Hallo allemaal, Ik heb online gezocht naar Ford Focus stationwagon modellen van na 2008. Dit zijn volgens mij de tweede generatie facelift modellen. (Focus 2 Fase2?) Er is veel aanbod met de nodige verschillen in uitvoering en optiepakketten. Ik heb echter een vraag over de benzine motoren. De 1.6 lijkt het populairst. Daarna de 1.8. Zwaardere motoren heb ik niet naar gekeken want daardoor wordt de auto te zwaar voor de wegenbelasting. De 1.8 is meestal een 'FlexiFuel' uitvoering maar ze zijn ook kortstondig zonder FlexiFeul geleverd klopt dat? De 1.8 is iets sterker dan de 1.6 en zal een hoger verbruik hebben. De 1.8 heeft echter wel weer een ketting t.o.v. een distributieriem bij de 1.6 en daardoor mogelijk iets lagere onderhoudskosten? Welke motor zou ik het best kunnen kiezen? Zijn er problemen of veelvoorkomende storing bekend met één van deze typen motoren? Is één van deze typen misschien beduidend betrouwbaarder / betaalbaarder in onderhoud dan de ander? Groeten, Tim
als ik jouw verhaal zo lees lijkt me een 1.6 het meest verstandige. het ligt eraan wat je wil doen. belangrijkste is hoe er is mee gereden en wat voor onderhoud historie hij heeft. als ik het goed heb, 1.6 hoor je verhalen van ruitenvloeistof bij de bobine (geen idee of facelift verbeterd was), simpel oplossing bij volvo een afdekplaat bestellen en monteren. 1.8 hoor je af en toe verhalen over olieverbruik. heb 1x gezien dat geen compressie had op de zuiger. gekke is heb zelf 2.0 gehad ( zelfde soort motor een duratec) nooit olieverbruik, zelf bij 230.000km. wel netjes elk jaar olie ververst qua verbruik zal het liggen aan hoe je rijdt. rij je veel snelweg. is een 1.8 fijner of je nu 1.6 of 1.8 rijdt. je kan er beide 1op8 mee rijden in de binnenstad. heel veel binnenstad haalde ik met de 2.0 ook gewoon 1op10. zal voornamelijk dus kijken of je het meer vermogen beter kan gebruiken dan de 1.6
@meeder: Moet de FlexiFuel elke 10.000 km nieuwe olie ongeacht of deze uitsluitend op Euro95 rijdt of is dat alleen van toepassing wanneer er op E10 of E85 wordt gereden? Ik heb tijdens het zoeken drie dealer onderhouden Focus 1.8 FlexiFuels zien staan met onderhoudsintervallen van 20k in het onderhoudsboekje. Deze auto's kan ik dan beter laten staan ff wordt het olie verversen niet door de dealer opgeschreven in het boekje? @trucker0werner: Bedankt voor de tip m.b.t.het monteren van een afdekplaat. Dat zijn tips waar je nooit aan denkt totdat je er achter komt als het te laat is. Is de distributieketting wel zo onderhoudsarm als gesuggereerd wordt? Op internet lees je horrorverhalen van opgerekte kettingen en een verkoper waarschuwde ook voor kostbare problemen bij occasions met ketting. Op https://autobaak.nl/ford-focus/ zie ik dat de FoFo2 (2004-2012) modellen met distributieriem na 160.000 km of 8 jaar vervangen dienen te worden. Bij de exemplaren met ketting moet er bij 10 jaar gecontroleerd worden en 'evt. vervangen' worden. Dat laatste is nogal een vaag interval. Hoe moet het dan na die 10 jaar? Gewoon weer 10 jaar laten zitten onder er naar om te kijken? Hoe kan worden vastgesteld of een ketting vervangen dient te worden?
The FlexiFuel 'weet' niet welke brandstof er in zit. Dat is de reden van de korte interval. Als je echt alleen op normale euro rijdt dan zou ik mij zelf ook niet zo druk maken maar de fabrieksinterval is 10.000km voor zover ik weet.
Ik maak mijzelf trouwens nooit druk over ketting of riem. De laatste jaren zijn de kettingen ook niet meer onderhoudsvrij omdat ze een stuk lichter geproduceerd worden en daardoor minder sterk zijn. Ik heb liever een goede riem dan een matige ketting.
