Daar is wel aan te komen maar dit werkt alleen met de bijbehorende (dure) interface. Daarnaast is met de FoCom interface bij de focus 1 weinig meer informatie uit te lezen als met een ELM327 interface met goede software.
Met elmcomfog en ff2 pas je in princiepe ook gewoon je as-build data aan. Alleen merk je dat bij elmconfig niet egt omdat je dit doormiddel van de vinkjes doet. Bij ff2 kan je buiten de auto ook een nieuwe as-build data creëren, en deze in de auto schieten
Even om verwarring te voorkomen. De AS-BUILT data van de Focus 3 ziet er zo uit: Module Reprogramming: VIN: WF0KXXXXXXXXXXXXX BCE Modules TSB SSM Instructions 706-01-01 0203 0102 0118 706-01-02 1101 0022 706-02-01 2A09 0000 0043 706-02-02 0000 0000 0011 706-02-03 0000 12 706-03-01 0001 0102 0015 706-03-02 0000 0100 0013 706-03-03 0300 0000 0016 706-04-01 0000 0000 0012 706-04-02 0000 0000 0013 706-04-03 0000 14 -------------------------------------------------------------------------------- 726-01-01 0100 0100 295A 726-01-02 0A1E 0900 1475 726-01-03 013C 0100 F564 726-01-04 0102 0101 3C73 726-01-05 0000 0000 0033 726-01-06 0000 0000 0034 726-01-07 0000 0000 0035 726-01-08 0000 0000 0036 726-01-09 0000 0000 0037 726-01-10 0000 0000 003E End of As Built information En ter vergelijking. De AS-BUILT data van de Focus 2 ziet er zo uit. Module Reprogramming VIN: WF0GXXXXXXXXXXXXX Vehicle Data: 4316 FFFF FF56 PCM Module PCM 1 FF52 FFFF 41A1 PCM 2 033D 10FF FE5F PCM 3 0141 FFFF FF52 PCM 4 FFFF FF26 265D PCM 5 2020 37FF FF8A PCM 6 640C 41FF FFC5 PCM 7 FFFF FFFF FF12 PCM 8 FFFF FFFF FF13 PCM 9 FFFF FFFF FF14 BCE Modules TSB SSM Instructions 720-01-01 8C42 8517 8013 720-02-01 5253 5353 53C8 720-03-01 5746 3047 5897 720-03-02 5847 4344 4799 720-03-03 3943 3731 3243 720-03-04 3335 96 720-04-01 E000 0C -------------------------------------------------------------------------------- 726-01-01 640C 41FE DE 726-02-01 6F10 7221 -------------------------------------------------------------------------------- 727-01-01 0200 184A 727-02-01 5746 3047 589D 727-02-02 5847 4344 479F 727-02-03 3943 3731 3249 727-02-04 3335 9C -------------------------------------------------------------------------------- 733-01-01 5746 3047 58A8 733-01-02 5847 4344 47AA 733-01-03 3943 3731 3254 733-01-04 3335 A7 733-02-01 407D -------------------------------------------------------------------------------- 736-01-01 5746 3047 58AB 736-01-02 5847 4344 47AD 736-01-03 3943 3731 3257 736-01-04 3335 AA 736-02-01 0B4B 736-03-01 FF40 -------------------------------------------------------------------------------- 737-01-01 46FF 0180 06 737-02-01 5746 3047 58AD 737-02-02 5847 4344 47AF 737-02-03 3943 3731 3259 737-02-04 3335 AC -------------------------------------------------------------------------------- 740-01-01 5746 3047 58B5 740-01-02 5847 4344 47B7 740-01-03 3943 3731 3261 740-01-04 3335 B4 740-02-01 66B0 -------------------------------------------------------------------------------- 741-01-01 5746 3047 58B6 741-01-02 5847 4344 47B8 741-01-03 3943 3731 3262 741-01-04 3335 B5 741-02-01 66B1 -------------------------------------------------------------------------------- 760-01-01 5746 3047 58D5 760-01-02 5847 4344 47D7 760-01-03 3943 3731 3281 760-01-04 3335 D4 760-02-01 107A End of As Built information Hoewel er verschil zit in de AS-BUILT data van de Focus 2 en de Focus 3 lijkt het wel wat op elkaar. Zoals in bovenstaande voorbeelden te zien is kan je aan de AS-BUILT data niets afleiden zolang je de gebruikte codering niet kent. Een programma als ELMconfig, ELM-FF2 doet niets meer of minder dan de AS-BUILT data aanpassen d.m.v. een user interface waarbij je simpelweg opties aan kan vinken. De mensen die deze programma's heeft gemaakt kent dus de codering die Ford heeft gebruikt en heeft dit toegepast in een programma. Voor de Focus 3 is een dergelijk gratis programma nog niet beschikbaar. Tot dusver was dus de enige mogelijkheid om bij de Focus 3 opties te wijzigen door handmatig de AS-BUILT data aan te passen. Ik kan zelf welliswaar handmatig de AS-BUILT data aanpassen door de codes in te voeren zoals die hier boven in het voorbeeld staan vermeld. Het probleem hierbij is alleen dat je hier weinig aan hebt zolang je niet weet waar de hexadecimale data voor staat.
En neem je het risico, als je zelf gewoon zit te veranderen zonder te weten wat of hoe, dat er zaken in je auto gewoon niet meer werken.... Dus zonder programma die duidelijk aantoont wat je verandert, zou ik zelf geen code handmatig beginnen te veranderen! Wil het risico niet lopen dat auto kapot is!
Ik heb begrepen dat het "gratis" config programma, ongezien een poort open zet zodat je auto met een speciale sleutel o.i.d. door derde te openen en te starten is. Slimme Russen zullen we maar zeggen.
Niet schrikken, ik ben te vroeg het is nog geen 1 april, zit jullie een beetje te fokken. Maar het zou zomaar kunnen bedacht ik me. Je was er wel snel bij Dragunov
Erg nieuwsgierig inderdaad. Want door simpel weg een poort open te zetten lijkt me beetje te simpel. Er zijn wel sleutels in omloop waardoor ze met een beetje manipulatie je slot kunnen openen en jij merkt er niets van. Je ziet geen schade. En dan kunnen ze via de obd2 aansluiting software reflashen zodat je startblokkering/beveiliging wordt verwijderd. Veelal gezien bij de vag groep.
Op die manier is er een een aantal weken geleden een auto bij om de hoek gejat....Vw Transporter van een klein jaartje oud
Enige tijd geleden heb ik een artikel gelezen van een autosite uit de UK en daarin werden startblokkering systemen van verschillende autofabrikanten bekeken. Hieruit bleek dat het (coded) PATS systeem dat Ford toepast vanaf circa 2005 zeer lastig te kraken is. Opvallend was dat bij vrijwel alle automerken het Keyless start systeem vrij eenvoudig te hacken is. Dit was ook bij het Ford systeem het geval. Het signaal dat de handzender uitzend wordt door een laptop met ontvanger opgevangen en opgeslagen. Vervolgens wordt dit signaal door de laptop uitgezonden en kan de auto worden gestart zonder dat er een sleutel aanwezig is.
De PATS blokkering van Ford is net zo eenvoudig te omzeilen als bij de collega's bij VAG. Er zijn in-outcode generators in omloop en zelfs geintegreerd in een obd-stekker. Gewoon een universele tester zoals focom of een andere handheld die pats kan programmeren en je bent in enkele seconden binnen. De sleutels van de focus 1 en mondeo mk3 zijn eveneens heel eenvoudig te hacken, dat is ook seconden werk voordat iemand binnen is. De nieuwere sleutels zal ietsje lastiger zijn, maar de geoefende joyrider zal daar ook wel wat op weten Vanaf 2012 is er een wijziging geweest bij de smax en mondeo, deze zijn iets veiliger.
Maak ons nou niet bang he VAG level 5 alarm af fabriek is ook leuk, kan je via OBD uitzetten in een aantal gevallen... Ach als mensen wat willen komen ze toch binnen, of het nou je huis, een museum of je auto is. Als ze willen komen ze binnen.