1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

weinig vermogen 1.8 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rabbit, 2 jun 2013.

  1. Hallo, Ik heb een focus wagon 1.8 tdci 2001 met nu 281000 km op de teller.
    Na een storing waardoor de auto het helemaal niet meer deed, zijn er enige tijd geleden zijn nieuwe verstuivers en brandstofpomp op gekomen, hij deed het wel weer maar begon na verloop van tijd(paar maanden) weer veel te roken en weinig vermogen.
    Nu is er recent een nieuwe turbo op gekomen en de motor is geflushed. Je zou zeggen dat het nu opgelost moest zijn, maar hij rookt nog steeds tijdens het optrekken, niet meer zo erg, maar toch, en krijgt pas trekkracht boven de 2000 toeren, dan trekt hij ook wel goed, beter dan voorheen.
    Maar ik heb het gevoel dat hij ook onder de 2000 toeren makkelijker moet oppakken en minder roken.
    Wie kent dit fenomeen en heeft nog tips?
     
  2. EGR klep die open blijft staan?
     
  3. tja, ik heb ook al zoveel gelezen over EGR. dat die schoongemaakt moet worden of dichtgezet moet worden, maar hoe zit dat dan met de egr, moet die open en dicht kunnen of zo?
     
  4. De EGR klep stuurt een gedeelte van de uitlaatgassen weer terug de motor in. Bij vollast gaat die standaard dicht (geen uitlaatgassen retour) en als ik me niet vergis bij bedrijfstemperatuur ook.
    Ding zit erop voor de emissiewaardes. De motor komt er wat sneller door op temperatuur en de emissiewaardes zijn gunstiger.
     
  5. #5 Mukkel, 2 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2013
    EGR gooit uitlaatgas retour zodat de verbrandingstemperatuur daalt en zo ook de NOX (stikstofoxide). Een lagere temperatuur zorgt ook voor meer roetvorming. Vandaar dat mensen deze afdoppen. Minder roet en dus kans op vervuiling.
    Volgens mij blijft die gewoon werken ook al is motor op temperatuur.

    Als je EGR open blijft staan, komt de turbo ook trager op.
    Dat kan de dip onder de 2000 toeren en je roken verklaren.
     
  6. Het kan allemaal kloppen wat jullie zeggen, tijdens het turbo verwisselen moest de uitlaat er ook af en daar zat best veel roet in, de stukjes vielen er gewoon uit, volgens mijn vriend/monteur.
    Volgens mij is nu de volgende stap om de EGR af te doppen,
    Bedankt voor zover. Als er iets veranderd zal ik het posten.
     
  7. Beste,

    de variabele turbo wordt gestuurd door een vacuum actuator, kijk zeker eens na of de ze nog kan bewegen, en of deze ook effectief beweegt, deze zorgt er voor dat je ook onderin veel trekkracht hebt. als je de afdekkap van de motor haalt zitten hieronder twee ventielen, elektrisch gestuurd voor de actuator en voor de EGR klep, zeker ook goed nakijken of alle slangetjes hier goed aanzitten en geen luchtleken vertonen.
    Ook het vacuumreservoir boven op de rechtse veerpoot wil wel eens stukgaan, geeft dezelfde symptomen, gewoon leiding er vanaf trekken en afdoppen, reservoir is niet echt noodzakelijk.

    mvg Chris
     
  8. Hallo

    Inmiddels hebben we de egr afgedopt, een plaatje, met een klein gaatje in het midden(5 mm) op het spruitstuk gedaan, zoals ook op de foto's, die ik gekregen in de post hierboven.
    Helaas merk ik niet zoveel verandering in het trekgedrag van de auto, onder de 2000 toeren moet hij volgens mij meer doen, boven de 2000 trekt hij wel als een gek, mede dankzij de nieuwe turbo natuurlijk.
    Tijdens de eerste testrit heb ik hem even flink op de staart getrapt, en het resultaat was een enorme vieze bruine mist achter de auto, (hij had ws nog iets af te voeren)nu rookt hij wel weer normaal, niet overmatig.
    Heb nog niet het slangetje van de vacuumreservoir boven de rechter voorpoot er af gehaald.
    Misschien moet ik het er maar gewoon mee doen, ik denk ook wel, ik zou eens een keer in een andere 1.8 tdci moeten rijden om te merken wat het verschil is, het probleem is geleidelijk ontstaan, zodat je niet meer weet wat de auto normaal moet doen.
     
  9. Nog steeds heeft mijn focus niet het juiste vermogen onder de 2000 toeren, na weinig resultaat met het afdoppen van de egr, hebben we nu de intercooler nagekeken, maar ook hier geen lekkage.
    Ook nu het vacuumslangetje boven op de rechter veerpoot afgedopt.
    pluspunten zijn: wel weer meer trekkracht boven de 2000 toeren en het brandstofverbruik is lager geworden.

    Wie heeft er nog suggesties waar het aan kan liggen, dat het vermogen niet terug komt onder de 2000 toeren?
     
  10. Onder de 2000 toeren is die van mij ook niet overdreven levendig. Tot 1500 toeren word hij zelfs geknepen, bescherming van het dubbelmassa vliegwiel heb ik begrepen. Vanaf 1750 toeren begint er wat serieuzer leven in te komen.
    Eventueel kan ik wel eens meerijden of andersom. Morgen word waarschijnlijk wat lastig (dan is hij even bij de dealer), maar op een ander moment wil het waarschijnlijk wel.
     

Deel Deze Pagina