1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielen sturen (zelf) hard in bij scherpe bocht

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Crafter, 16 nov 2014.

  1. Hoi,

    we hebben sinds vorige week een 2e Focus erbij en tijdens de proefrit is het me niet opgevallen maar sinds gisteren ineens wel. Ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurt, ik ben het eigenlijk nergens tegen gekomen op het forum en ook op Google niet...

    Als ik langzaam rij en een scherpe bocht maak (bijvoorbeeld een parkeer vak in rij) dan voel ik aan het stuur dat de voorwielen het sturen zelf overnemen en dus steeds verder in willen sturen. Dit gebeurt beide kanten op en is best irritant eigenlijk want voor je het weet zit je tegen een ander aan... Achteruit is het me niet opgevallen, alleen als ik in de woonwijk rij met lage snelheden en parkeren of zo is het aanwezig. Bij onze andere Focus is dit niet het geval en voel je meer weerstand dat de wielen terug willen richting de neutrale midden positie, het einde van de stuuruitslag gaat meestal iets zwaarder naarmate je bij het einde komt, bij deze Focus is dat minder.

    Na lang zoeken vandaag (het was toch K-weer) ben ik weinig verder gekomen. Op de snelweg rijd ie perfect, stuur staat netjes recht, trekt niet, met remmen blijft ie netjes recht, hoor geen bonken tijdens het sturen of optrekken... Ik weet dat het subframe vorig jaar vervangen is en dat dat niet zomaar 1 op 1 vervangen kan worden zonder rekening te houden met centreren en uitlijnen...

    Nou las ik iets over uitlijnen en wat er allemaal bij komt kijken, er zijn meerdere opties om de (voor)wielen af te stellen:

    [​IMG]
    - Sporing

    [​IMG]
    - Wielvlucht/Camber

    [​IMG]
    - KPI (King Pin Inclination)

    [​IMG]
    - Ingesloten hoek

    [​IMG]
    - Askanteling/Caster

    [​IMG]
    - Stuurstraal

    [​IMG]
    - Ackermann principe (uitspoor in de bocht)

    Ik heb zelf het vermoeden dat er iets niet helemaal in de haak is met de uitlijning, kan alleen niet met zekerheid zeggen wat er loos is, maar neig naar de uitspoor in de bocht.

    [​IMG]

    Klinkt dit bekend bij iemand?? Zo ja, wat is er aan te doen? Ik lees horror verhalen over gepruts mbt uitlijnen dat de toleranties niet gehaald worden en mensen weer op pad gestuurd worden met alle gevolgen van dien... Mijn voorbanden zijn bijna aan vervanging toe en ik ga straks eerst naar de winterbanden, ik heb geen zin dat mijn (nog best goeie) bandjes straks na een winter al op zijn. Ik wacht nu nog heel even met actie ondernemen, heb niet het vermoeden dat de veiligheid in het gedrang komt, maar wil het wel graag in zo min mogelijk kosten opgelost hebben.

    Alvast bedankt voor het meedenken!!!
     
  2. Gewoon opnieuw laten uitlijnen, kosten ongeveer 50euro

    Die heb je zo terug verdiend, verkeerde sporing vreet bandjes
     
  3. Klinkt me bekend in de oren. Opnieuw uitlijnen zal het probleem wel oplossen.
     
  4. Oké, dan weet ik dat het iig op te lossen is... Is er bij een van jullie nog naar voren gekomen waar het probleem zat? Ik wil namelijk zelf van de monteur horen dat ie iets heeft gevonden en wat hij heeft gedaan om het op te lossen. Mijn idee is om naar Euromaster te gaan omdat ik daar goede ervaringen mee heb qua onderhoud en ben er altijd eerlijk behandeld. Ze zijn van oorsprong ook een bandenboer dus ik mag er wel van uit gaan dat ze het moeten kunnen.

    Wat is nu slim om te doen, met de huidige zomerbanden laten afstellen? Of alvast de winterbanden er onder? Zomerbanden worden in het voorjaar sowieso vervangen door nieuwe...
     
