1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk wat is dit voor motor?

Discussie in 'Performance' gestart door focus79, 13 jan 2016.

  1. Ik ben hier en daar aan het rondkijken voor een andere auto en nu heb ik er 1 gezien met deze motor.
    1.0 ecoboost 100pk.

    Wat is dit voor motor?

    rijd dat een beetje en wilt het ook leuk meekomen in het verkeer?

    hoor graag jullie mening en ervaringen.
     
  2. Een beetje zoeken op dit forum/op internet en je had deze vraag zelf kunnen beantwoorden.
     
  3. Is gewoon een geknepen versie van de 125 pk variant. Ik heb hem in een B-max een keer mogen ervaren. Kan fatsoenlijk meekomen in het verkeer, maar verwacht geen stoplichtsprinter.
     
  4. #4 jos haakman, 13 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2016
    Mijn vrouw heeft een wagon met dezelfde motor. Alleszins redelijke prestaties, zuinig en stil. Meer heb je voor normaal gebruik niet nodig
     
  5. Heb zelf een 100 pk versie ,prestatie's vallen niet tegen bij gewoon gebruik ...,tot de 4000 toeren geen verschil met een 125 pk versie hebben allebei 170 nm alleen de 125 pk kan een boost geven tot 200nm bij hogere toeren.
    Wel zo dat de 125 pk een 6 bak heeft en een 100 pk een 5 bak , ik heb vd week met een ritje Duitsland de 6 niet gemist ..,zit zo rond de 3000 toeren bij 120 km/pu
    Zou het je toch tegen vallen op den duur voor voor rond 400 euro kan je hem laten chippen tot 145 pk .
     
  6. De 100 PK 1.0 ECOboost is niet zomaar een geknepen versie van de 125 PK versie. Alles bij elkaar zitten er aanzienlijke verschillen tussen beide motoren. Zo zijn motorisch gezien onder meer de cilinderkop en de turbo verschillend.

    Verder heeft de 100 PK versie de oude IB5 versnellingsbak met 5 versnellingen in combinatie met een conventioneel vast vliegwiel. De 125 PK versie heeft (net als de 1.6 ECOboost) de B6 versnellingsbak met 6 versnellingen in combinatie met een dubbelmassa vliegwiel.


    Wat tuning betreft heeft de 125 PK versie wat meer potentie als de 100 PK versie. De 100 PK versie zit standaard al erg dicht bij het maximum koppel dat de versnellingsbak en koppeling mag hebben. Bij chiptuning ga je hier dus al snel ruimschoots overheen waardoor je het risico loopt dat de koppeling en versnellingsbak dit niet fijn vinden. Daarnaast zijn de andere cilinderkop en turbo factoren die het maximum vermogen dat haalbaar is d.m.v. chiptuning enigszins beperken.

    Uit de 125 PK versie is d.m.v. chiptuning meer vermogen te behalen. Waardes van boven de 155 PK en 250 Nm zijn niet ongewoon. Met minimale aanpassingen zijn zelfs nog hogere waardes te behalen.


    Zelf heb ik bewust gekozen voor de 125 PK versie. Ik heb met beiden gereden en vond de 125 PK versie vanwege het hogere vermogen en koppel merkbaar beter rijden als de 100 PK versie. De 125 PK versie loopt bij lagere toeren net wat rustiger dan de 100 PK versie vanwege het dubbelmassa vliegwiel.



    Mijn advies is om eerst eens met zowel de 100 PK versie als de 125 PK versie te gaan rijden. Pas dan kan je voor jezelf bepalen of de 100 PK versie voldoet of dat je toch de voorkeur geeft aan de 125 PK versie.
     
  7. Bedankt allen voor jullie antwoord, as zaterdag een proefrit met deze motor.
     
  8. Ik zou sowieso voor de 125 pk versie gaan als ik jou was.
     
  9. #9 henk 68, 14 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2016



    Weer een hoop wijzer geworden van bovenstaande verhaal :thumbup:....,wat ik mee alleen afvraag bij welk adres laat je hem tot boven de 155 pk chippen ,de meeste gaan maar tot 145 pk ongeacht 100 of 125 pk.
    Wat voor versnellingsbak ligt er dan in de Fiesta 125 pk en 140 pk black/ red edition in de mijne lag een 5 bak.
     
  10. In de 125pk en 140pk Fiesta hangt er idd een 5 bak achter.
     
  11. In de (handgeschakelde) Fiesta is de 1.0 ECOboost inderdaad altijd voorzien van de IB5 versnellingsbak. De 100 PK en 125 PK hebben hierbij dezelfde versnellingsbak. De 1.0 ECOboost 140 PK in de Fiesta Red en Black Edition zou volgens diverse bronnen voorzien zijn van een gewijzigde IB5 bak vanwege het hogere koppel van 180 Nm. Daarnaast zou hierbij ook het koppel in zowel de 1e als de 2e versnelling worden begrenst.


    Er zijn diverse tuners die voor de 1.0 ECOboost 125 PK waardes van 155 PK of hoger opgeven. Superchips bijvoorbeeld (waarvan bekend is dat ze aan de veilige kant blijven) geeft een vermogen van 156 PK en een koppel van 247 NM op voor de 125 PK versie. Dit terwijl ze voor de 100 PK versie een vermogen van 140 PK en 225 Nm opgeven.
     
  12. Superchips geeft ook andere waardes op voor de 150 en 182pk ecoboost terwijl Mountune daar hetzelfde opgeeft.
    Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel hardware verschillen zitten tussen de 100 en 125pk op de bak na.

    De 140pk fiesta heeft een andere koppakking, andere software en er was nog iets met de luchtinlaat oid. Zijn ook geen wereld schokkende verschillen.
     
  13. [MENTION=1772]Godtoh[/MENTION] toch heeft Wilco gelijk, turbo en cilinderkop zijn verschillend. Nokkenassen en injectoren zijn gelijk.
     
  14. Weer wat geleerd. Wel apart dat dat zo is. Alleen bij de focus of ook fiesta?
     
  15. Weer wat geleerd, dit wist ik nog niet.
    Maar is zo'n dubbelmassa vliegwiel niet meer een nadeel? deze gaan toch ook wel eens stuk. b.v. de veren die uitrekken of bijgeluiden als piepen enz.
     
  16. Een dubbelmassa vliegwiel heeft bewegende delen en is dus feitelijk onderhevig aan slijtage. Echter is de levensduur van een dubbelmassa vliegwiel bij normaal gebruik dermate lang dat de meeste mensen nooit met een defect dubbelmassa vliegwiel te maken krijgen. Daarnaast is de slijtage gevoeligheid van een dubbelmassa vliegwiel ook afhankelijk van de constructie van het vliegwiel en het type motor waarop deze wordt toegepast.

    Bij een dubbelmassa vliegwiel is het te laag in de toeren rijden (het nieuwe rijden) vaak funest voor het vliegwiel. Hierdoor zal het dubbelmassa vliegwiel bovengemiddeld hard slijten.

    Bij de 1.6 ECOboost en de 125 PK 1.0 ECOboost benzinemotoren heb ik nog nergens iets gelezen of gehoord over een defect dubbelmassa vliegwiel. Dit terwijl er inmiddels best wat exemplaren te vinden zijn met hogere kilometerstanden.



    15 Jaar geleden werden vrijwel alleen dieselmotoren voorzien van een dubbelmassa vliegwiel. Op dit moment is een dubbelmassa vliegwiel gemeengoed geworden en wordt ook op veel benzinemotoren toegepast. Bij de Focus 3 zijn de oude 1.6 TI-VCT en de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost de enige motortypes die nog voorzien zijn van een vast vliegwiel. Alle andere motortypes hebben een dubbelmassa vliegwiel. Over nog eens 15 jaar kan het best wel eens zo zijn dat elke motor is voorzien van een dubbelmassa vliegwiel.
     
  17. In de Focus II 2.0 16v ligt ook al een DM vliegwiel, maar die gaan nog weleens kapot.
    Net zo als in de 1.8/2.0 tdci ook die gaan wel kapot.
    Heeft alles te maken met de contructie die gebruikt is.

    Bij de 2.0 16v en de 1.8/2.0 tdci zitten er veren in.

    Maar pak je het DM vliegwiel van de 1.6 tdci uitd focus II, die gaat d.m.v. hydrauliek en gaat eigenlijk niet kapot.
     
  18. Het dmv van een 1.6 tdci past zeker niet in een 1.8tdci gok ik?
     
  19. Nee, dat gaat niet passen.



    Op een ander forum kwam ik onlangs wat info over het verschil in toerental tussen de 100 PK en de 125 PK 1.0 ECOboost.

    1.0 ECOboost 100 PK met IB5 versnellingsbak.
    Overbrening 5e versnelling 0.76.
    Eindoverbrenging 4.25
    2705 RPM bij 100 km/h

    1.0 ECOboost 125 PK met B6 versnellingsbak.
    Overbrening 6e versnelling 0.69.
    Eindoverbrenging 4.07
    2350 RPM bij 100 km/h


    Met de IB5 bak maakt de 1.0 ECOboost dus best wat meer toeren als met de B6 bak. in dit voorbeeld wordt uitgegaan van 100 KM/H. Bij hogere snelheden wordt het verschil alleen nog maar groter.
     

Deel Deze Pagina