Wagon. Lekkage achterbak

Discussie in 'Interieur' gestart door Sterke-Jerke, 25 dec 2016.

  1. Tijdens het inbouwen van mijn trekhaak, deze week, kwam ik erachter dat mijn focus ook last heeft van lekkage

    Uiteraard ga ik nu terug naar de verkoper, en kan wil dit onder garantie laten fixen.
    Alleen: Zijn dealers bekend met dit probleem, en lossen ze het adequaat op? Of moet ik ze op de vingers kijken en er bij blijven?


    Thx
     
  2. #2 JW, 25 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2016
    Bij alle carrosserie varianten van de Focus 3 is lekkage in de kofferruimte een relatief bekend probleem.

    In verreweg de meeste gevallen wordt de lekkage veroorzaakt door de beluchting roosters die achter de achterbumper zijn gemonteerd. De beluchting roosters zijn in de carrosserie geklikt en dichten af met een rubber/kunststof afdichting seal. In de praktijk dicht dit echter niet goed af waardoor er regenwater tussen de beluchting roosters en de carrosserie naar binnen loopt.

    Het water verzamelt zich vervolgens in de compartimenten waar de beluchting roosters in zijn gemonteerd. Het water kan hier niet meer weg en de hoeveelheid water in de compartimenten zal dus na verloop van tijd steeds groter worden totdat de compartimenten vol zijn en naar buiten overlopen via de roosters. Wanneer dit gebeurd staat er zo'n 10 liter water in elk compartiment.

    De lekkage wordt pas zichtbaar wanneer de compartimenten gevuld zijn met water en tijdens het rijden water in de kofferruimte terecht komt. De compartimenten staan aan de bovenzijde in verbinding met het interieur en de kofferruimte. Tijdens het rijden wordt het water opgestuwd en via hoger gelegen gaten achter de kofferruimte bekleding/isolatie terecht komt. Na verloop van tijd is de isolatie/bekleding verzadigt en loopt het water verder naar beneden. In veel gevallen komt het water in de reservewielbak terecht. Het is niet ongewoon dat deze na verloop van tijd helemaal vol staat.


    Aan de onderzijde van elk compartiment zit een rubber afdichtingsdop. Door deze te verwijderen is eenvoudig te controleren of er water in de compartimenten staat of dat de geluidsisolatie in de compartimenten nat is.



    De oplossing voor dit probleem is vrij simpel. Ik heb hier zelf ook last van gehad en heb dit op de volgende manier opgelost:

    Om te beginnen moet de achterbumper worden verwijderd om bij de roosters te kunnen komen. Vervolgens kunnen de beluchting roosters worden verwijderd. Hierna kan de geluidsisolatie uit de compartimenten worden verwijderd.

    Wanneer er eenmaal water in de compartimenten heeft gestaan is de geluidsisolatie verzadigd met water. Het is dus zaak om de geluidsisolatie te verwijderen en goed te drogen. Wanneer de geluidsisolatie is verwijderd kan je tevens de compartimenten goed schoon en droog maken.

    Na alles goed schoon en droog te hebben gemaakt ziet het er zo uit:


    [​IMG]
    [​IMG]

    Aan beide zijden van de auto zitten 2 beluchting roosters. 1 grote aan de zijkant en een kleinere aan de achterkant. Verder zit er vlak voor het rooster aan de zijkant nog een rubber dop.

    Bij zowel de zij roosters als de rubber doppen naast de roosters waren sporen van lekkage zichtbaar (vuil en vocht tussen het plaatwerk en de afdichting). Bij de achterste roosters was alles mooi schoon en droog.

    [​IMG]

    Wanneer je in de holle ruimte kijkt is goed te zien dat er behoorlijk wat openingen zijn die in directe verbinding staan met de kofferruimte. Sommige openingen zijn afgedicht met (schuim)tape. Andere openingen zijn gewoon open.

    Wanneer alles goed droog en schoon is kunnen de beluchting roosters weer worden gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelf dicht ik de roosters af met een niet uithardende vloeibare pakking. Op deze manier zijn de roosters nog relatief eenvoudig te verwijderen als dat ooit nodig mocht zijn. Vervolgens kit ik de buitenzijde van de roosters netjes af met een goede carrosseriekit. Door de roosters vanaf de buitenzijde af te kitten voorkom je dat de roosters wederom kunnen gaan lekken en voorkomt tevens het ophopen van vuil tussen de afdichting seals van de roosters. Om de roosters netjes af te kunnen kitten is het aan te bevelen om de bumpersteunen te verwijderen. Deze zijn met popnagels op de carrosserie bevestigd.
     
  3. Dank voor de info... |
    Maar de kern is eigenlij of een dealer (heb de auto nog geen week, maar wel 6 maand bovag garantie) hier efficiƫnt mee omgaat.
    of kan ik uit je antwoord opmaken dat ik het beter zelf kan doen?
     
  4. Persoonlijk zou ik zelf eerst eens de rubber doppen aan de onderzijde uit de compartimenten verwijderen. Wanneer hier water uit komt of de geluidsisolatie nat is weet je meteen wat de oorzaak is.

    De dealer hoeft dan ook niet te gaan zoeken naar een mogelijke oorzaak en kan het probleem dan gericht oplossen.

    Ondanks dat de dealer in mijn geval het probleem wilde oplossen onder coulance heb ik er bewust voor gekozen om het zelf te doen. Door het zelf te doen weet ik 100% zeker dat alles goed schoon/droog is en dat het zeker te weten niet meer gaat lekken.
     
  5. Even een update:

    Aangezien er zichtbare nattigheid op het zekeringskastje deksel was, moest het toch wat anders zijn.
    De zwarte rubbers, en de schroeven van de achterklep dempers zijn nu gekit.

    Duimen of t over is.
     
  6. Mag ik even inhaken op dit topic? Ik heb zelf ook lekkage in de achterbak, wel op een iets andere plaats. Zie mijn topic.

    @JW, de doppen waar jij het over hebt. Kun je die bereiken vanuit de koffer bak of moet je daar bij vanonder de auto? Ik heb bij mijn wagon geen doppen onder de auto kunnen vinden.
    [MENTION=8537]Sterke-Jerke[/MENTION]: kun je misschien iets meer informatie geven wat er bij jou gekit is? Ik begrijp niet helemaal welke plaatsen je bedoeld.
     
  7. De rubber doppen in de compartimenten zijn alleen vanaf de onderzijde van de auto te bereiken.


    Op onderstaande foto kan je zien waar de gaten met doppen ongeveer zitten:

    [​IMG]
     
  8. Thanks! Dan ga ik nog een keertje zoeken. Klopt het dat de wagon alleen de roosters aan de zijkant heeft?
     
  9. Dus om te controleren of je water erin hebt staan kun je onder de auto de rubberdop eruit trekken? Of is deze alleen vanaf de binnenkant los te halen?
     
  10. Je kan inderdaad gewoon vanaf de onderkant de dop er uit halen. De dop is er af fabriek vanaf de binnenkant in gedrukt dus je moet om de dop te verwijderen de dop eerst naar binnen drukken en vervolgens kan je deze door het gat er uit halen.
     
  11. Top, ga ik eens controleren.
     

Deel Deze Pagina