1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

WAECO MS 50 Cruise control inbouwen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jmjacobs, 12 apr 2011.

  1. Ik ben in het bezit van een Focus mk1, 1.4I uit 2002

    Hier wil ik graag een WAECO MS 50 Cruise control inbouwen. Heeft iemand hier ervaring mee met inbouwen en gebruik? Ook ben ik benieuwd waar ik de vacuumleiding het beste kan aansluiten. En waar ik het beste het kilometerteller signaal vandaan kan halen, of dat ik moet werken met de meegeleverde magneten.

    Alle reacties zijn welkom!
     
  2. Ik stem voor een How-To.

    Wil je aub hiervan wat foto's maken en posten?
     
  3. Het snelheidssignaal zit als het goed is ook in de radiostekker. Dit is om het volume automatisch te verhogen bij hogere snelheden (AVC). Het signaal kan je dus eenvoudig bij de radio aftakken.
     
  4. Oke ik snap jullie vraag voor een How to, maar dat is precies wat ik nodig heb.

    De twee vragen die ik eigenlijk heb:
    -Is het mogelijk en waar kan ik een pulsesignaal aftappen bij mijn auto
    -Waar moet ik de vacuumleiding aftappen. Met andere woorden, waar zit deze in mijn auto.

    Focus mk1, 1.4I uit 2002
     
  5. [​IMG]

    Connector C pin 6 is voor het snelheidssignaal.
     
  6. Thanks voor het schema. Echter is mijn model dus wel met die connector uitgevoerd, maar ontbreekt de kabel helaas.

    Werkt de teller op het dashboard met een ouderwetse mechanische kabel of is hier misschien de speedpulse af te tappen?

    Is die harde leiding vanaf het begin van het inlaatspruitstuk trouwens de vacuumleiding?
     
  7. Heeft je auto een boordcomputer? In dat geval kan je daar ook het snelheidssignaal vandaan halen. Het snelheidssignaal zit op pin 4.

    Onderin de rechter A stijl zit ook een grote stekkerverbinding (C63). Het snelheidssignaal zit hier in de zwarte stekker op pin 9.

    Je kan ook het snelheidssignaal bij de teller unit aftakken. Ik weet zo niet welke pin je dan moet hebben maar het snelheidssignaal zou een witte draad moeten zijn met een groene of paarse streep (dit is afhankelijk waar de kabel ligt).



    Voor wat betreft de vacuum leiding. Ik heb weleens voor iemand cruisecontrol ingebouwd en daar werd de vacuumleiding met een T stuk aangesloten op de leiding die naar de rembekrachtiger liep. Dit was welliswaar geen focus maar ik denk dat dit op deze manier op een focus ook zou moeten werken.
     
  8. @ JW,

    dankjewel voor je hulp tot nu toe :cool:!

    Wat betreft vacuum leiding weet ik nu wat me te doen staat.

    Jij noemde de grote stekkerverbinding C63 met de zwarte stekker waarbij ik in pin 9 het snelheidssignaal kan vinden. Uit deze pin komt een dunne witte kabel met een paarse streep (deze vernoem je bij de teller). Is het deze kabel?

    Ik weet dat ik misschien een lang doorvraag maar ik wil gewoon alles even duidelijk hebben voordat ik met de inbouw begin.
     
  9. Het zou inderdaad een dunne witte kabel met een paarse of groene streep moeten zijn (draaddikte is als het goed is 0,35mm²). De kleur van de streep is afhankelijk op welke plaats in de auto de kabel ligt. Het snelheidssignaal heeft diverse vertakkingen en deze hebben dus niet allemaal dezelfde kleur streep.
     
  10. dankjewel voor de hulp! nu wachten tot het setje binnen is want ik had het vandaag besteld. :cheer:

    ik laat wel weten of het gelukt is of misschien dat ik nog vragen heb!
     
  11. Succes met inbouwen, ben benieuwd hoe makkelijk of moeilijk het inbouwen gaat
     
  12. Het is dus gelukt en het werkt zeer goed!

    Ik wil hierbij ook JW bedanken voor zijn support!!:thumbs:


    Voor degene die ook deze Weaco ms 50 in hun focus willen bouwen:

    -Zorg ervoor dat je jezelf goed in de werking en inbouwstappen van de CC verdiept.

