1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

wie weet wat dit is?

Discussie in 'Performance' gestart door DennisST170, 1 jul 2008.

  1. goedemorgen.

    vraagje voor de echte technici onder ons,

    wie weet wat dit voor onderdeel is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit kastje zit tegen het schutbord aan ongeveer in het midden van de auto. er loopt een dikke draad in de richting van de accu.

    Het geval is namelijk dat vanochtend toen ik de motor startte ik een vaag tikkend en tokkend geluid hoorde. motorkap open gedaan maar kon niks geks vinden.
    toen ben ik ff langs mn monteur gegaan en die ontdekte dat wanneer hij het stekkertje van dit kastje eruit haalde het geluid weg was.
    nu hebben we al verschillende ford dealers gebeld, maar niemand kon ons een goed antwoord geven.

    dus als iemand het hier weet, dan zou ik daar heel erg mee geholpen zijn
     
  2. Wil je eens een foto van een iets grotere afstand maken? Dan kan ik het misschien beter herkennen.

    Dutchguy
     
  3. jah ik zal dat zo even proberen, misschien als ik hem even uit de zon haal, maar het kastje zit ook echt op een slaechte plaats om op de foto te zetten, zit helemaal achter het motorblok verscholen!
     
  4. Ik weet het al.... 8)

    Het is de IMRC: Intake Manifold Runner Controller. Ook wel "Actuator variabel inlaatsysteem" genoemd in het Nederlands.

    Deze doet iets met je luchtinlaat. Volgensmij was dit er alleen voor om een mooi geluid te maken als je volgas geeft. (weet het niet helemaal zeker)
    Als je even googled op deze termen, kom je wel het een en ander tegen (vooral van de Ami SVT Focus)

    Dutchguy
     
  5. Dit is de info die ik gevonden heb; het doet dus wel meer dan een mooi geluid produceren.....


    De Focus ST170 met 2,0 l DuraTec-ST-motor is voorzien van een variabel aanzuigsysteem, dat een hoger koppel bij lagere toerentallen mogelijk maakt. Het systeem bestaat uit een kantelbare inlaatbrug, die via een hefboommechanisme met het inlaatspruitstuk is verbonden. Wanneer het systeem is gesloten en dus een lange inlaatweg is ingeschakeld, wordt een koppelverhoging bij lagere toerentallen verkregen.
    Boven een vastgesteld toerental wordt de inlaatbrug weer van het inlaatspruitstuk losgekoppeld (open). In deze stand zijn de inlaatwegen kort, waardoor er meer vermogen wordt verkregen.
    Het verstelmechanisme voor de regeling van de inlaatbrug bevindt zich direct achter het gasklephuis en wordt via een kabel door een elektromotor bediend.

    Bij uitgezette motor bevindt de inlaatbrug zich in de open stand en zijn de inlaatwegen kort. Hierbij wordt de inlaatbrug door middel van een veer in de open stand gehouden Bij het aanzetten van het contact wordt de inlaatbrug gesloten. Zodra een toerental van 6000/min wordt overschreden, draait de inlaatbrug weer in de open stand.

    Opmerking:
    De kabel alleen in bij uitgezette motor monteren.


    Let er bij het monteren van de kabel op dat het systeem in de open stand staat en dat het dus niet tegen de veerkracht werkt.

    De stelmotor voor het veranderen van de stand van de beweegbare inlaatbrug bevindt zich in het midden van de motorruimte bij het schutbord. Bovendien is het inlaatkanaal in het inlaatspruitstuk gewijzigd, waardoor een betere doorstroming wordt verkregen. De pakking van het inlaatspruitstuk is overeenkomstig gewijzigd.
     
  6. zow das nogal een hele mond vol!! :lol: :lol:

    maar het kan dus geen kwaad dat het nu niet werkt, omdat het stekkertje eruit is?
    maar er moet natuurlijk wel naar gekeken worden want de motor geeft nu ook een foutmelding weer steeds.

    edit:

    lees nu nog je vorige post en ik had al het gevoel dat er onderin inderdaad wat koppel of vermogen miste.
    ook heeft iemand me vorig jaar in Vuren erop gewezen dat dit bij de ST's ook nog wel eens kapot kon gaan, En dat dat daar ergens in de buurt zat. :lol: :lol:
     
  7. Je kan er dus wel mee rijden, maar je hebt wel vermogenverlies als dit ding stuk en/of afgekoppeld is.
    Om kort samen te vatten; je hebt dus onder de 6000 toeren vermogenverlies.
     
  8. das nie best! hihi
     
  9. Dat wordt dus voorlopig boven de 6000 toeren tijden :P :twisted: :P
     
  10. tjah er zal niets anders opzitten, maar zelf denk ik dat het probleem zit bij die elektromotor, want het klinkt net alsof deze dus die klep steeds open en dicht gooit, zo klinkt het in ieder geval!
    maar we zullen er dus vanavond maar eens even naar moeten kijken.

    en deze info heb je van de TIS cd zeker? want dan kijk ik daar ook nog even op.

    en natuurlijk hartstikke bedankt voor de info! :D :D
     
  11. Ik zou ook de bedrading even nakijken, zou ook wel eens een slecht contact of gedeeltelijke kabelbreuk kunnen zijn.
     
  12. okee zal er aan denken als we er morgen naar gaan kijken!

    heb nu in ieder geval de stekker van het kastje eruit getrokken, zodat hij niet meer bonkt en tokt :lol: :lol: enzo
    kan ik tenminste gewoon rustig aan naar huis rijden zometeen. :?
     
  13. Kan het verder geen kwaad dan? Als dat ding er op zit, zal ie toch iets doen. Hoop dat je wagen niet in de noodloop schiet...
     
  14. neej het schijnt geen kwaad te kunnen hoor!
    en in noodloop schiet hij sowieso niet want ben er ook al mee naar het werk gereden.

    maar het moet wel zo snel mogelijk opgelost worden.

    heb het kastje al op de Microcat CD opgezocht en het kan natuurlijk alleen maar weer als 1 deel besteld worden voor €266,- :? :? :twisted: :twisted:
     

Deel Deze Pagina