  5. Als je winterbanden een normaal en recht slijt patroon hebben zou ik het gelijktijdig met plaatsen doen, zo voorkom je verdere verkeerde slijtage aan de winterbanden.
    Als het goed is, krijg je van de bandenboer een uitdraai mee vergelijkbaar als die op het plaatje

    [​IMG]

    Dan kun je precies zien waar het niet goed zat.
     
  6. #6 Blauwitje, 18 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2014
    Ik heb er wel een bij gestaan bij zo'n uitlijning en diegene kan je dat precies vertellen hoe het zit met de wielstand. De wielen gaan op schijven en dmv laser uitlijning wordt er gekeken hoe de voor wielen en de achterwielen staan. beetje zoals het plaatje hierboven
     
  7. Kijk, hier kan ik wat mee!!! Ik ga morgen eens bellen om een afspraak te maken, hij mag vanaf 24 november gekeurd worden dus misschien combineer ik het wel. Hij rijdt verder prima en laat ik hem tot die tijd op de zomerbanden staan, die zijn toch al nagenoeg afgeschreven. Winterbanden er op de dag voor de keuring onder, kan ie daar niet op afgekeurd worden iig en laat ik m meteen uitlijnen als hij er toch staat.

    Bedankt voor de tips! Ik laat nog wel weten hoe het af is gelopen.
     
  8. Buiten de uitlijning, kan het ook liggen aan de soort band.
    Bij brede banden en dan met name de sportieve banden, dan heb je vaak een vlak loopvlak, de minder brede band heeft vaak een meer ronder loopvlak.
     
  9. Slechte fuseekogels is ook goed mogelijk
     
  10. Ik heb hem voordat ik hem kocht laten keuren en zou verwachten dat een fusee kogel wel aan het licht zou komen als die slecht is. Kan uiteraard alsnog afgelopen week gebeurd zijn, wie weet komt er straks toch iets naar voren met de keuring. kan dat zich uiten in beide kanten sturen? Zou denken dat je dat dan op die specifieke kant meer zou merken...

    Er zitten nu Michelin Energy savers 195/60/R15 onder, redelijk courant model band volgens mij.
     
  11. Er zit iets niet helemaal lekker bij de Focus. Uitlijnen is er nog niet van gekomen, wacht nog op een onderdeel wat ik nodig heb vóór de APK en wil het combineren.

    Gisterenavond vlak bij huis reed ik de parkeerplaats op, is een schuine oprit een drempel op en ik hoorde (en voelde) een harde bonk / kloenk (zo wordt het vaak omschreven) en had het idee dat de auto over het wiel heen rolde en dat het wiel bleef staan. Ik schrok er best van en weet nu niet precies waar ik het moet zoeken. Eenmaal de auto recht gezet hoor ik bij het sturen (in stilstand) een tik bij een halve draai aan het stuur. Als ik rustig stuur hoor je niets, bij een iets hardere ruk hoor ik een bonk / tik.

    Internet afgespeurd en kom van alles tegen. Zou hem het liefst even op de brug zetten maar zou niet weten waar ik dat zo snel kan regelen. Als het iets is wat ik zelf op kan lossen zal ik het niet laten en zit ff niet op hoge kosten te springen rond deze tijd van het jaar.

    Wat ik allemaal tegen ben gekomen:
    - Veerschotellager kapot / versleten
    - Stabilisator rubbers versleten
    - Fusee / stuurkogel kapot (dan zou je het op een rechte weg ook moeten merken lijkt me)
    - Ophanging / rubbers / draagarm versleten?
    - Wielmoeren los (onwaarschijnlijk maar ga ik straks nog even checken)
    - Stuurhuis (vertanding) kapot (misschien mede oorzaak van scherp insturen bij grote uitslag)

    Voordat ik kosten ga maken verzamel ik graag wat meningen en ervaringen. Als ik iets kan testen om eea uit te sluiten hoor ik dat maar al te graag, ik leer graag weer wat bij voor de toekomst. Ik kan niet al te lang zonder 2e auto dus enige spoed is wel aan de orde... Alvast bedankt!!
     
  12. Ik snap best dat je geen geld 'zomaar' even wilt uitgeven maar met zulk soort dingen kan je niet voorzichtig genoeg wezen . Dus mijn tip is om meteen met de auto naar de garage te gaan en pas weer instappen als ze daar wat hebben gevonden. Internet is een prachtig medium maar kan helaas alleen maar eventuele redenen geven wat het probleem is , maar voor het echte werk moet je toch echt naar de vakman. Het komt er op neer dat iets je wielsporing verkloot. En dan lijkt het met name om je caster te gaan. WT nu nog kraakt kan morgen breken met alle gevolgen van dien. Wees slim en neem geen risico want geld uitgeven is nooit leuk maar autorijden kost nu eenmaal geld.

    Succes Flip
     
  13. Ik kan vanmiddag even langsrijden bij een lokale Bovag/Bosch garage om hem op de brug te zetten. Risico is inderdaad veels te groot als je niet weet wat het is en in welke staat eea is. Het is de auto van mijn vrouw en die wil ik alleen een veilige auto (voor zover mogelijk bekend) mee geven...

    Later meer...
     
  14. Lijkt me het slimste om te doen. Om alles goed te controleren moet hij toch even met zijn voetjes van de vloer. Het lijkt een beetje op een versleten rubber maar zoiets is altijd lastig om te beoordelen op afstand. Op een brug kan je tenminste ff goed duwen en trekken om te zien waar de speling in zit.

    Succes en laat maar horen wat het nu was.

    Flip
     
  15. Net bij garage geweest en ik had het geluk om geholpen te worden door een oud Ford chef werkplaats, die moet wel gewend zijn aan een Focus... Stuk gereden en hij heeft m daarna op de brug gezet. Niets gevonden dus... Het scherpe insturen vond hij vrij bekend bij de Focus van deze leeftijd en niet opmerkelijk aanwezig, ook qua wegligging en trekken geen opmerking, alleen wat kraken wat 99% zeker een droog rubber moest zijn van de stabilisatorstang. Eenmaal terug de brug op gereden en de kogels en andere verbindingen gecontroleerd zoals dat bij de APK gebeurt, niets wat niet goed zat. Gekeken naar de veren, misschien een gebroken, ook niet.

    Ik ga de winterbanden er onder zetten en een afspraak maken om hem zsm uit te lijnen en meteen een APK er bij, dan is het wat mij betreft goed zo. Ik durf er nu wel met een gerust gevoel in te rijden. Kreeg nog een compliment zelfs dat ik deze auto zó van Marktplaats van een particulier gekocht had! Zo zag hij ze graag vaker voorbij komen...

    Dus lang verhaal kort, er is blijkbaar niets aan de hand en we rijden vrolijk verder.
     
  16. Mooi zo, nu heb je zekerheid van een vakman. En je weet waar het kraken vandaan komt. Nu weer lekker sturen!

    Succes Flip
     
  17. Deze heb ik reeds ook aan mijn voor wielen zitten en ik heb het zelfde probleem. Alleen bij inparkeren of uitrijden op zeer langzame snelheden. Dit terwijl mijn bolide net uitgelijnd en gebalanceerd is. Gek genoeg had ik er geen last van toen mijn huidige B kwaliteit achterbanden nog voor zaten (2 dagen geleden). Nu ben ik om een of andere vage reden geen Michelin fan, Maar dat ik dit topic dan lees waarin exact mijn probleem wordt uitgelicht, maakt dat ik volgend jaar weer terug ga naar mijn trouwe continental premiumcontact
     

  18. [MENTION=15364]focusgebruiker[/MENTION] let er wel op dat de nieuwe serie (5) aanzienlijk harder slijt dan de vorige.
     
  19. Ik heb er bij de 2.0 viking's onder en daar ben ik best over te spreken. Niet mijn eerste keuze geweest maar valt me totaal niet tegen. Genoeg grip en weinig geluid binnen. Heb hiervoor Bridgestone Potenza's onder de Mitsubishi gehad maar die vond ik ook vrij snel slijten.

    Ik moet sowieso 4 nieuwe onder de 1.6 van het voorjaar dus dat worden geen Michelins iig! Straks de ADAC eens checken als het zo ver is, die hebben meestal wel een goed advies.
     
  20. Ik heb de primium contact 2 nog wel gezien. 54,- per stuk. Als het even kan neem ik die weer gewoon.
     

Deel Deze Pagina