Zelf (groot) onderhoud doen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gdekeijzer, 8 sep 2013.

  1. Ik wil zelf het (groot) onderhoud aan mijn FoFo doen.
    Ik probeer nu echter te achterhalen wat er in de regel gedaan wordt met (groot) onderhoud.
    Mijn FoFo heeft geen ditributieriem dus die gaat gelukkig aan me voorbij.

    De beurt die in in gedachten heb:
    - Luchtfilter
    - Interieurfilter
    - Oliefilter
    - Olie vervangen
    - Bougies
    - Remvloeistof bijvullen
    - Koelvloeistof bijvullen

    Zijn er onderdelen die ik nog mis of wellicht aandacht behoeven?
    Ik ben handig en heb voldoende gereedschap voorhanden.
    Ik wil ook gewoon een brug huren bij hobbyhal in Amsterdam bijvoorbeeld.
    Daar kan je ook je oude olie afvoeren e.d.

    Zijn er webshops die alle onderdelen online verkopen (goede) of kan ik beter naar een Carparts oid gaan?

    Gerwin
     
  2. #2 antig01, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2013
    Mister-auto.
    Verder is een grote onderhoudsbeurt meer dan alleen wat filtertjes vervangen.
    Remmen voor en achter uit elkaar halen en contactvlakken van de remblokken schoonmaken, remzadel schoonmaken enz.
    Remvloeistof dient elke 2 jaar vervangen te worden.
     
  3. Gebeurd dat bij een onderhoudsbeurt bij de Ford wel allemaal dan?
     
  4. Ik wilde het net ook vragen.

    Heb zelf wel een remklauwen van een Galaxy uit elkaar gehaald, maar da's een bak werk?
     
  5. Als ze het wel horen te doen bij een (grote) onderhoudsbeurt dan moet ik nog van heel wat jaren geld terug halen haha.
     
  6. Dit zou inderdaad bij elke dealer moeten gebeuren tijdens de "grote" beurt.
     
  7. #7 Don van der Deijl, 9 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2013
    Je hydraulische vloeistof vervangen is een MUST. Deze vloeistof trekt vocht aan waarna je systeem gaat rotten van binnen uit en dus ook je hydraulische koppeling.
    Grote beurt zelf doen dan zou ik zonder meer de schijven en blokken wanneer een van beide aan vervanging toe is vervangen.
    Achter goed schoon maken en het stof uit de trommels verwijderen (voorzichtig)
    Voorts uitlijning controleren.
    Alle belangerijke rubber delen en afdekkingen welke met veiligheid te maken hebben.
    Bijvoorbeeld de ashoezen op beginnende scheurtje,s controleren en de afdichtingen van de fusee kogels.
    Controleer de dikke kabels naar de accu en de startmotor op scheurtje,s
    Controleer de massa contacten in de gehele auto.
    Indien zeer donker gekleurde koelvloeistof, deze vervangen na het systeem te hebben gereinigd.
    Controleer ALLE slangen op scheurtje,s
    Flush voor de motorolie , blok mag ook wel eens verwend worden.
    Multi riem controleren op scheurtje,s en uitdroging.
    Bij twijfel vervangen.
    Lichten allen samen met iemand controleren
    Lamp units voor op helderheid controleren
    Sloten goed nalopen (winter)
    Deurrubbers vast inspuiten
    Banden op overmatige slijtage controleren en beschadigingen enz enz
     
  8. Mooi lijstje. Ik zal de topicstart even aanvullen.

    Wat bedoel je met Flush voor de motorolie?

    Gerwin
     
  9. #9 Don van der Deijl, 11 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2013
    Motor flush lost aangekoekte olie op .
    Dit geeft absoluut betere prestaties en zorgt er voor dat je volgende nieuwe olie langer mee kan gaan.
    Zelf had ik er een flesje ingegooid tezamen met een halve liter ATF.
    Mijn focus moest ik ruim 2,5 liter olie bij gooien en de olie welke er in zat was gitzwart.
    Ik deed dit met goedkope LIDL olie en na een 20 minuten draaien was deze olie alweer gitzwart.
    Heb het nog een keer herhaald met alleen ATF waarna de olie al beduidend minder zwart was .
    Nu zit de olie er al een 10 K in en is mooi goudbruin en het verbruik is minimaal.
    Verbruikt je auto geen olie en is de olie niet bizar zwart dan zou ik het niet doen.
    Echter een kwart liter ATF voor het verversen en er een dagje rustig mee rijden kan geen kwaad.
     
  10. Ok, dus even een schoonmaak goedje erin, 5 minuten op 2000 toeren laten draaien en daarna aftappen.


    Maar waarom de versnellingsbak olie?
     
  11. #11 Petervoort, 13 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2013
    Je kunt ook je checklist uitprinten van etis. Even het kenteken invoeren Daar kun je precies zien wat bij welke kmstand gedaan moet worden.

    http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do

    Daarna linksboven fordservice controlelijst genereren.

    Als je echt "groot" onderhoud wilt uitvoeren dan moet je alles controleren, gangbaar maken, afstellen en smeren/verversen.

    Uiteraard d-riem enz. Naar behoefte
     

Deel Deze Pagina