1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

werking assistent systemen Mk4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Carnetic, 29 feb 2020.

  1. Heeft er iemand ervaring met de werking van de assitant systemen zoals bij in onderstaande link.
    Het zit volgens mij niet in mijn toekomstige focus. In het filmpje lijkt het allemaal redelijk goed te werken.

    []

    benieuwd naar jullie ervaringen

    (ik weet niet zeker of ik deze link zo mag plaatsen op dit forum)
     
  2. #2 FW-FFSTLine, 29 feb 2020
    Laatst bewerkt: 29 feb 2020
    Heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar de filmpjes die ik zie en gezien heb, plus de ervaringen die ik hier lees werken sommige systemen echt perfect.
    Zeker in combinatie met de automaat is het een zelfstandig rijdende auto.
    Sommige systemen (Lane keeping assist & Lane Centering Assist) worden door sommigen als storend ervaren echter werkt dit systeem, in combinatie met de automatische cruisecontrol en de automaat weer wel perfect!
     
  3. Ik heb zelf geen automaat. Maar Lane keeping assist staat bij mij altijd aan. Ik heb hier zelden tot nooit last van. Alleen op wegen waar je 60 mag met strepen aan de zijkant zet ik hem uit.

    Over het algemeen grijpt het systeem nooit in. Ik heb wel eens dat ik bijvoorbeeld niet oplet en perongeluk over de streep rijd. Dan corrigeert de auto weer netjes bij.
     
  4. Goed, heb je ff?

    Ik heb een automaat met al (deze) denkbare opties.
    Werkt het? ja.
    Doet hij het goed? .... ja, maar met kanttekeningen

    Ik heb Lane keeping assist altijd uit staan, die irriteert mij alleen maar op de weggetjes waar het de zijkant markeert. zoals Miky aangeeft.
    Als je dan een tegenligger krijgt, moet je wel over deze streep, en het is enorm onprettig als de auto een ruk naar de tegenligger toe geeft.
    Ook nog geprobeerd door de waarschuwing aan te zetten ipv het terug sturen, maar een trilling in het stuur als je richting de asfalt rand gaat is ook niet fijn.
    Reactie zegt dan dat je van de weg af raakt.

    Ook bij snelweg kilometers wil ik wel eens een beeeetje over t streepje komen zonder knipperlicht. Afin, bij deze focus staat die dus uit.

    Ik gebruik altijd adaptive cruise control.
    Nooit meer anders, doet het prima. Soms heb ik het gevoel dat hij best veel 'toe laat'. Dus ik persoonlijk had al eerder meegeremd. maar hij is nooit te laat met ingrijpen.
    Algemeen bekend; hij houdt meer afstand op de voorganger dan je zou doen als persoon.
    Het blijft een systeem wat Reageert, in plaats van passieve reactie. Jij als mens ziet 3 auto's verder remlichten dus je laat t gaspedaal los.
    Het systeem ziet alleen de afstand tot de eerste voorligger en reageert pas als die af remt.

    Center lane assist.
    Nooit meer zonder. Wat een systeem, hij houdt de wagen feilloos tussen de lijntjes en dit werkt op de snelweg perfect.
    Het zorgt voor een stuk relaxter rijden op lange kilometers snelweg en kan niet wachten om in de zomer deze systemen te gebruiken naar Zuid Frankrijk.

    MAAR:
    Het werkt niet/schokkerig als je een laagstaande zon tegen hebt.

    Ook voel ik wat rukjes aan t stuur bij een '80km weg' met dubbele streep in t midden.
    Hiermee het gevoel dat hij niet weet welke lijn hij nou binnen moet blijven ofzo.

    Ook voel ik heel af en toe (bij verkeerde weg markering) een rukje aan het stuur.
    Handen loslaten en lekker iets anders doen is dus echt niet de bedoeling en af te raden.
    Gewoon een handje aan t stuur is voldoende en af en toe een 'duwtje' geven zodat het systeem weet dat je m nog vast hebt.
    Hij heeft me nog nooit van de weg gestuurd hoor, altijd tussen de lijntjes gebleven.
     
    gerardTDCI en FW-FFSTLine vinden dit leuk.
  5. Mooi verhaal! Ik heb ook een automaat met alle opties, maar...

    ik heb Lane Assist altijd aan, hij corrigeert veel te veel, maar ik ben geheel gewend aan de trillingen in het stuur. Echt bijstoren doet hij zelden tot nooit.
    In de praktijk kom je inderdaad vrij vaak over een lijntje. Vandaar de vele trillingen.

    Adaptive Cruise Control gebruik ik dan weer juist niet (in drukker verkeer). Veel te nerveus systeem. Precies wat NepGanster zegt: als mens kun je veel beter reageren op dingen die je ziet gebeuren. Het systeem remt constant bij, geeft gast enz enz. Ik word gek van het corrigeren steeds.
    Rij je in een file waarin iedereen constante snelheid rijdt, zal het heus super zijn. Maar is het druk en rijdt niet iedereen constante snelheid vind ik het niks. En dat kom ik zelf in de praktijk meer tegen.