Ik ben het helemaal eens met jouw stelling dat je beter een goede riem dan een matige ketting kunt hebben. De vraag is echter wat voor ketting er dan in de Focus Duratec 1.8 motor zit? Is dat een goede of een matige ketting? Olie vernieuw ik liever ruim voor de gestelde intervallen. Ik vind 10k km geen probleem. Als het bij uitsluitend rijden op Euro95 echter niet nodig is en een interval van 20k aangehouden kan worden, dan is 15k misschien ook een mooie veilige termijn om straks aan te houden. (voor mij is dat ongeveer 1x per jaar schat ik)
Het is idd maar net wat je wilt, als je weinig geeft om prestaties is een 1.6 een veilige keus. Een 1.8 is aanmerkelijk krachtiger dan een 1.6 en is ook een veilige keus ! Horrorverhalen over de distributieketting kun je naast je neerleggen, in deze duratec motoren (combi Mazda/Ford) zit een prima ketting die oha een autoleven meegaat, alleen als deze bij zeer hoge km-standen lawaai gaat maken zou hij vervangen moeten worden, maar dat komt heel weinig voor. Zelf rij ik tot volle tevredenheid een 1.8 , geen flexifuel trouwens, een vlotte auto waarmee je bij onze oosterburen hoge kruissnelheden kunt halen en voldoende sterk om een behoorlijke caravan te trekken. Er is nauwelijks olieverbruik en een benzineverbruik tussen 1 op 12 en 1 op 13 ... en ik rij graag stevig door ... wel vrijwel alleen snelweg-kilometers. Verder is het een probleem-arme auto, een goed doorontwikkeld concept zonder kinderziektes. In de 2,5 jaar dat ik hem rij heb ik er geen enkele reparatie aan gehad, buiten het normale onderhoud (geen flexifuel betekent een verversingstermijn van 15.000 km) Vermeldenswaard is wel dat er bij de eerste software-versies van de PCM (= ECU) wat issues waren, waardoor het motorgedrag vooral kort na de koude start tekortkomingen had. Dat is goed opgelost door latere updates voor de PCM , het is dus wel verstandig om te (laten) checken of de PCM de laatste softwareversie heeft.
in mijn 2.0 duratec ( zelfde maar iets groter) 10jaar en 230.000km en nooit ketting vervangen. geen idee of geluk is. maar zover ik weet is ketting echt niet zo groot issue. horrorverhalen die je bedoelt zijn bij de 1.6thp waar ik denk 100kettings wel heb vervangen in nog geen 5jaar tijd. 4ketttingen op motor die net 70.000km heeft gelopen. dit is compleet anders en slecht ontworpen door psa en bmw. bmw heeft met de 6cilinder direct ingespoten ook problemen met de ketting. kan nog zat meer horrorverhalen hiervan vertellen. maar ook over distributieriemen. kort gezegd niks is heilig bij slecht onderhoud alle verhalen daarvan naast je neerleggen ivm we hier over 1.8duratec hebben en 1.6 motor. je moet kijken wat je normaal rijen is. veel snelweg en nooit grote stukke binnenstad, zou ik zeggen kies voor de 1.8 veel binnenstad en enkele keer snelweg. nooit echt aanhanger trekken, kies dan voor de1.6 jaarlijks verse olie en dergelijke is nooit verkeerd. bij diesel een must maar benzine geen must maar niet verkeerd
Zelf een 1.8 Duratec gehad.... nooit problemen mee gehad. Liep heerlijk e was inderdaad wel minder zuinig maar dat waren die motoren toendertijd… Overigens ook een prima caravantrekker..... 3 keer met caravan door Zwitserland geweest zonder een centje pijn.
