1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zelf accu vervangen; wat vragen

Discussie in 'Electronica' gestart door XL2000, 5 apr 2024.

Tags:
  1. Goededag mensen! Mijn eerste post op dit forum ;)

    Ik kreeg mijn Focus terug van de Ford Economy Service met het advies om de accu te vervangen.
    Kosten richting de 300 euro voor een motorcraft. Dus ik dacht, wat een bizarre prijs, ik ga zelf eens even kijken.
    Mijn auto is een FORD FOCUS III uit 2012 (1.6 Ti, 105pk, IQDB) en onder de motorkap ligt op dit moment een originele Ford av2t-10655-ba accu Zilver Calcium 52Ah 500cca.

    Na wat ronddwalen op internet kan ik een vegelijkbare lood-accu vinden (Varta Accu Black Dynamic C11), maar geen zilver-calcium. Is dat een probleem?

    Op verschillende sites wordt voor mijn type auto andere accu's aanbevolen; Bosch of Varta, 61Ah 540-600cca.
    Is het (zomaar) mogelijk om deze zwaardere accu te plaatsen? Deze heeft wel dezelfde afmeting.

    Laatste vraag; ik heb inmiddels gelezen dat mogelijk het Battery Management System reset moet worden.
    Ik heb instructies gevonden hoe je dat zelf kan doen dmv mistlamp/gevarenlicht schakelaar. Is dat iets dat sowieso moet, en altijd werkt?

    Dank voor jullie hulp alvast!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. De aanbevolen accu kun je gewoon plaatsen is geen enkel probleem.
    Bas resetten is nodig na vervangen van je accu om het systeem te laten weten dat er een nieuwe accu in zit dus ja is nodig. Werkt altijd. En welkom op het forum.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  3. Dank voor je antwoord (en het welkom) Edgar! Dan ga ik de boel bestellen en inbouwen!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Het betreft hier een 1.6 TI. Deze hebben bij mijn weten geen stop-start systeem. Hebben deze dan wel een BMS?
     
  5. Klopt! Ik heb idd geen stop-start systeem in de auto!
    Ik dacht gelezen te hebben dat alle autos BMS hebben, ook als ze geen SSS hebben, maar ik ben er niet heel erg in thuis
     
  6. geen idee of het dan gereset moet worden.
    je weet iig de procedure en het toepassen kan nooit kwaad denk ik dan maar.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. BMS zou je makkelijk moeten kunnen terugvinden. Dat is het kleine zwarte blokje wat met wat extra kabels aan je min Pool van de accu gemonteerd zit. (Zo zit het tenminste bij een Mk4)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. MK3 net zo als ik het me goed herinner.
    Niet resetten kan ook maar dat had bij de Focus die we hier hadden als effect dat de start/stop niet meer werkte.
    Garage heeft de accu vervangen en geen reset gedaan. Nadat ik die alsnog had gedaan werkte alles weer.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ja, deze hebben ook BMS sensor, is handig deze dus te resetten.
    Tevens zal ik niet te veel afwijken van de huidige waardes van de accu. De gegevens van de accu staan ingesteld in de BCM. Hiermee berekend hij de laadstroom.
    Als er een zwaarder accu ingezet wordt is het raadzaam deze instellingen ook aan te passen met bv Forscan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Hey allemaal, dank voor de hulp eerder!
    Ik heb de accu gemakkelijk kunnen vervangen.

    Mijn auto heeft dus wel een BMS, een klein "kastje" op de min-pool, die heb ik met de reset procedure kunnen updaten (auto in aan-stand zonder te starten, 10 seconden wachten, 5x achterste mistlamp, 3x gevaren knipperlicht, dan 10 seconde wachten).

    Ik moest ook mijn elektrische ramen opnieuw inleren (elk raam knop omhoog 2 sec, dan helemaal naar beneden, loslaten, helemaal omhoog, loslaten, dan nogmaals 2 sec omhoog vasthouden).

    Alles werkt weer als een dolle! Thanks allemaal
     
    CvO, gerardTDCI, VdR-HJD en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Mooi forum dit heh. Goed dat je nog even laat weten, kan een ander ook weer wat van leren.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina