoji85].


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  19. Ik heb het ook pas een hele tijd later gedaan, toen het bekend werd dat het kon.

    Ik had gekozen voor de 5-bak om dat daar andere belastingregels aan zaten die de 125pk 6-bak niet had.
    Toen wist ik nog niet eens dat ik ging tunen of ooit zou willen. Sterker nog, toen ik de auto bestelde bestond dit model nog niet. Dus had er nog nooit in kunnen rijden.

    Achteraf gelul natuurlijk, maar zo ging het.

    Toen bleek dat ik relatief goedkoop een mooie deal kon krijgen via focusclub heb ik besloten om dat uiteindelijk toch maar te doen.
    En ik rij er ook niet mee als een gek, ik rij juist als een oude ••• en zit het liefst 90 op de cruise achter een vrachtwagen (1 op 30 rijden is gewoon geinig).

    Maar als je dan een keer in moet halen, is het prettig dat je net even dat beetje extra vermogen hebt. En daar deed ik het voor omdat ik hiervoor een ST had. Dat is nog steeds compleet anders maar nu kreeg ik in ieder geval een beetje het gevoel dat het rap ging.

    En begrijp me niet verkeerd, ik stel niemand aansprakelijk. Ook UT niet. Als zij hier een coulance voor hebben of zo, top. Zo niet, dan niet.
    Ford sowieso niet, maar dat checkt mijn garage zelf.

    Inmiddels is het duidelijk dat een nieuw onderblok inclusief alles schoonmaken, weer monteren etc.etc.etc 5150 euro in de BTW gaat kosten.
    Hij had een Ford leverancier gevonden die het hele zooitje nieuw levert (kop en alles erbij wat bij het blok hoort).
    Natuurlijk een stukje duurder, maar minder arbeid omdat het schoonmaken niet hoeft. Kwam ik op 5300 euro in de BTW.
    Alleen de Turbo zit daar niet bij, die is gecontroleerd en blijft behouden.

    Dus ik heb straks een compleet nieuw blok er in liggen, alles met 2km op de teller op de turbo na.

    Tuning gaat er daarna direct af en so be it. Is het risico niet waard.

    Hopelijk hierna nog duizenden kilometers plezier van deze auto zonder al te veel gekkigheid.
     
  20. #240 JW, 17 feb 2018
    Laatst bewerkt: 17 feb 2018
    En als je dan van plan bent om de 1.0 ECOboost te gaan tunen kies dan bij voorbaat al voor de 125 PK versie en niet voor de 100 PK versie. Zoals Marco al aangeeft zitten er de nodige verschillen tussen de 100 PK en de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost. Zo zijn sowieso de cilinderkop en de turbo anders. In de praktijk is de 125 PK versie beter geschikt om te tunen als de 100 PK versie. Al is het alleen al vanwege de 6-bak waarbij de koppeling en versnellingsbak veel meer aankunnen als de 5-bak van de 100 PK versie (welke standaard al aan de limiet zit).


    Wanneer een tuner vertelt dat de 100 PK, 125 PK en 140 PK versies van de 1.0 ECOboost technisch gelijk zijn zou ik er persoonlijk al met een boog omheen lopen. Dit is pertinent niet waar. De 125 PK versie heeft t.o.v. de 100 PK versie sowieso een andere cilinderkop en turbo. Bij de 140 PK versie zijn er nog veel meer verschillen. Tevens is de 1.0 ECOboost in de Fiesta niet hetzelfde als de 1.0 ECOboost in de Focus 3. De onderdeelnummers van de complete motor zijn bij de Fiesta en B-max anders als de onderdeelnummers van de complete motor voor de overige Ford modellen.



    Persoonlijk vind ik dit enorm veel geld voor een nieuwe motor. Dit kan naar mijn mening goedkoper. Een nieuwe 1.0 ECOboost servicemotor kost bij de dealer rond de €3500,-. Een door Ford geleverde ruilmotor (met inruil van de oude motor) kost zelfs nog wat minder. Tevens zijn er in Duitsland bedrijven te vinden die zowel nieuwe als gereviseerde 1.0 ECOboost motoren aanbieden tegen scherpe prijzen.
     

Deel Deze Pagina