1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

water uit radiateur halen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Appelboom, 21 aug 2019.

  1. Beste Mensen.

    Tijdens mijn vakantie heb ik water bij de koelvloeistof gedaan nu wil ik de boel laten leeg lopen om de koelvloeistof te verversen waar kan ik de boel laten leeg lopen ? is er ergens de dop die los kan op de radiator ?

    het gaat om een ford focus TDCI diesle 1.6 bouwjaar 2010
     
  2. Aan de onderzijde van de radiateur zit een aftapkraan.

    Bedenk alleen wel dat je hiermee lang niet alle koelvloeistof uit het systeem krijgt. Er blijft altijd een geruime hoeveelheid in het motorblok en in de kachelradiateur achter. Afhankelijk van de hoeveelheid water dat is bijgevuld kan het raadzaam zijn om de koelvloeistof meer dan 1 keer te vervangen om zoveel mogelijk water uit het systeem te krijgen.
     
  3. Bedankt voor je reactie ik ga er morgen meteen mee aan de slag hoeveel liter G12 gaat er in ?
     
  4. Bij de Focus 2 met 1.6 TDCI motor is de inhoud van het koelsysteem 7.3 liter.
     
  5. En denk er aub aan om de boel te ontluchten. Laat de motor een lange tijd draaien, zodat de lucht die in het systeem zit, eruit kan.
     
  6. De beste manier is het koelsysteem (zoals door Ford voorgeschreven) onder vacuüm vullen. Op deze manier wordt het koelsysteem gevuld zonder dat er lucht in het systeem komt.

    Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om het koelsysteem onder vacuüm te vullen is het verstandig de oude koelvloeistof op te vangen en precies af te meten hoeveel er uit is gekomen. Vervolgens vul je het koelsysteem tot het niveau op MAX staat en laat de motor draaien terwijl de dop niet op het reservoir zit. Wanneer het niveau daalt vul je koelvloeistof bij tot MAX. Vervolgens latt je de motor draaien tot de thermostaat opent (bij een diesel kan dit behoorlijk lang duren dus eventueel kan je de motor opcirca 2000 toeren laten draaien zodat de motor wat sneller op temperatuur komt). Wanneer de thermostaat eenmaal opent daalt het niveau van de koelvloeistof over het algemeen nog iets. Door te vergelijken hoeveel koelvloeistof er uit is gekomen en hoeveel koelvloeistof er weer in is gegaan weet je precies of er ergens nog lucht in het systeem zit.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina