Wie heeft hier ervaring mee? Motortuning

Discussie in 'Performance' gestart door greyfocus, 6 apr 2011.

  1. Even willen wete wie hier iets van af weet of ervaring mee heeft.
    Hieronder zie je het artikel dat ik gelezen heb.
    Fire away en alvast bedankt.

    bron:
    http://www.cartuning-guide.com/motortuning.html


    Een andere manier van conventionele motortuning is:
    Behalve het wegslijpen kunnen er ook grotere inlaatkleppen gemonteerd worden voor een zo groot mogelijke doorstroming. Dit geeft dan weer als resultaat meer vermogen en koppel en een lager brandstofverbruik. D.m.v het afvlakken van de kop verhoog je de compressie wat ook weer vermogenswinst oplevert. Er wordt een klein stukje van de kop afgevlakt, een vrij simpele ingreep.

    [​IMG]


    Het vliegwiel kan met zo'n 20% lichter gemaakt worden, door het af te draaien. Dit resulteert in het sneller op toeren komen van de motor maar ook valt de motor na het loslaten van het gaspedaal sneller terug. Dit merk je vooral tijdens het schakelen en het stilstaan voor bijv. een verkeerslicht. Een afgedraaid vliegwiel moet nog wel uitgebalanceerd worden.

    Na het blueprinten moet het motor-management aangepast worden bij voorkeur op een rollenbank. Met het gebruik van zeer hoogwaardige materialen, zoals speciale krukassen, zuigers, drijfstangen en nokkenassen is het dus mogelijk om extreme compressie verhoudingen en toerentallen te bereiken waardoor vermogens tot 300pk mogelijk wordt met gewone produktie motoren. Al met al is deze manier van motortuning wel een geld verslindende manier van tuning. Het meeste geld ben je kwijt aan arbeidsloon.


    Dit is dus het artikel, wil ik eens alles over weten.
    Hoe gaat dit, sommige zaken zelf te doen?
    Kostplaatjes, ervaringen?


     
  2. Kyell,

    wat wil je bereiken met welke motor. een motor "blueprinten" is zeker niet slecht enkel dit is zowat het laatste dat men met een straatgebruik motor zal doen wegens hoge kostprijs voor weinig vermogenwinst. je kan inderdaad alles lichter maken en uitbalanceren, zal nooit kwaad kunnen, echter ga je hier geen tientallen pk's mee winnen. ga je je motor echter serieus beginnen tunen, zowel mechanisch (andere nokkenassen, gewijzigde compressie, grotere kelppen...) als elektronisch (chiptunen, meer turbodruk...) dan zou het wel nodig kunnen zijn om zulks te doen wegens uiteraard een uitgebalanceerd blok meer toeren kan draaien en zichzelf niet gaat "kapot trillen"
    Voor een straatauto zou ijk me heden ten dage beperken tot chiptuning, evt grotere intercooler bij turbomotoren en mss andere nokkenassen.
    Tunen is zowiezo duur, dikwijls is het goedkoper om gewoon een zwardere motor uit een ongevalwagen oid in je auto te leggen.
    Bij vragen laat maar wat weten

    gReetS Chris
     
  3. #3 McGyver, 7 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2011
    ik denk dat dit de snelste cq goedkoopste oplossing is: www.ziptuning.nl/chiptuning/Ford-Focus-1.4-16V-75pk
    en of je er dan echt 12pk bij krijgt vraag ik mij af..... ik denk dat je van ongeveer +10% moet uitgaan.
    En dat dan icm met een ander inlegfilter (K&N of Green).
     
  4. Gewoon een andere motor in je Focus zetten, dat is de goedkoopste oplossing.
     

  5. Maar dan heb je weer een RDW keuring bij een bepaald percentage pk verschil toch? Plus blijft het natuurlijk (als je het goed wilt doen) niet alleen bij de motor, maar ook de remmen, dashboard, bekabeling, etc
     
  6. En aangezien dit in België is zullen er wel weer allemaal attesten moeten komen.
     
  7. Hartelijk dan voor alle reacties hier, andere motor wou ik ook maar in België bijna niet te regelen heb ik gehoord :s
    Mss wel weet ik niet iemand daar ervaring mee?

    @McGyver thx voor adres enorm interessant :)

    @ S1 RST thx voor de uitgebreide uitleg :)
     
  8. Waarom zou een nieuwe motor bij ons niet te regelen vallen. In Sint-Niklaas zijn er een aantal schadebedrijven die motoren op 'tschap hebben liggen. Alsook op website zoals 2dehands.be vind je regelmatig motoren uit schadewagens.

    Enkel checken bij de keuring, verzekering, DIV etc... Anders wordt je genekt langs alle kanten.

    Andere optie is heinze chiptuning die hoogwaardige tunings doen. Of ze wat aankunnen met jouw motor is een andere discussie... Waarom niet deze :focus: terug in de verkoop stampen en een andere aanschaffen waar je meer uit de voeten mee kunt?
     
  9. Hmmm, vliegwiel zorgt ervoor dat je motor in balans draait, dus het kloppen wordt opgevangen, wat dan weer zorgt dat je versnellingsbak minder ervan afziet.
     
  10. lichter vliegwel = snellere gas response :)
     
  11. Is ook onrustiger stationair.
     

  12. Natuurlijk is een andere een betere oplossing en ik heb een focus MK1 uit 2005 opt oog met 1.8 turbodiesel en 115 PK standaard, als ik die chiptune heb ik een kleine droom vast. Ik heb de eerste keur voor die wagen, maar moet nog jaartje wachten en had dus interesse in deze oplossing :)
     
  13. Kyell,

    zoals reeds eerder gevraagd, om wat voor auto gaat het?? Ik heb reeds meerdere motor ombouwen gedaan, als je bv een 1.3 Focus mk1 hebt kan je makkelijk naar een 2.0 gan, blok is uitwendig hetzelfde, valt niet eens op bij de keuring. zolang je bij een motortype blijft dat in je auto geleverd werd is het zelfs goed mogelijk om bij Ford een attest te krijgen en dan is er al helemaal geen probleem voor de keuring, dan ga je uiteraard ook wel de bijhorende rijtaks en verzekering moete betalen, echter dit is wel de zuiverste manier, ben je met alles in orde

    gReetS
     
  14. In de topic titel staat dat het om een 1.4 75pk gaat.
    De voordeligste manier om dan aan meer vermogen te komen is een andere Focus kopen.
     
  15. My bad,

    heb ik overgekeken:D
    Dan is misschien inderdaad beste manier om een andere focus te kopen, 1.4 tunen gaat veel centen kosten voor weinig resultaat. of een motor van een fiesta mk5 sport of een puma 1.6 te zoeken dit is een 1.6 16V met 100pk en als ik het goed heb ook een zetec SE, dus uiterlijk identiek, valt dus niet op bij keuring en gelijk 33% vermogenwinst.
    Maar zoals gezegd, ook een 2.0 moet perfect mogelijk zijn en waarschijnlijk zelfs attesten te krijgen bij Ford. Is wel een niet te onderschatten werkje zo'n motorwissel want vermoed ook de hele kabelboom onder de motorkap anders is. makkelijkst is zulks als je een complete donorauto hebt om over te bouwen

    gReetS
     

  16. Bedankt voor de uitleg en tips, maar zoals ik ook zei met een veel geluk kan ik begin volgend jaar een focus duval mk1 1.8 Turbo Diesel uit 2005 op de kop tikken :)
    Alvast bedankt voor de tips, heb nu net een K&N luchtfilter gekocht, dit lijkt toch iets te geven bij wat hogere toeren, al is het niet veel, het kost ook niet veel :p

    toch bedankt voor alle uitleg :)
     

Deel Deze Pagina