1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zeefjes controleren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rammillius, 23 mei 2012.

  1. Hey alle,

    Is het mogelijk om zelf zeefjes te controleren of deze nog goed zuiver zijn? Met name de zeefjes richting de turbo.

    Is het ook mogelijk om de slangen te controleren naar de turbo om te zien of deze nog olie laten doorlopen?


    Gerco.
     
  2. Nee lastig, voor de zeef in de banjobout moet je het roetfilter / katalysator demonteren..
     
  3. als je wil weten of er olie doorloopt moet je het volgende doen
    zet contact af
    open motorkap
    trek van elke verstuiver de stekker eraf
    dan bij de turbo haal onder de slangklem los en haal de slang eraf
    dit is je olie retour

    als je dit in een bakje doet om te bepalen hoeveel olie je hebt
    laat 2de persoon de auto starten, hij slaat niet aan ivm je verstuivers los liggen
    maar je zult olie moeten zien meten
    je moet een constante stroom zien

    als je dit hebt is het goed,
    herstel de retour weer zoals het was en zet de slangklem vast
    zet de stekkers op de verstuivers
    start de motor een keer
    zet af en zet hem op contact
    nu storing uitlezen en wissen (storing aansturing van verstuivers, kan zijn dat hij door het starten al verdwenen is)

    bouw hem af en klaar ben je



    als je dit niet kunt of wilt doen is er 1 goeie oplossing
    ververs de olie om de 10.000-15.000km
    20.000km is eigenlijk nog iets te lang
    eerder olie verversen(belangrijk met warme motor) zodat al het vuil eruit is
    zo heb je het langst plezier ervan
     
  4. Als je zeker wilt zijn dat het allemaal schoon is, dan demonteer je de katalysator, haal je de carterpan van onder en dan zie je wel of er sludge/vuil in ligt. Tevens demonteer de banjobout van de turbo waar het filtertje inzit, maak je die even schoon (als het al vies is) en zet alles weer inelkaar. Mocht de carterpan schoon zijn heb je niet veel te vrezen. Het stelt je wel op gemak. Ik heb het zelf ook gedaan. Nu ververs ik de olie om de 15.000km. Zo als je hierboven ook leest, er zijn verschillende mogelijkheden om het een en ander te controleren.
     
  5. Ik heb ik het Haynes Focus werkplaatshandboek gelezen dat 'Ford' aanbeveeld om het zeefje te verwijderen ?
    Weet iemand hier iets van ?
     
  6. Nee dat werdt eerst geadviseerd als er een turbo vastgelopen was, maar er is nu een gewijzigde banjobout gemaakt welke 6 x zo groot zeefoppervlak heeft...
     
  7. in het begin werdt dat vaak gedaan met de banjobout
    echter nu na 6jaar durfen ze te zeggen dat de filter geen extra waarde heeft als je deze verwijderdt
    het beste is te laten zitten

    bij deze diesel zijn paar zaken belangrijk
    zorg dat olie altijd op peil is
    ververs de olie tussen de 15.dkm en 20.dkm
    zorg dat verstuiverlekkage direct opgelost wordt dit ivm wordt verteld dat dit de oorzaak is dat olie zeer snel vervuild en daardoor dus ook je turbo kortere levensduur heeft

    als je olie optijd ververst zal de filter nooit verstopt raken
     

Deel Deze Pagina