1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welk soort motorolie voor een ST.

Discussie in 'Performance' gestart door Mau, 14 jun 2008.

  1. Zoals het onderwerp al aangeeft.
    Wat voor een motorolie ( viscositeit ) word er een in een Focus ST gedaan.

    Alvast bedankt.

    Gr. Mau
     
  2. In de :st: moet je de volgende viscositeit doen : 5W-30.
    Je moet ook kijken of ie aan de Ford-standaard M2C913-A/B voldoet.
    Ikzelf gebruik Valvoline Durablend FE 5W-30 om eventueel iets bij te vullen. Tot nu toe nog niet nodig geweest. :)
    Je kunt ook in het instructieboekje kijken, daar staat het allemaal in.

    Ennuh, proficiat nog !!! :birthday:
     
  3. Volvo doet 0W30 in de C30 2.5T, heb er zelf CASTROL EDGE SAE 0W-30 in zitten. Als je auto getuned is dan is het verstandig een wat duurdere olie te nemen.
     
  4. Bedankt voor jullie reactie's , en het denken aan mijn verjaardag.

    Gr. Mau.
     
  5. Leg mij is uit huigie waarom je naar dunnere olie bent overgestapt??
    Betere koeling? Of omdat volvo het voorschrijft?
     
  6. Met dunnere olie krijg je snellere smering omdat het makkenlijker te verplaatsen is
     
  7. Ja dat weet ik ook wel. Maar dat is voor mij nog geen reden om het te doen. Sterker nog. Ik zou kiezen voor een dikkere oliesoort in high performance motoren. Neem bijv BMW: die levert en adviseerd 10W60 in haar M-motoren (S aanduiding). Dunnere olie kan je beter gaan gebruiken in koude landen ivm de olie temperatuur en dus dikte bij koudstart. Lagere SAE aanduiding betekend dunnere olie bij koudstart. Dus ja, dat verklaard waarom VOLVO een lagere viscositeit adviseerd.
    Als een olie warm is, is de olie altijd dun met welke viscositeit dan ook.
    Met high performance motoren kan je beter dus een dikkere oliesoort nemen omdat de motoren kritischer zijn afgesteld.
     
  8. Idd snellere smering, de olie kan hogere temps hebben, de motor is een stuk sneller op temp en blijft verwaarloosbaar koeler. Deed het op advies van Jared/Dreamscience.
     
  9. Tsja, iedereen heeft een mening over wat beter is. Maar wat jou is verteld staat haaks op alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt....
     
  10. Ach, als Volvo het gebruikt, hoe slecht zal het dan zijn... ;)
     
  11. Heb je gelijk in. Absoluut. De motor zal niet in de soep lopen oid. Maar ik had wel verwacht dat je dieper in dit onderwerp zou verdiepen Huigie. Dat is niet je stijl... haha! Ik houd het in elk geval bij de originele viscositeit. Maar misschien tot ik wel overstap op castrol. Is wel het A merk van de olie...
     
  12. Advice comes from Amsoil:
    "A 60 weight oil has no place in any modern engine (yes I know some respected tuners love it) It should be confined to pre war Harleys or nitro methane guzzling drag cars so that when the caustic nitro gets past the rings, if any, it can dilute the oil down and there is still film strength left to let the engine survive. The 60 weight oil fallacy comes from the days of weber carbs (that dumped fuel and diluted the oil, high powered endurance racing, where the oil would be literally chopped up and starting with thick (60 ) would ensure you had something viable at the end. And of course the dark days of the 70's when most oil was poor in quality and some turbo cars produced more power than the poor oil could cope with; in this case the thickness of the oil was used as a 'prop' to counteract the lack of quality and film strength.
    Additional reasons for not using 10w-60 are:-
    Increased pumping losses, power and MPG are wasted in shifting the over thick oil.
    The car will run hotter; heat is produced as a by product of this with additional heat produced in crank drag etc.
    The oil will flow slower as it is more viscose; this means it cannot strip heat away from the bearings of the engine or the turbo so effectively and hot spots result.
    The oil being thicker may actually cause the pump to cavitate at higher revs so robbing the bearings of needed oil pressure (yet showing good pressure at the gauge.
    Finally 10w-60 is not a strong oil. The oil is actually a 10 grade with loads of VI's (Viscosity Improvers) added to allow the oil to resist the thinning of increased temperature so that when new it flows like a straight 60 grade oil at 100 Degrees C . Trouble is the VI's being incredibly long literally get chopped up by the piston rings and by the heat (especially in a Turbo car) The oil then breaks down and will become a 10w-50 10w-40 etc etc all the way down. What’s worse is that this broken oil will have the possibility of leaving deposits in your engine and the light fractions will be burned off resulting in the worst kind of oil consumption. Don't do it. Oils available now are vastly superior to what was available some years ago."

    Synthetic Oil
    There are numerous advantages to running synthetic oil in your turbocharged car as compared to running fossil oil. The best reason to change to synthetic is because it flows really well when the oil is cold. As you know, most engine wear and damage is done when the car is first started and has no oil in the system. Low-temperature flow characteristics are important in turbo applications. Synthetic oil will also run lower temperatures because of the reduced friction; it has been shown that using thinner synthetic oil can actually give you back some horsepower that is lost by reducing the amount of friction and weight the crankshaft has to overcome.
     
  13. Nu we het er over hebben.

    Ik heb er Agip 5W30 :roll: in gedaan speciaal een olie voor Ford met de natuurlijk de goede specificatie,s.

    Gr. Mau
     
  14. Veel plezier!
     

Deel Deze Pagina