Witte sludge in motorolie

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Harold1, Jan 14, 2010.

  1. #1 Harold1, Jan 14, 2010
    Last edited by a moderator: Jan 14, 2010
    Ik heb last van witte sludge in de motorolie.

    Dit komt mijns inziens omdat ik overwegend korte stukken rij en vooral met dit koude weer ontstaat er dan sludge. (ik heb Ford Olie 5W30). De olie is niet zwart. Olie is op peil. Koelvloeistof reservoir is mooi op peil. Motor start goed.

    Nu is mijn vraag: is het verstandig om na de koude periode de motorolie te verversen of zeggen jullie, rij een keer een lang stuk en het vocht uit de olie is verdwenen?!?
     
  2. Zou gewoon een paar keer een lang stuk rijden om het vocht eruit te krijgen
     
  3. Kan niet echt kwaad. Je moet gewoon een flink stuk gaan rijden, het vocht kan eruit. Die witte aanslag krijg je door warm en weer koud worden van het blok dan slaat er condens tegen de carter. Als je koelvloeistof verdwijnt is er wat anders aan de hand.
     
  4. Sludge kan idd niet veel kwaad. Zoals gezegd de auto een aantal keren goed warm stoken. Is ook beter voor de auto en helemaal voor je accu.;)

    Wat ik me afvraag waar je die sludge hebt gevonden. Van oudere auto`s ken ik het dat het ronde de olie vuldop zit.
     
  5. Onder de olie vuldop. En met het olie peilen aan de peilstol een beetje.
    Was allemaal niet superveel en ik rij de laatste weken helaas alleen maar korte stukken.
    Had het bij mijn vorige auto`s ook.

    Zal kijken of ik morgen effe een wat langer stuk kan rijden. Maar ik denk dat jullie er ook wel enigzins last van hebben?
     
  6. Ik zal weleens kijken. Ik rij ook met name in de stad....
     
  7. Oke ik hoor het wel.
     
  8. Ik heb het helemaal niet, maar ik rijd eigenlijk altijd ritjes van minimaal 20 km. Bij de andere focus, benzine ook niet gehad. De Chevrolet 3.5 v6 van mijn ouder heeft het wel.
     
  9. Hou er wel rekening mee dat als de sludge er te lang in blijft zitten je filter kan dichtslaan.
     
  10. Ik denk dat het dichstlaan van het oliefilter bij zwarte sludge voorkomt en niet bij witte. Misschien is het toch verstandig om de motor olie te vervangen na de koude periode!
     
  11. Gewoon even een ritje maken op de snelweg, dat de motor goed op temperatuur komt. Misschien is het dan al weg. Ook wel eens goed voor de rest van de motor en uitlaat.
     
  12. ik heb net zo`n 35 km gereden op een provinciale weg en nu is de sludge weg.
     
  13. :thumbs: en nou geen kleine stukjes meer rijden :vingertje: ;)
     
  14. haha zal helaas wel "moeten". Ik ga niet omrijden als ik ergens heen moet.
     
  15. maakt nier uit wele kleur de sludge heeft door een bacterie in de olie kan je slijmvorming krijgen.(de bacterie zit in de waterdeeltjes)
     
  16. #16 Danny, Mar 3, 2010
    Last edited by a moderator: Mar 3, 2010
    ook ik heb witte sludge gevonden bij de vuldop/ in de vuldop!
    als ik het dus goed begrijp moet ik de ST gewoon een paar keer goed warm rijden?
    Ik ben een beetje op andere forums wezen kijken, en het is voor mij niet echt duidelijk nu. de een zegt gewoon paar keer goed warm rijden, en de ander zegt direct olie wisselen!

    (het gaat bij mij ook om witte sludge niet de zwarte)

    ook bij mij blijft gewoon de koelvloeistof goed op pijl, en loopt de motor verder prima.
     
  17. Ik zou eerst een keer een mooie rit maken en dan nog eens kijken. Dan kun je altijd nog overwegen om de olie te verversen.
     
  18. Rij je veel korte stukjes, dan een lange rit, voorzichtig warmrijden en dan even een poosje goed warm stoken.

    Rij je regelmatig lange stukken en gebruik je de auto flink, dan zou ik toch het koelvloeistofpeil goed in de gaten houden en de olie wisselen.
     
  19. Rustig warm rijden doe ik sowiezo wel
    maja dan ga ik hem straks maar eens warm rijden en kijken wat er gebeurt
     
  20. nurburgring??

    :mrgreen::mrgreen:
     

Share This Page