1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor banden gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TDCI Power, 3 jul 2007.


  1. ga jij maar eens surfen op een plank en op een rietje dan merk je vanzelf welke meer last heeft van aqua planning...:mrgreen:
     
  2. #842 Boomerang78, 25 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2013
    Surfen op een rietje gaat al zo moeilijk :lol: Aquaplaning kan met elke autoband, ongeacht de breedte.
     
  3. Heb ik met mijn fiets anders geen last van hoor:P
     
  4. Voorlopig had ik met mijn splinter nieuwe focus gewoon aquaplanning. Conti sport contact 5 225 50 r17.
    Schrok me helemaal de touwtjes....
     
  5. Morgen komen er weer 2 nieuwe sloffen onder Quatrac 3. Bevallen uitstekend heb alleen dat de middelste rand meer slijt dan de buitenkanten, ondanks dat de bandenspanning op 2.5 bar staat.
     
  6. Als het midden harder slijt dan de buitenkanten van de band is de band te hard op gepompt.
     
  7. Dat snap ik, 2.5 bar vind ik niet veel, officieel moeten ze op 2.3. staan. We hebben de banden even goed bekeken en nu blijkt dat de hoogte van de slijtage indicators in het midden van de band verschilt met de buitenkanten. De banden waren wel zodanig afgesleten dan de indicators gelijk waren met het profiel. Ik ga er van uit dat dan zo hoort. Wel een raar gezicht. Wat mij wel is opgevallen dat ik totaal geen last heb gehad van aqauplaning ondanks dat ze op waren, dat was wel anders bij Quatra 2 banden.
     
  8. 2.5 bar heb ik zelf ook en daar slijten de banden inderdaad niet raar van.
    Ik rijd sinds gisteren met de Michelin Primacy 3 op de vooras en de afgelopen 500km zijn ze me goed bevallen, ik merk eigenlijk nog geen verschil met de Primacy HP behalve dat de nieuwe banden (uiteraard) beter presteren op het natte wegdek. Was ook niet moeilijk aangezien de oude banden op waren en daardoor makkelijk slipten op nat wegdek.
     
  9. klopt deels.
    Ik spreek over alle auto's

    Als automonteur rij ik veel verschillende auto's met verschillende vermogens.
    daarnaast ook het monteren ervan.

    Met rijden is michelin de beste band
    met monteren is michelin de beste band
    ongeacht de banden maat

    auto's met michelin banden komen eigenlijk nooit met klachten over de banden. de rede is meestal de auto zelf iets niet goed is. enkele keer dat er iets mis mee zou zijn komt omdat het te lang op de banden in een showroom heeft gestaan. vlakke kant die er niet meer uit wil.

    pirelli, continental banden zijn harde banden. niet fijn met monteren. met kleine auto's zoals peugeot 107 dan gaat het nog.
    met een luxe personenauto worden de banden opgevreten. hoogteslag en gecupt is meer dan normaal dan dat je ze zonder ziet.

    hankook heb ik zelf gehad. leuk prijs leuk band maar op de weg beviel me de grip niet.

    fulda, leuke band mooie prijs, zachte banden, fijn te monteren en qua grip niet onaardig.
    dit geld ook voor kleber
    uniroyal zijn goeie regenbanden
    zowel uniroyal en kleber zijn beide michelin banden

    dit om paar op te noemen.
    met alle bovengenoemde banden heb ik onder meerdere auto's mee gereden.

    [MENTION=382]TDDI stage 3[/MENTION]

    in elke hoofdgroef zit altijd een indicator die gelijk is aan indicatoren in andere groeven.
    denk dat dit een geval is van indicator voor het vv van band wettelijk moet (1.6mm) en voor advies om band te vervangen (2.5mm)
    echter die zitten nooit op 1 lijn altijd op een stukje verder
    en in elke hoofdgroef

    maar lees quatrac 2 hebt gehad
    als ik me goed inlicht op internet gaat het dus om een 4-seizoen band
    in de winter net niet de grip van winterband en zomer net niet de grip van zomerband. (je kan niet in alle situaties constant goeie banden hebben)

    dat wil zeggen dat 1 indicator 4mm hoog kan zijn
    als die gelijk is dan wil zeggen dat de band niet meer in de winter geadviseert wordt om mee te rijden.
    dit ivm winterbanden 2 indicatoren heeft. 1 van 4mm daaronder moet je eigenlijk nieuwe banden hebben om profijt van de winterband te kunnen hebben in de sneeuw (je kan dan anders net zo goed je zomerbanden onder leggen zelfde effect)
    andere indicator is voor 1.6mm wettelijke verplicht minimaalprofiel
     
  10. #850 Marco Morello, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2013
    Truckerowner; ik ben het totaal niet met je eens. Wij hebben nu Michelin banden op de Focus II liggen. Wat een k.lote banden... Maken lawaai alsof je lagers eruit liggen... Met nat wegdek bieden ze ook geen vertrouwen En nee de banden zijn niet oud en hebben zo'n 4mm profiel. De auto ligt het ook niet aan, want met de Semperit Winterbanden is de auto heerlijk stil en heeft dan een strakker weggedrag dan met de Michelins.

