1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke tune zou ik hebben?

Discussie in 'Performance tuning' gestart door desriger, 2 feb 2024.

  1. Ik zit met een mysterie, ik ben 2 jaar terug mogelijk als laatste geweest bij huistuner Michealrally. Daar heeft hij de 182pk op mijn 1.6 mk3 station (2011/150kkm) gezet. Ik tank gewoon 95, genoeg spullen in de auto en getankt + 4 allseasons eronder. Voor de mensen die het niet weten, vanaf 4000 toeren houd de 182 tune het koppel langer vast. Dus onder de 4000 toeren is de 150//182pk vrijwel gelijk.

    ALs ik Ford Focus 3 1.6 EcoBoost 150 HP - Acceleration video - YouTube erbij pak + de grafiek onder Mountune perfomance tuning for Ford Fiesta 1.0 Ecoboost MP135 | Kirkcaldy Ford Centre - Fife | Harrisons Ford Centre - Peebles | Cupar Ford Centre - Fife | Dalkeith Ford Centre - Midlothian | Scotland (yourfordcentre.co.uk)

    dan zie ik deze gegevens, als ik zelf meet (via goedkope ELM kastje verbonden met telefoon)

    60-90 derde youtube:3.47s eigen meting: 3.29s
    80-120 derde (5000rpm) youtube 5.76s eigen meting: 4.83s
    80-120 vierde (4000rpm) youtube 6.52s eigen meting: 6.07s

    omdat de 80-120 vierde versnelling voor de 4000 toeren zit had ik niet verwacht sneller te zijn, zeker omdat ik een station heb (vs hatchback in video) met de dagelijke bepakking bij mij.


    ik meet in de vierde 50-100 7.23s, ter vergelijk de tabel van website:
    50-100 (150pk) vierde 8.6s
    50-100 (182pk) vierde 7.9s
    50-100 (MP200) vierde 7.2s

    Wat ik niet snap is hoe de 182pk variant zoveel sneller is als die onder de 4000 toeren blijft dus eigenlijk geen verschil zou moeten maken.

    de 0-100 kan ik lastig meten omdat er weinig plekken waar dit kan en daarnaast is de setup met allseasons niet lekker consistent te meten. Daarnaast launch ik simpelweg te weinig om er alles uit te halen met de 0-100, daarnaast komt het echte koppel pas vrij in de drie of hoger.

    De vraag, welke tune zou erop zitten, de 182 of is per ongeluk de mp200 erop gezet? Ja ik weet dat ik naar een rollerbank kan maar dat is het geld niet waard. Dit zou ook verklaren waarom ik eerder geklaagd heb op het forum dat ik snel een heatsoak heb in de intercooler als het warm is. Daarnaast blijft de intercooler fan blazen nadat de motor uitstaat voor zeker enkele minuten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Is dat niet gewoon een afwijking ivm onbetrouwbare meting?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Dat kan, ik kan gps meting doen, echter via een goedkope en dus lage bitrate ELM zou je verwachten dat de updates langzamer binnenkomen en dus de tijden langer moeten maken. Via de telefoon stel ik een snelheden in, dus ik meet niet met de hand.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Intercooler fan op een 1.6EB? Volgens mij zit die alleen op de 1.0 mét trekhaak? Het zou sowieso geen nut hebben dat die na uitschakeling doordraait, want die lucht staat stil. De fan van de radiateur kan wel door draaien, dat is gezond.
    Ik zou niet te veel waarde hechten aan wat verschillen op basis van YouTube filmpjes en eigen metingen, er zijn zoveel variabelen.
    Maar ik verwacht niet dat er "per ongeluk" een andere mapping is ingeladen.
     
  5. dyno regel matig motoren... je kan alleen een indicatie krijgen op deze manier te vergelijken , zo al al gezegt , veel te veel variabelen frictie wegdek , banden spanning ( als je van de snelheids meter uit gaat ) banden maat ? temperatuur ( inlaat lucht ) motor olie enz enz .. vergelijken de ene dyno met de andere is ook niet te doen .
     
  6. Ik had een van de fabriek uit 182pk en mijn fan bleef ook draaien na een rit. Dat is normaal.
     
  7. Zoals gezegd er zijn zoveel variabelen en vergeet ook niet de staat van onderhoud en km stand en hoe zijn die km tot stand gekomen ofwel het inrijden. Stay geld niet alleen voor jouw auto maar voor elk andere auto. Zou er gewoon lekker van blijven genieten.
     
  8. Dank iedereen, ik zal als ik de gelegenheid heb nog eens een test doen als het rustig is op de weg, ik probeer dan altijd een zo vlak mogelijke weg te pakken zonder dat het waait.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. het zou zo maar kunnen dat Michael de MP200 map heeft ingeladen, hij was in het bezit van allebei de tunes.
    je gaf zelf al aan dat je 1 van de laatste was waarbij hij dat deed, dan weet je wss ook dat hij een hersentumor had en misschien
    niet in de gaten heeft gehad welke map hij precies heeft ingeladen.
     
  10. Ja dat wist ik, ik was er enkele weken voor zijn overlijden. Hij bood de MP200 tune aan met de intercooler upgrade, maar dat hoefde voor mij niet.

    De auto was na de tune kwa gevoel heel anders qua gasrespons, bij de stock map voelde ik dat het gaspedaal niet lineair was, bij 20% pedaal in trappen voelde ik dat 50% van het koppel er al was. Na de map voelde de auto zelfs trager, maar als het gaspedaal verder ging was de power er wel. Daarnaast voel ik geen turbogat meer, wat raar is omdat ik dat wel bij de stock map had.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina