1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Weerstand naar zij airbag

Discussie in 'Electronica' gestart door Jork, 7 dec 2023.

  1. #1 Jork, 7 dec 2023
    Laatst bewerkt: 7 dec 2023
    Ik heb een Ford Focus Station Mk2.5 Limited Edition 2010 waarvan het airbag lampje af en toe gaat branden. Dit gebeurd vaker wanneer het kouder.

    Hiervoor is de auto in het verleden al 3 keer eerder naar een Ford dealer geweest (was toen garantie) en die lijken de 2 draden te hebben afgesplitst net voor de stekker in de A-stijl en die direct naar de airbag hebben getrokken.

    [​IMG]

    Ik heb alles nu weer even los gehad en ik meet 0 Ohm op de airbag punten zelf, maar ik meet 40 Ohm op de polen in de stekker.

    Nu heb ik in het elektrisch schema gekeken wat hier ook op het forum wordt gedeeld maar ik kan daar niet in vinden hoeveel Ohm het daadwerkelijk hoort te zijn. Mijn vermoeden is dat op draden 0 Ohm hoort, maar wil dat toch even verifieren voordat ik verder ga met zoeken.
     
  2. En welkom

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  3. @montagne dank je wel. Ik zie al een hoop interessants op dit forum
     
  4. Nooit weerstand meten op de airbag aansluitingen. Je multimeter zet er kleine voeding op. kans is zomaar dat airbag afgaat.
    Als alles losgekoppeld zit ( dus bij airbag unit en bij airbag zelf. Dan zou je de bedrading kunnen meten.
    Dit moet altijd zo laag mogelijk zijn, theorie 0. maar door contact weerstand zie je vaak 0.1-0.3ohm.

    5seconden zoek werk op internet geeft aan dat er airbag emulator worden verkocht die 2.2ohm weerstand hebben. Dat soms een condensator erbij nog nodig is.
    weerstand van airbag rond de 2-3ohm zitten.

    De 40ohm is dat direct op de airbag unit output. Dan meet je dus airbag computer zelf. daar heb je dus niks aan.
    Je moet met beide kanten losgenomen stekkers van ene kant naar andere kant meten. Dit moet zo laag mogelijk zijn zoals gezegd.
    ene draad gehad dan de andere meten.
     
  5. We hebben een geluksvogel hier. voor hetzelfde had je de Airbag in je gezicht gehad.
     
    focusonben vindt dit leuk.
  6. Toch apart om te zien dat er blijkbaar gelijk vanuit wordt gegaan dat ik vanuit onder de airbag aan het meten ben gegaan, maar dat zal wel komen omdat de standaard hobby bob dat denk ik helaas wel zou gaan doen. :?

    Uiteraard heb ik er wel voor gezorgt dat ik zelf inderdaad niet in de weg zat van de airbag toen ik aan het meten was. Deze kan je namelijk gewoon netjes losschroeven van het dak en naar beneden halen, waarna je vanaf buiten de auto en je er vanaf boven gewoon bij kan.
    Het kost alleen een uurtje werk om je headliner los te schroeven maar het is dan wel een heel stuk veiliger.

    [​IMG]

    Maar dit betekend dus dat jullie zeggen dat je eigenlijk nooit een airbag kan doormeten en dus kan checken of deze wel of niet goed is omdat deze dan af kan gaan? Dit zou toch best raar zijn.

    @trucker0werner Inderdaad een hele goeie dat ik gewoon het verkeerde heb gemeten. Ik moest weer rijden met de auto en had geen tijd om de bypass aan de andere kant los te halen en moet dus nog checken hoe de Ford garage deze heeft gekoppeld aan de kabelboom in de A-stijl maar voor nu is het lampje weer uit.

    Van het weekend maar eens kijken of ik weer wat tijd heb om de bypass te meten en kijk of deze bijna 0 Ohm geeft.
     
  7. Het ging voorbamelijk om, om af te raden direct op de airbag aansluiting te meten.
    Je kan niet vanuit gaan dat multimeter voeding laag genoeg is. Als deze wat hogere voeding heeft. Kan het zomaar airbag af gaan.

    Heb gezien dat airbag module de weerstandswaarde oer airbag kan meten. Dus ja airbag kan je in theorie veilig meten. Maar met multimeter wordt het afgeraden.

    Zelfde als ik pc in elkaar zet zonder esd strap. In theorie kan het. Als je geladen bent kan diverse onderdelen defect raken.

    Zelfs als automonteur was dat uit de boze om direct op airbag aansluiting te meten ivm het af kan gaan.
    Maar computer bouwer gebruikt ook altijd esd straps of materiaal, tafel of vloer.
     
  8. Zeker bedankt voor het advies en zal voor de volgende keer het zeker laten en alleen de draden gaan meten
     
  9. Ik was bezig met de OBD scanner en daar viel mij op dat ik meerdere U1900 Canbus errors heb naast de B2778 code

    Na wat speurwerk denk ik dat het handig is als ik de teller eens tevoorschijn ga halen om te kijken of daar de contactpunten opnieuw gesoldeerd moeten worden.
     
  10. Dat lijkt me een verstandige beslissing, MK2 staat er om bekend namelijk. Als je het zelf gaat doen zijn er genoeg filmpjes beschikbaar, anders is KMS in Apeldoorn een optie.
     
  11. U codes zijn idd communicatiefouten. 9/10x komt dat door de slechte solderingen in de teller.
     
  12. Ik vind het wel apart dat de auto dus 3x terug is geweest naar de Ford dealer voor het airbag lampje en ze hebben in de kabelboom zitten snijden en een nieuwe kabel getrokken naar de zij airbag.
    Blijkbaar is er alleen gekeken naar de B2778 error terwijl zij er verstand van moeten hebben.

    Maar goed, mijn Ford dealer ervaring is door meer dingen dan ook niet zo goed en vermijd ze het liefst.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Ford dealers weten niet alles en doen soms vreemde dingen. Gelukkig hebben we daar dit forum voor waar nog veel meer kennis zit
     
    paul vingerhoets vindt dit leuk.
  14. Het meest rare wat ik heb mee gemaakt is dat ze kosten probeerden te verhalen met een reparatie aan iets wat niet stuk was. Ze maken tegenwoordig van alles foto's behalve van die reparatie waarvan ik wel de foto had dat het niet stuk was. En als je dan je monteur iets laat lassen, moet je het wel goed doen en niet wat oppervlakkige puntjes zetten.

    Maar goed tot zover het geklaag want op dit forum is inderdaad een hoop kennis aamwezig.

    @Edgar Focus Bedankt voor het bedrijf. Ik zal eerst even kijken wat de staat is en dan kijken of ik het zelf ga doen of niet.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina