1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zoeken naar nieuwe Focus: import?

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Mustang, 1 jun 2017.

  1. Mijn huidige Focus uit 2008 heb ik nu 3 jaar en gaat richting 1,5 ton. Zo langzaamaan ga ik eens kijken naar een nieuwe.

    Een andere Focus is dan de meest logische optie. Maar Iceberg blue auto's zijn zeldzaam in NL en zijn de meeste focus voorzien met de lichtste motor (ex-lease) die ik niet wil.

    Nu biedt mijn lokale dealer ook een import-optie, waarbij je lijkt te kiezen uit Duitse auto's. De prijs hiervan lijkt een aantal duizend Euro's lager te liggen dan de NLse auto's.

    Komt dat door verlaagde BPM op tweedehands auto's?

    Zijn er nadelen verbonden aan een geïmporteerde auto?

    Waar moet ik op rekenen als ik via de dealer iets importeer (wat een dealer me niet gaat vertellen)?
     
  2. Veelal zitten Duitse auto's wat rijker in de opties en is er eigenlijk niets mis met een import auto als je de historie ter inzage kunt krijgen.
    Ik heb ooit eens een import auto gehad voor mijn vrouw maar toen ik hem in wilde ruilen raakte ik em aan de straatstenen niet kwijt. Dat was voor mij de reden om het niet nog een keer te doen.
     
  3. de 1.0 125 pk is goed verkrijgbaar in Nederland 7500-20.000 km op de klok. Dit zijn veelal import uit duitsland. Zogenaamde Jahreswagen vaak ook met verlengde garantie. Dus koop je een auto uit aug 2016 dan heb je tot en met aug 2021 garantie. Meestal ook voorzien van winterpakket (stoelverwarming, all season banden) en bijna allemaal op basis van luxe Titanium uitvoering.

    De 1.0 is met name populair omdat er weinig BPM afgetikt hoeft te worden bij registratie in Nederland.

    Een 1.5 is dus al een stuk minder interessant.

    Iceberg blue en 1.0 125pk zijn zeker wel te vinden in Nederland met een titanium trim.
     
  4. Import is geen probleem wanneer je voldoende documentatie bij de auto hebt die duidelijk maken wat de geschiedenis van de auto is. Dan moet je daarnaast wel rekening houden met het feit dat Sync de nederlandse taal niet machtig is, daarvoor zal het ding aan de computer moeten bij de dealer of je moet het zelf willen proberen(how to staat in een ander draadje....)

    Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
     
  5. Bedankt voor de antwoorden. Verkopen van een geïmporteerde auto kan inderdaad wat lastiger zijn, stel ik me voor.

    Import is via de dealer, die zegt alles te regelen, dus ik neem aan dat ze dit ook regelen.
     
  6. Ik moet alleen nog wennen aan 3 cylinders en 1-liter... Dat betekent dat de Kia Picanto van mijn vrouw meer cylinders en een grotere motorinhoud heeft...

    Meerdere autofabrikanten hebben al toegegeven dat downsizen niet meer was dan een modetrend, of marketingtruc, en helemaal niet beter was voor het verbruik of het milieu.
     
  7. Tja je kunt redenen bedenken om het niet te doen maar het beste kun je gewoon even moet gaan rijden. Ik was na een proefrit wel om en tot nu toe heel tevreden.

    Zeker de 125 pk met 6 bak is een aanrader.

    Mode trend of niet, het zijn fijne auto's die gemiddeld 1 op 15/17 lopen in de praktijk ( op 18 inch ) het kan dus nog wel zuiniger.
     
  8. Men vergeet ook altijd de koppel (die je al snel krijgt) door de turbo heel anders rijdt dan een motor zonder turbo...
    Downsize is dus prima wat mij betreft, liever een 1.6 met turbo dan een 2,2 zonder turbo met evenveel pk...

    Wat betreft import, heb ik ook naar gekeken. Is toch altijd wat spannender lijkt. Alhoewel je met een NL auto ook gewoon pech kunt hebben. Zegt dus allemaal niks eigenlijk... Verkopen is wellicht wel minder makkelijk idd.
     
  9. Ik heb een import focus 1.6 ook uit Duitsland met net 8000 km op de teller. Waarom zou die het slechter doen bij inruil is hetzelfde als een Nederlands model alleen ook de mijne was wat luxer aangekleed is een demo geweest van een Ford dealer in Aken inderdaad ook verlengde garantie erbij.maar wel net de top van de rekening eraf. De locale garage hier verkoopt voornamelijk eigen import auto's en dan alleen Ford is geen officiële dealer dus nog geen mossel gaat ook zelf de auto's kopen in Duitsland en regelt ook het hele invoertraject.
     
  10. Kun je hier meer over zeggen? Ik zou namelijk verwachten dat een kleine motor met turbo minder koppel heeft dan een grotere motor bij gelijk aantal pk.

    Mijn Mustang uit de jaren 90 heeft een enorme motor (4.6l) met weinig pk maar de koppel is enorm.
     
  11. #11 Kees37, 1 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jun 2017
    Inmiddels bezig met mijn 2de import-auto en tot nu toe nog geen gezeur gehad met beide auto's. Dik tevreden tot heden
    De eerste was een :focus3: fase1 met 150pk en de tweede is een :focus3: fase 2 met 125pk.
    De laatste is trouwens full-options. Winterpakket (stoelverwarming, stuurverwarming, voorruitverwarming) Xenon, 17 inch velgen, Privacy glass,
    Beide auto's waren 9mnd oud en hadden beide net geen 20k gelopen. Gekocht bij een Ford-dealer die zeer veel ervaring heeft met auto's importeren vanuit Duitsland.
    Beide auto's trouwens geleverd met verlengde garantie!!!
     

  12. De 1.0 ECOboost met 125 PK heeft een maximum koppel van 170 Nm en 200 Nm overboost. Dit koppel is tussen de 1500 RPM en 4500 RPM beschikbaar.


    Ter vergelijking:

    De atmosferische 1.8 Duratec met 125 PK die in de Focus 2 is toegepast heeft een maximum koppel van 165 Nm. Dit koppel is bij 4000 RPM beschikbaar.

    De atmosferische 2.0 Duratec met 145 PK die in de Focus 2 is toegepast heeft een maximum koppel van 185 Nm. Dit koppel is bij 4500 RPM beschikbaar.


    De 1.0 ECOboost heeft t.o.v. een vergelijkbare atmosferische motor dus een behoorlijk hoog koppel (zeker tijdens overboost) dat ook nog eens bij een veel breder toerenbereik beschikbaar is.




    Persoonlijk ben ik van mening dat er niets mis is met een importauto mits alle documentatie en onderhoudshistorie aantoonbaar en aanwezig zijn.

    Mijn auto is oorspronkelijk in Duitsland nieuw geleverd en is toen deze 1 jaar oud was door de Ford dealer naar Nederland geimporteerd. Dit omdat het aanbod (zeer) jong gebruikt op dat moment stukken lager was als de vraag. De auto had op dat moment aantoonbaar een aantal maanden in Duitsland in een opslag gestaan voordat deze naar Nederland is geimporteerd. Gezien alle documentie hiervan en van de import (inclusief kilometerstanden) aanwezig was heb ik hier geen moment twijfels bij gehad.
     
  13. Bedenkingen over de 1.0 3 cilinder ecoboost zijn niet nodig. De auto is zeer stil. De motor is soepel, sterk en zuinig als je niet te hard rijdt. Trekt mijn 1200 kg caravan zonder problemen. Ik moest ook even aan het idee wennen. De Panda van mijn echtgenote heeft een 1200 cc 4 cilinder. Met slechts 60 pk, weinig koppel en niet al te levendig door een lange overbrenging.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
  14. #14 SVG, 3 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2017
    Of een import auto slecht scoort bij inruil ligt denk ik gedeeltelijk aan de leeftijd van de auto en de leeftijd van het kenteken. Om een voorbeeld te geven. Als je een 2014-2017 focus importeert krijgt deze kenteken XX-000-X. Een Nederlandse focus uit dit bouwjaar heeft een zelfde soort kenteken. Het valt dus niet zo op dat de auto niet origineel Nederlands is. Pak je ter vergelijking een originele Nederlandse 2005 focus dan krijg je een kenteken in de vorm 00-xx-xx. Als hier een splinternieuw kenteken op komt valt dit meteen op. Een koper voor zo'n auto gaat zich afvragen waarom dit zo is.

    Zelf ben ik nog zoekende naar een Focus 2.1/2.2 en het valt me dan ook vaak op dat oudere auto's die recent geïmporteerd zijn vaak weinig tot geen historie hebben. (afhankelijk van verkoper, vorige eigenaar etc.) In dat geval kan ik me voorstellen dat zo'n auto bij inruil slecht scoort. Ik zelf zou niet met een gerust gevoel zo'n auto kopen als ik er weinig van weet. Daarom laat ik de goedkopere Focussen met niet origineel kenteken achterwege, zeker als er geen historie bij zit Bij een nieuwere auto met een meer bijpassend kenteken en goede historie moet dit echter geen probleem zijn denk ik.
     

Deel Deze Pagina