1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat was de nieuwwaarde van mijn Focus?

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door paul1FF, 30 mrt 2024.

  1. Hallo. Ik heb een week geleden een Focus gekocht in Duitsland. Een 1.0 125pk ECOnetic.

    Heb vandaag mijn kentekenbewijs gekregen en op RDW kentekencheck gekeken...zie ik opeens dat ze nieuwwaarde 29.500 bij de RDW hebben ingevoerd. Volgens mij klopt dit niet. Het is geen titanium uitvoering met chromen raamlijsten opzij en ook geen extra set lampen aan de voorkant (spoiler).

    Bij verschillende verzekeraars geven ze bij de kentekencheck 'titanium' aan. Ik heb het idee met een hogere nieuwprijs dat ik ook meer premie betaal.

    Heb gezocht naar een Duitse site voor de nieuwprijs in 2013.

    Misschien weet iemand een link voor me...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Hoe wil je hem verzekeren? Bij alleen WA maakt de catwaarde bij de meeste verzekeraars niets uit.
     
  3. Verschillende verzekeraars halen hun informatie van het rdw dus als die hem als titanium op kenteken zet doen verzekeraars dat ook. Hoeveel een goedkopere versie je in premie per maand zal schelen zal niet heel veel zijn denk ik. Weet alleen geen website om Duitse nieuwprijzen te checken. Sommige versies zijn hier niet geleverd en dan wordt er iets wat er op lijkt gekozen.
     
  4. Blijft toch vreemd van de RDW...ik vroeg de medewerker welk model ik moest invoeren bij opgave BPM omdat ik dat nergens in de papieren kon zien. Hij zei dat het om even was voor de belastingdienst. Als hij me het niet kon aangeven welke uitvoering het is...hoe komen ze dan op die 29.500? Ik heb de Trend uitvoering ingevoerd omdat het niet de meest luxe uitvoering is/was voor dat bouwjaar. En dat was rond de 22.500...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. WA+
     
  6. Dan zul je denk ik bezwaar moeten maken bij rdw als dat zin heeft. Gebeurt overigens vaker met importeren.
     
  7. Dat ga ik zeker doen. Klinkt raar maar de auto mag in mijn omstandigheden een niet te hoge dagwaarde hebben. En dan zou ik achteraf een oor aangenaaid krijgen:weird:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Bij de verzekeraar waar ik heb gewerkt gaf een hogere catwaarde een lagere premie bij wa+. Mijn advies is te vergelijken met een NL kenteken van die auto met de lagere catwaarde vs jouw auto wat het effect is bij de verzekering.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Je bedoeld het kenteken van een gelijkwaardig model van markplaats.nl, autoscout e.a. invoeren voor een vergelijking?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. #10 JW, 30 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2024
    Zie hieronder de volledige Nederlandse prijslijst van Oktober 2013:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En HIER de link naar de brochure van September 2013.
     
    Edgar Focus, bws723 en MarcoO2 vinden dit leuk.
  11. Thx JW :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ja precies, pak er een met hetzelfde vermogen en gewicht
     
  13. #13 paul1FF, 31 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2024
    Volgens de prijslijst oktober 2013 zou een 1L 125pk ecoboost een consumentenprijs van 22.995 gehad hebben.
    Dat zit niet ver van de 1L 125pk Trendversie van januari 2013 van 22.500 (Autoweek). Autoweek gaf aan dat ik rond 360,- bpm zou moeten bijbetalen. Op de belastingsite kwam ik uiteindelijk uit op 361,- bpm.

    Ik heb 2 kentekens van 2013 Focussen bij de RDW dagwaarde ingevoerd en die komen respectievelijk op een nieuwprijs van 26.406,- en 24,649,-. Dit zijn Titanium uitvoeringen, d.w.z. met chroom raamlijsten en extra lampen voor. Die van mij is volgens mij redelijk standaard en misschien alleen metallic lak als extra optie.

    Op mijn versie zit dus zeker geen optiepakket van 7000,- uitgaande van 22.500,- nieuwwaarde. Joost mag weten hoe ze bij afdeling BPM bij de belastingdienst aan dat bedrag zijn gekomen. Want ik las op de anwb site dat die nieuwprijs bepalen en vervolgens aanleveren aan de RDW.

    [edit] Bovendien als ik de kentekens van de 2 andere Focussen neem, zijn deze rond de 5 euro goedkoper dan de mijne; bij afsluiting van een WA+ autoverzekering op hetzelfde adres. Namelijk 55 euro i.p.v. 60 euro.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. ik denk dat er geen Joost werkt bij de belastingdienst :mrgreen:

    nee, pure willekeur.
    dat jij 361 euro BPM betaald hebt is schrikbarend duur.
    zoals ik uit je 1e bericht begrijp wil je niet te veel premie betalen voor een verzekering.
    je grootste besparing had de BPM al kunnen zijn.
    niet om vervelend te doen maar om nu over 6 tientjes per jaar extra premie te beginnen vind ik dan raar
    just my 2 cents
     
    Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Wellicht heeft TS geen idee hoe het met de BPM zit, maar wél hoe het met zijn verzekering zit. Het is zijn goed recht om daar vragen over te stellen toch? Ik zie het rare niet.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Het is ook wel vreemd dat je dan 60€ pee jaar minder verzekering betaald voor een minder luxe uitvoering.
    Maar wat heb je nu uiteindelijk aan bpm betaald, die 360 euro of meer?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. dat begrijp ik, maar als je wilt besparen doe het dan op alle fronten en niet alleen op de verzekeringspremie.
    BPM is pure diefstal en verzekeringspremie is een investering voor als je iets met schade krijgt (zo zie ik het)
    IMO de verkeerde zuinigheid :shrug:
     
    OmeJoyo, MarcoO2 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Snap ik, alleen ga jij uit van een bewuste keuze terwijl het dat hoogstwaarschijnlijk helemaal niet is.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. dat zou wel eens waar kunnen zijn.
     
  20. Het is niet alleen een kwestie van 60 euro maar meer zaken. Ik wil niet mijn hele privéleven op dit forum kwijt maar heb een matig-slechte gezondheid. Had een toyota aygo die voor geen meter zat en heb ik verkocht om een auto met een betere zit te kopen. Ik ben deels afgekeurd. Ik mag van de overheid maar een beperkt bedrag in een auto steken.
    Ik had eigenlijk een ford fiesta of seat ibiza st op het oog maar gek genoeg hebben de modellen die ik interessant vond van rond 2013-2014 allemaal een hogere dagwaarde dan de focus.
    Goed, als de dagwaarde naar de smaak van de overheid te hoog is krijg ik problemen. Omdat de belastingdienst mijn auto een nieuwwaarde van 29.500 heeft gegeven is de dagwaarde al te hoog.
    Mijn auto is 1.0 Ecoboost Edition 6-bak 5 deur 125pk met emissie van 114 volgens de Ford prijslijst van Oktober 2013. Deze auto is van januari. De daar bijbehorende prijslijst kan ik (nog) niet vinden. Maar volgens autoweek komt het model overeen met de Trend-versie die in januari werd verkocht. Zelfde spec's, zelfde emissie. Nieuwwaarde was 22.415. Dit heb ik bij de bpm aangifte ingevoerd. Voor zover ik me herinner, kon ik niet veel dingen invoeren omdat alles vanaf de nieuwprijs je automatisch wordt voorgeschoteld. Toch maken zei er een Titanium van. Wat het duidelijk (o.a. aan het uiterlijk te zien is) niet is.
    Ik veronderstel dat als in 2013 deze auto nieuw in Duitsland kocht, je uiteindelijk niet duurder uit was dan als je hem in nieuw in Nederland kocht. Iig doet de belastingdienst voorkomen dat dit nu wel het geval is. Met een telefoontje kon het niet af. Ik moet hun een hele brief met jadajada uitleg sturen.
    Ik vind trouwens 360,- bmp + 139,- rdw nog wel meevallen. In Nederland krijg je deze auto niet met het aantal km's wat nu op de kilometerteller staat. Ik denk dat ik zeker wel 1000 euro heb bespaard.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina