1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wanneer roetfilter vervangen en software update

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binnetie, 2 aug 2016.

  1. Ja dat was hem idd, deze hebben ze er bij mij ook ingegooid, kwam al even niet op de naam. Heeft bij mij goed geholpen :)
     
  2. Tot nu toe gaat het prima, hele dag gereden en ik merk dat de auto van vlotter en soepeler is. In de bergen heb ik geen vergelijkingsmateriaal omdat ik nog niet eerder met hem daar gereden heb.

    Naar de update moet ik nog eens kijken wat ze precies gedaan hebben. Ik kan geen vernieuwingen vinden. Geen dagteller op de boordcomputer (tussen de 4 tellers die je in een overzicht ziet staan).
    Moet daar nog eens naar kijken...
     
  3. Ik vermoed dat ze dan alleen de PCM hebben geupdate en de overige in de auto aanwezige modules niet. De teller is in ieder geval niet geupdate want de meest recente software versie heeft de dagteller in het gecombineerde scherm.

    Mijn ervaring is dat als je alle modules wilt updaten bij een auto die nog grotendeels is voorzien van oudetr software je zomaar een uurtje of 2 bezig bent. Het updaten van de teller naar de meest recente software versie duurt met het Ford IDS diagnosesysteem al zo'n 30 tot 45 minuten.


    Om alle modules te updaten zal je dus meer geld kwijt zijn als de €42,50 die je nu hebt betaald.
     
  4. Dat donkerbruine vermoeden had ik ook.
    Wat houdt de PCM in dan? Zal eens gaan nadenken of ik alle andere modules ook wil laten updaten.

    Vandaag weer een volle dag gereden, het lijkt er ook op dat de auto wat zuiniger is. Normaal met 80% snelweg en 20% bebouwde kom ik op zo'n 5.2L per 100KM uit. Nu zit ik op 4.8 met veel bergen rijden erin. Alles gaat net wat soepeler.
    Ik zit me alleen nog even af te vragen hoe ik die roetfilter reiniger in de tank krijg. Normaal zit er een lipje voor, waar je het tankpistool in drukt. Als ik die fles erin druk loopt het er al uit voordat het in de tankingang zit...
     
  5. als het goed is heb je daar een vulpijpje voor.
    wss in het dashboardkastje of bij je reservewiel te vinden.
     
  6. De PCM (Powertrain Control Module) is de benaming die Ford aan de motor ECU geeft.

    Als je een toevoeging in de brandstoftank wil doen zal je bij Ford modellen die voorzien zijn van het Easyfuel systeem de bijbehorende trechter moeten gebruiken. De vulhals is voorzien van een aantal kleppen die alleen met het vulpistool of de Easyfuel trechter kunnen worden open gedrukt. deze trechter wordt bij elke Ford die is voorzien van het easyfuel systeem meegeleverd.
     
  7. Wat wordt er in de ECU geregeld wat geüpdatet kan worden?

    Ik ben de trechter toevallig tegengekomen toen ik wat uit het dashboardvake haalde. Ik gooi die er op de terugweg naar Nederland in.
     
  8. Dat is je motor management, dus dingen als ontsteking, brandstof enz... Wordt daar geregeld. Daar zullen best wel kleine verbeteringen/aanpassingen in gedaan worden in de loop van de tijd door Ford.
     
  9. Om dit topic even een schopje omhoog te geven.

    Mijn focus heeft nu 171.000 km gelopen en gaat in noodloop en geeft een aantal foutcodes.
    Volgens verschillende monteurs duidt dit op een defecte roetfilter.
    Navraag bij de dealer leert dat hij normaliter bij 150.000 km vervangen zou moeten worden.
    Mijn monteur rekent een prijs tussen de €900 en €1000, zoals ik het hier lees een nette prijs.

    Iemand nog andere tips wat het zou kunnen zijn, of toch maar de roetfilter vervangen?
     
  10. Volgens mij kost dit minder als 1000 euro bij de dealer.
     
  11. Dat is moeilijk te zeggen als we de foutcodes niet weten;)
     
  12. Even een update met betrekking tot mijn vraag:
    De foutcodes heb ik niet meer opgevraagd bij mijn monteur, dus kan ik helaas hier niet melden.
    De roetfilter is gedemonteerd en vervolgens schoon gemaakt bij een extern bedrijf.
    Deze zit er nu alweer even onder en alle problemen zijn weg, hopelijk blijft dit ook zo.

    Wat extra info: betreft een 1.6 tdci 95pk variant met 170k op de teller toen de problemen begonnen.
     

Deel Deze Pagina