    Verder helemaal eens met bovenstaand verhaal.

    Maar gelukkig kun je in de Focus vrijwel alles instellen en aan/uit zetten, zodat iedereen happy kan zijn naar eigen smaak :)
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  6. Ik kan mij redelijk vinden in wat @NepGangster zegt.

    Ik heb ook een automaat en al die opties. In tegenstelling tot eerdergenoemde heb ik Lane keeping assist wél altijd aan staan. Voor mij werkt dat heel prettig.
    Het Center Lane Assist werkt op de snelweg perfect. Ook ik merk bij 80 km wegen met dubbele middenstreep dat hij soms moeite heeft. Ook wil de auto soms een afrit nemen, vooral wanneer die afrit in een bocht zit. In de stad is dit systeem regelmatig niet bruikbaar. Dan neigt de auto om fel te slingeren van rechts naar links naar rechts. Vaak zet ik 'm dan ook uit. Ondertussen weet ik precies op welke plekken van mijn huis-werk traject ik het systeem niet, gedeeltelijk of helemaal kan vertrouwen. Het Center Lane Assist werkt trouwens ook niet lekker wanneer het hard regent.

    De adaptive cruisecontrol is een verademing. Je kunt 'm ook op automatic cruisecontrol zetten, maar dat is nou juist niet fijn. Bij automatic gaat het systeem namelijk zelf de snelheid aanpassen bij het zien van de snelheidsbeperkende borden. Echter, in Nederland zijn er borden die bijvoorbeeld enkel gelden bij nat wegdek en dan gaat 'ie ook ineens langzamer. Nee, ik houd het bij de adaptive cruisecontrol. Je kunt uit 4 streepjes kiezen om de afstand te bepalen tussen jou en je voorligger. Ik heb het een beetje zitten timen. Met 1 streepje in het scherm blijft de auto ongeveer 1,5 seconden van zijn voorligger, bij 2 streepjes 2 seconden, bij 3 streepjes 2,5 seconden en bij 4 streepjes 3 seconden. @MauriceFW geeft hierboven aan dat hij het in druk verkeer niet fijn vindt. Ik gebruik het juist dan ook!!! Wat ik doe, is het volgende. Wanneer ik met de adaptive cruise control rij, dan kan ik af en toe toch even iets gas bij geven om bijvoorbeeld even wat sneller langs iemand te rijden. Je ziet dan de melding "override" o.i.d. in het scherm, ik weet nu even niet zo snel het juiste woord. Dankzij de adaptive cruisecontrol houd ik voldoende afstand tot mijn voorliggers. Tja, er kruipt er dan weleens eentje voor, maar die moet waarschijnlijk sneller thuis of op het werk zijn, dus die laat ik dan maar gaan.

    Dankzij de automaat is file rijden nu echt een pleziertje geworden. Het is heerlijk om met de adaptive cruisecontrol en Center Lane Assist de auto op te laten trekken, te remmen, gas te geven, te stoppen, etc. Wanneer de auto enkele seconden helemaal stil staat, komt er wel de melding in het scherm dat hij gestopt is. Met een druk op de Resume knop (van de cruisecontrol, links op het stuur) gaat 'ie dan pas weer rijden. Je moet dus wel op blijven letten, want anders sta je de boel ineens enorm op te houden.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  7. Ontzettend leuke en informatieve berichten van gebruikers, waarvoor dank! :cool:

    Over iets meer dan een maandje mag ik het ook gaan ervaren. Kijk er nu al naar uit!
     
  8. Zet hem eens voor de grap op Eco.. dan trekt hij veel rustiger op, misschien vind je het dan fijner..

    ^ Eens

    ^ "Overstemd" is t volgens mij.

    Je kan, de RES knop indrukken vóór hij gaat rijden. Wel gaat de teller van 3 seconden weer lopen dus de auto voor je moet binnen 3 seconden vertrekken maar dan sluit hij wel sneller aan. Hij start hem dan overigens pas als de auto vertrekt.
     
  9. Ja, maar dat doe ik dan ook weleens, hoor. :) En in de file kies ik er altijd voor om met 1 streepje adaptive cc te rijden. Anders houdt 'ie wel erg grote gaten ertussen zitten.
     
  10. dat doen al die auto's voor jou ook al :schater:
     
  11. Ja ja, da's waar. Wanneer er echter een gat tussen mij en de voorligger komt van zo'n 500 meter of langer, dan kan ik niet meer rustig dutten achter het stuur, omdat er constant luid getoeterd wordt achter mij. Zeer frustrerend allemaal. :mrgreen:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina