Wiellager achter (met schijfrem) vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Crafter, 1 mrt 2015.

  1. Hoi,

    heeft iemand ervaring met het vervangen van een wiellager achter (met schijfremmem en ABS) bij een Focus 2.0 mk1.2? Ik heb de volgende site gevonden: http://www.focusfanatics.com/forum/showthread.php?t=119824 met uitgebreide uitleg, maar lees her en der dat het lager nogal vast kan zitten op de naaf... Niet dat ik straks alles los heb en het belangrijkste deel moet er met geweld van af... Heb wel de nodige spullen liggen aan gereedschap maar bijvoorbeeld geen (poelie)trekker of een pers. Ik heb er onlangs een van een Corsa B vervangen in de trommelrem, dat ging relatief makkelijk met een zelf gemaakte pers van 2 plaatjes en een m12 draadeind, wat carrosserie-ringen en 2 moeren.

    Auto gaat vrijdag de 6e voor APK, twijfel nog of ik het niet gewoon laat doen. Wee iemand een bedrag waar ik mee kan rekenen als ik het laat doen? Ik zag dat een lager gemiddeld zo'n 4 à 5 tientjes kost, arbeid kan nogal uiteen lopen.

    Alvast bedankt!
     
  2. Het wiellager van de focus is een compleet unit
    die van bv. de corsa b zijn 2 losse lagers
    om de unit te vervangen heb je echt een pers nodig.
    als je dus geen pers hebt zou ik er niet aan beginnen.
     
  3. Ik heb vorig jaar ook de beide wiellagers achter moeten vervangen van mijn Focus, demonteren ging redelijk goed, geen echte problemen, maar om de oude lagers uit het huis te krijgen was een probleem, heb zelf een lichte pers, maar lukte me niet zat te vast, ben er mee naar een Doe Het Zelf garage gegaan die een zware hydraulische pers hebben en daar gingen ze eruit en gelijk de nieuwe laten plaatsen, koste me niet eens zo veel 30 minuten werk voor hem en ik gingen met gemonteerde wiellagers in de huizen weer naar huis!

    Doen het nog steeds perfect, was nodig voor de APK, want 1 was echt slecht, maakte bij elke bocht naar links veel lawaai en zelf rechtuit begon je het te horen en de andere kant was wel beter, maar ook niet zuiver dus gelijk goed aangepakt, had de beide lagers nog eens goedkoop overgenomen van een magazijn opruiming van een failliet garagebedrijf! Dus wie iets bewaard heeft nog eens wat, reparatie koste me niet veel in geld, maar wel een hele dag werk, maar kwam zonder opmerking gelijk de eerste keer door de APK heen!

    SUC6 met de raparatie!

    Groet,

    Gerrit!
     
  4. Ik was bij de Bovag 80 euro + 0:45 manuur kwijt voor 1 lager.
    Dat persen schijnt wel echt een dingetje te zijn. Daar moet je zwaar gereedschap voor regelen.
     
  5. Ik denk dat ik het voor de zekerheid dan maar laat doen ipv op straat wat aan te rommelen als blijkt dat het niet lukt zelf... Hij mag overmorgen voor de APK, zeg nog niets van te voren en wacht even af of ze er zelf mee komen, wie weet vinden ze nog iets wat ik zelf nog niet ontdekt heb en kan ik het combineren. En wie weet heb ik het verkeerd gehoord en was het iets compleet anders... Gisteren hoorde ik het dus weer niet (moet er toch mee rijden naar werk...).

    Vrijdagmiddag weet ik meer. Bedankt voor de reacties en het meedenken!
     
  6. Als je een wiellager hoort, dan blijf je hem horen.
     
  7. Gisteren is hij voor de APK geweest en is goedgekeurd zonder op of aanmerkingen! Geen idee wat ik dan gehoord heb, is me sindsdien ook niet meer opgevallen.

    Gelukkig niets (tot nu toe), hopelijk blijft het zo. Wel blij dat ie met vlag en wimpel door de keuring is. [emoji4]
     
  8. Mooi!

    Ik zie dat een complete wielnaaf/lager bij Ford teile profi zo'n 130 a 140 euro kost. Voordeel is dat je geen pers/ minder arbeid nodig hebt, maar als nadeel wat hogere materiaalkosten. Misschien ook een optie?
     
  9. kan ook een band zijn die gecupt is.
     
  10. Het viel me op bij het inparkeren, dus bij lage snelheid. Ik ga deze week weer naar de zomerbanden en zal de winterbanden eens van dichtbij bekijken als die er af gaan.
     

Deel Deze Pagina