1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke plekken TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focuswagonghia, 3 feb 2012.

  1. Hallo, regelmatig lees ik op het forum dat de 1.6 TDCI een zwakke motor is.
    Hierbij gaat het veelal om de turbo, brandplaatjes en verstuivers.
    Kan iemand mij misschien vertellen of dit bij alle 1.6 TDCI modellen is of is er een slechte serie motoren geweest. Zelf rijden wij een :focus2: 1.6 TDCI :ghia: 109 pk uit 2007 met roetfilter.
    Heeft iemand misschien nog tips voor het rijden met deze motor, wij zijn rustige rijders en rijden veel korte stukjes waarbij de motor veelal niet op bedrijfstemperatuur komt is dit nadelig voor het roetfilter ? het roetfilter is 30.000 kilometer terug vervangen en de auto heeft altijd op tijd zijn onderhoudsbeurten gehad. :ford:
     
  2. 1.6 tdci die in de focus III ligt (2011-XXXX) is een nieuw blok dat zich nog moet bewijzen alles ervoor is dus het beruchte blok.

    Zwakke punten kan je hier lezen:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215

    Voor de rest kan je hier overal adviezen vinden. Als de motor niet vaak warm wordt:
    - Om de 10.000km olie verversen.
    - eerst 15 minuten schakelen bij 2200tpm en het gaspedaal niet meer dan een kwart indrukken.
    - Zeker 1x per maand 50km rijden en na 20 minuten in ze 3 volgas naar 100km/h optrekken (voor de roetfilter).
    - Egr afdoppen met een gaatje van 6mm erin, om de roetvorming in de olie enigzins te beperken.
    - Verstuivers elke beurt aandraaien (niet te hard anders draai je de keerring kapot!)
    - Vaak de olie peilen, deze moet tot het maximum staan (motor moet 15 minuten uit hebben gestaan).

    Daarnaast rijd ik stevig door met warme motor (zeker 15 minuten gereden!) en tot op heden geen turbo problemen, dus rustig rijden hoeft niet gunstig te zijn.
     
  3. En verder is het een prima motor haha.
    Nee zonder gekheid, echt geen slechte motor, alleen inderdaad goed verversen.

    Liefst ook de banjo-bout in de olietoevoerleiding van de turbo vervangen, want hier is een gewijzigd type voor gekomen, het nieuwe zeefje wat daarin zit is 5x zo groot als de oude, en het verstoppen van dat zeefje is de reden dat de turbo vastloopt. (Het verstoppen van het zeefje is dus weer gerelateerd aan het vervuilen van de olie.)

    Goed opletten op die brandplaatjes, desnoods even de afdekkap demonteren om af en toe even te kijken. Voordat de lekkage van de brandplaatjes buitenaf zichtbaar wordt, lekken ze al intern naar de olie, en verdunning van de olie door brandstof is ook niet bevordelijk voor de smering..
     
  4. Oké bedankt voor de info,:thumbs: Kolere, mijn complimenten voor de lijst van de diverse modellen, motoren met hun zwakke/aandachtspunten.
    Nog even over het geluid van de vacuumklep wat voor geluid moet dit zijn (of juist niet). Had vorige week toen ik de auto uit zette het idee dat de ventilator na bleef draaien maar dit leek me sterk omdat de motor nog niet op bedrijftemperatuur was.
     
  5. Geluiden zijn zo moeilijk te omschrijven;). Is een geluid alsof een elektrisch motortje iets dicht zet, het geluid duurde dacht ik zo´n 5 seconde. Het deed zich voor als ik de motor afzette, deur open deed, deur dicht, op slot en dan hoorde je het. Dus zo´n 10 sec na het afzetten van het contact.

    Dus motor uit, 10 sec stil, dan begint het geluid en stopt na 5 sec. Overigens had ik het altijd na het afzetten van het contact, dit heeft de auto een jaar volgehouden tot die in de noodloop ging bij gasgeven.
     
  6. Oke bedankt, ik zal er morgen eens op letten heb morgen een rit van ongeveer 100 km dus komt hij zeker op temperatuur.
     
  7. Het geluid wat je hierboven omschrijft komt van de elektrische vacuümklep van de turbo. Ik hoor het al een paar maanden,en volgens de Ford garage heeft kan ook de Mondeo en Transit er last van hebben. Het hoeft niet nadelig te zijn alleen het is een rot geluid. Ik doe er even niets aan en wacht af wat er allemaal gaat gebeuren. Volgens de werkplaatschef rijd zijn vader al meer dan 50000km met het geluid.
     
  8. Kan je garanderen dat dit geluid het begin van het einde voor de vacuümregelklep is;), het hoort niet en klopt dus niet. Mijn garage zei ook dat het geen kwaad kon, tot die het nog net binnen de garantie begaf (gelukkig). Ze hadden geen idee wat het was, na 3 keer werd het eindelijk goed opgelost. Elke keer ging de auto in de noodloop als je in ze 5 van 90 maar 110km/h optrok.
     
  9. Ik ben het met je eens dat het geluid (onderdeel heet Drukomvormer turbolader, heb ik van carpartsdirect.nl) er niet hoort. Ik merk er tot nou toe weinig van of het zou omstreeks 1200 toeren zijn, waar de turbo even een dip heeft. Over noodloop heb ik dus nog niets gemerkt. Ik houd het wel goed in de gaten en mocht er wat veranderen, dan meldt ik het uiteraard op dit forum.
    Als je dit onderdeel vervangt moet de computer dan gereset cq ingeleerd worden?
    [​IMG]














     
  10. Het geluid wat jullie omschrijven komt niet van deze vacuumregelklep (die maakt namelijk amper geluid) maar van de EGR klep, die is electrisch aangestuurd, en wordt na het afzetten van het contact 3 of 4 keer open en dicht gezet om roet van de klep te verwijderen.

    Vooral bij transits kan dit een akelig geluid zijn, maar de dealer heeft wel gelijk als hij zegt dat het hoort.
     
  11. #12 kolere, 5 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2012
    Is echt een ander geluid, vooral veel harder. Je hoort het duidelijk op 5 meter afstand met de motorklep dicht. Bij mij is het verdwenen na vervanging van de regelklep. De egr is nog nooit vervangen. De egr maakt een geluid dat zich 4x achter elkaar herhaalt oid, ik hoor dit alleen als ik de motorklep op heb.

    Heb er nooit een opname van gemaakt, had mooi als voorbeeld geweest. Misschien is het nog beter te omschrijven als een geluid van een ventiel dat leegloopt, maar dan is het geen hoge toon maar een lage toon (lijkt meer op een geluid van een elektrisch motortje).
     
  12. Ik ben het niet met Anton eens, tijdens het geluid heb ik trillingen onder de brandstof opvoerpmp gevoelt en daar zit geen EGR klep. Trouwens is mijn EGR vorige jaar vernieuwd.
     

Deel Deze Pagina