@Koen_: Dank je voor het geruststellen m.b.t. de ketting van de Duratec. Ook die tip m.b.t. de PCM software is zeer welkom! Moet dit laatste bij een dealer gebeuren of kan dit ook met universele uitlees apparatuur? (een collega van mij heeft een ODBC apparaatje om de boordcomputer uit te kunnen lezen) Leuk om te horen dat jouw Focus je goed bevalt. Dergelijke positieve verhalen sterken mij in de keuze voor een Focus. Hoeveel km heb je in die 2,5 jaar met je Focus gereden? @trucker0werner: Bedankt voor de onderbouwing. Jullie hebben mij helemaal gerustgesteld m.b.t. ketting t.o.v. distributieriem. Het actiegebied stad of snelweg is een beetje lastig voor deze gezinsauto. Hij wordt straks voor korte ritjes woon-werk verkeer gebruikt binnen en buiten bebouwde kom maar toch ook de nodige snelweg km's om familie en vrienden aan de andere kant van het land te bezoeken. Gemiddeld allround gebruik dus. @R.Obbink: Ja het verbruik valt een beetje tegen. Als het echter een betrouwbare motor is bespaar je hopelijk wel op onderhoud. Aan het eind van het jaar zal het niet veel schelen op de km-prijs. We hebben geen sleurhut dus dat maakt niet uit maar de ketting en iets meer power spreken mij wel aan. Liever een motor die het op zijn sloffen aankan dan eentje die overal hard voor moet werken denk ik dan.
van harte welkom op ons forum. we hebben een mooie zoekfunctie op dit forum en dat had het volgende resultaat voor jou opgeleverd https://www.focusclub.nl/index.php?...ford-focus-met-oplossing-indien-bekend.89702/ je moet het de flexifuel wel vertellen natuurlijk natuurlijk 'weet' die dat, er zit toch een computer in die dat regelt..... korte interval is alleen nodig als er E85 getankt wordt.
Hoezo? Je geeft toch nergens aan dat er E85 in zit? Hij zal hooguit de ontsteking aanpassen net zoals dat een motor dat doet met bijvoorbeeld 102 oktaan.
Precies, maar je kunt beter überhaupt geen E85 tanken, is in NL toch vrijwel niet verkrijgbaar. Maar de flexifuels hebben idd een wat rijkere startinstelling wb benzine, dus ook als je alleen ron95 (die altijd 5% ethanol heeft) tankt, moet je na 10.000 km de olie verversen, bij de 'niet-flexifuel' 1.8 is de termijn 15.000 km
Je krijgt dus meer bijmenging van benzine in de olie. Zou je de PCM aan kunnen passen zodat hij zich als de gewone 1.8 gaat gedragen?
Ik kan uit ervaring een mk2 1.6 ti-vct aanbevelen. Ik vond de wagen beslist voldoende power hebben en kon er ook erg zuinig mee rijden (iirc 6,8 liter / 100km) Ik heb de wagen ingeruild bij 260000 km. Grootste probleem was een kapot termostaathuis. De ti-vct heeft een speciaal aandachtspunt waar je even op moet letten, zie de betreffende aandachtspunten topics in algemeen dacht ik.
Ik heb de 1.6 in mijn hatchback liggen, je kan er zuinig mee rijden maar dat betekend ook dat je langzaamrijd en de rest van het verkeer ophoud. Volgens mij zit er in verbruik weinig verschil tussen een 1,6 en 1,8. De 1,8 zal wat vlotter oppakken denk ik. Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
denk als ik zo lees een 1.6 een goeie keuze is. mijn 2.0duratec (euro4) reed ik zuiniger mee dan me pa met peugeot 307 met 1.6 (euro3) motor op snelweg zat ik gemiddeld op 1op15 en me pa 1op14 binnenstad is het eigenlijk gelijk. ja als ik met piepende banden wegrij is verbruik slechter maar anders eigenlijk net echt. zover ik over denk qua onderhoud en rijden zelf maakt het niet veel uit. zie je leuke 1.8 waar alles van klopt en prijs is goed, wegenbelasting is gelijk. dan is het zeker een goeie keuze. is de 1.6 door de grote aanbod vele malen goedkoper dan is dit zeker ook een goeie keuze. het is afwegen maar qua motor zou het voor jouw niet erg zijn welke je pakt
@gerardTDCI: Thanks voor het welkom. De zoekfunctie had ik al uitvoerig gebruikt en die pagina kende ik dus ook al. De reacties hier waren voor mij een grote meerwaarde t.o.v. de beknopte puntenlijst m.b.t. de 1.8. @SysICoder: Mijn voorkeurgaat uit naar een traditionele handbak. De Focus schakelt lekker strak. De continu variabele transmissie heb ik een ervaring mee. Maakt die in de praktijk niet veel meer lawaai door hogere toerentallen? Ik ga voor een 1.6 of 1.8. Het is maar net wat voor leuks ik tegen kom tegen een goede prijs. De FlexiFuel laat ik liever staan denk ik. Bedankt allemaal voor jullie reacties!