    In mijn beleving zijn de Michelins te duur voor wat ze bieden. De Primacy 3 komt wel goed uit de testen, die ken ik niet. Wij hebben nu de Primacy HP (dat waren er 4, nu nog twee) en de Michelin Pilot Sport (op de vooras, omdat we 2 banden kapot hadden)...
     
  11. #851 Johanpg, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2013
    Hankook optimo 4S. 4seizoenen band. Op aanrader van de garage waar ik m'n focus kocht. Bevallen Super.en je zit niet met wisselen en ik heb wel alle winterkeurmerken voor Duitsland ed. Rijden Super.was Michelin gewend. Maar deze doen het zeker niet minder. 's winters is het 10x beter dan wat ik had.
     
  12. Truckerowerner
    Als automonteur rij je in veel verschillende auto's. Ik neem aan dat meestal een proefrit is.
    Ik kan me niet voorstellen dat je tijdens een proefrit een band goed kunt beoordelen. Dan zal je in diverse verkeerssituaties en weersomstandigheden moeten rijden. Ook is natuurlijk de bandenspanning erg belangrijk. Daar kan je het rijgedrag enorm mee beinvloeden.

    Dat Michelin over het algemeen een van de betere banden is dat ben ik grotendeels met je eens. Maar zoals alle merken zijn er ook bepaalde types die zeker niet de beste zijn. Ik heb zelf in het verleden (10 Jaar geleden) de Michelin sx xgtv gehad. Dat was onder droge omstandigheden een goed band, maar in de regen een drama.

    Zo zijn er verschillende merken die een behoorlijke inhaalslag hebben gemaakt de laatste jaren. Zo was Continental eerst een garantie voor cuppen en herrie. Maar dat is bij bepaalde types echt niet meer zo.
    En vergeet niet dat bijvoorbeeld Hankook de laatste jaren enorm vooruit is gegaan en een hele goede band maakt voor een veel gunstigere prijs dan een Michelin.
    Daar komt bij dat zo'n band voor de gemiddelde chauffeur zeker goed genoeg is. Ik neem aan dat de meeste (zoals ik) niet elke dag de grens van een band gaan opzoeken.

    Just my 2 cents
     
  13. Voor de gemiddelde chauffeur is de Linglong Greenmax zelfs al voldoende. :)
     
  14. Ik denk dat er genoeg zijn die het verschil met een Michelin niet merken.:)
    Zwart en rond is voor velen goed genoeg.
     
  15. Nou... Ik had onder mijn eerste auto een escort rotex banden... Nou dat gun je niemand.... Gleed alle kanten uit in de regen. Totaal geen grip. Heel snel Michelin er onder gezet...
     
  16. hier liggen er continental supersport contact 3 op , echt top banden
    kan ik weer 20k mee verder :)
     
  17. #857 Gertjan, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2013
    Ben al een paar keer omgeschakeld van de standaard fabrieksband naar michelin op het moment dat ze versleten waren. Voor zover ik me kan herrinneren altijd een vooruitgang.

    Toppunt was rijden met bridgestone (ik meen turanza) op een mazzda 626 achter en michelins voor. Dit was de eerste voorwielaandrijver die ik gereden heb die de rotonde rond kon driften door gebrek aan grip achter. Met regen was het net of er ijs lag. Zelfs bij normale snelheid brak de auto al uit aan de achterkant, levensgevaarlijk.

    De continental's die onder de focus 1 van mijn vader zaten waren op een bepaald moment zo gecupt dat je in de auto zoveel herrie had dat een normal gesprek bijna niet meer te doen was. Was ook duidelijk voelbaar als je met je hand over de band ging.

    Opel Astra: omgeschakeld van ?? naar michelin. Rust, en stilte. ineens een andere auto.

    Sindsdien is eigenlijk altijd de eerste keus michelin. Toch staan de andere producenten niet stil.

    Ik weet dat er verschillende MX-5 jes rondrijden met hankooks met over het algemeen goede ervaringen. Als ik het goed heb worden ze zelfs bij de races gesponsord door hankook en klagen de racer's ook niet echt over het gebrek aan grip.
     
  18. Zomer: michelin energy's 205-55-r16
    Winter: conti's T830 195-65-r15
    Zeer tevreden over deze setjes. Lange levensduur, goede grip. Vooral de conti's in de winter zijn heerlijk. Wil nooit meer op zomerbanden de winter door! Michelins zouden nog wat stiller kunnen al is het volgens diverse testen al een vrij stille band.
    Ik zou trouwens nooit bezuinigen op banden. Deze stukjes rubber bepalen of je op tijd stil staat of nog kunt uitwijken in een noodsituatie. Vaak gaat een betere band ook langer mee en is je verbruik lager. Op termijn ben je dus net zo duur of zelfs goedkoper uit.
     
  19. Is het met banden vaak niet zo dat het ook veel persoonlijk is? De ene vind die band goed terwijl de andere die band helemaal niks vind.
     
  20. Helemaal waar Jac. Ik zou bijvorbeeld Michelins nog niet onder de auto van mijn ex-schoonmoeder stoppen, en god weet hoe hekel ik aan die heks had.
     

Deel Deze Pagina