    -Ik moest een beugeltje maken om de servo te installeren. De gaskabel kun je het beste loshalen. Dat maakt de installatie van de xervo kabel makkelijker.

    -Vacuumslag loopt van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiging. Dit moet een stevige leiding zijn.

    -Boor een gat door het middenschot om de electra voor de servo naar de motorruimte door te trekken. Ik heb dit boven de koppelinsleiding gedaan. ZORG ERVOOR DAT JE NIKS RAAKT MET BOREN ZOALS DE REMBKRACHTIGING.

    -Gebruik niet de blauwe connectors maar soldeer gewoon alles. Vergeet niet te isoleren met krimpkousen.

    -Pak de tellerpulse achter de radio of bij de zwarte connector het voetenruimte van de bijrijder (achter het kickpaneel). Uitgebruide uitleg hiervan door JW iets terug in het forum.

    -Ik heb de continu plus gepakt bij de sigaretten aansteker en de geschakelde bij het remlicht.

    -Massa heb ik aangesloten bij een schroef bij het zekeringenblok.

    -Ik heb de zwarte jumperkabel doorgeknipt en de stand op medium gelaten. Nu pakt de CC ergens onder 40 km/u en pakt nog steeds ergens boven de 140 km/u.


    Volgens mij heb ik hier alle belangrijke punten wel beschreven.

    Mochten er vragen zijn ofzo, mail me dan maar op johan41@hotmail.com

    als je een cruisecontrol wil dan raad ik je ook zeker aan deze aan te schaffen. Werkt goed maar je zult wel de nodige energie erin moeten steken voor een juiste installatie. Ik heb er ongeveer 8 uur over gedaan + vele uren voorbereiding.
     
  13. Gefeliciteerd met je nieuwe CC en veel plezier ermee. En natuurlijk ook bedankt voor je how to.
    ik ga hem binnenkort ook danmaar bestellen.
    Hoe heb je dat met koppelin gedaan? als je dus koppeling intrappt gaat CC ook uit?

    zou je nog misschien wat fotos kunnen maken van hoe en waar je alles bevestigd hebt?
     
  14. Voor de koppeling en rem schakelaar kan je het beste de schakelaar die er al zit vervangen door een originele van een ford met cruisecontrol (deze schakelaars zitten in meerdere modellen). Deze schakelaars hebben meer pinnen als degene die standaard in de auto zit en is dus eigenlijk 2 afzonderlijke schakelaars in 1 behuizing. De pinnen die niet bedraad zijn gebruik je dan voor de cruise control. Op deze manier hoef je geen extra schakelaars te monteren.
     
  15. mooi dat het gelukt is;)

    echter zou ik de voeding niet vanaf de sigarettenaansteker hebben gepakt;)

    ik heb mijn cruisecontrol voeding gepakt bij de remlichtschakelaar: een pin van de schakelaar staat een geschakelde voeding, en aan de andere pin het remlichtsignaal;)

    reden voor mijn keuze is dat ik het zo beter gescheiden vind;) en als om een of andere reden (bijvoorbeeld door een korstsluiting in bijvoorbeeld een oplader) de zekering springt, heb je ook geen cruise meer;)

    origineel zit de cruise trouwens ook op de zekering van de remlichten;)

    maargoed, veel plezier van de cruise, het gaat je zeker goed bevallen:thumbs:
     
  16. Het is niet mogelijk om dit setje in mijn focus 1.8 tdci uit 2004 te plaatsen toch ?
     
  17. zeker wel;)

    ik heb deze set ook in mijn 1.8 tdci, alleen dan met een elektrische servo ipv. vacuum gestuurde servo;)

    voor hulp bij inbouwen kan je me pm-en;)
     
  18. Michael is die ellectrische servo duur
     
  19. #20 scumari, 27 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2011
    Waeco MS 50 CC

    Hallo,


    Over die vacuumaansluiting, De handleiding zegt deze af te tappen tussen terugslagventiel en aanzuigbocht of vacuumpomp. Geen idee waar deze zitten.
    Op foto 1 zie je het geheel. Rechts naast het gele oog, de olie peilstok, zit de gasklep en een dikke vacuumslang.
    [​IMG]


    [​IMG]
    Deze dikke leiding met het rode ringetje. Net na het 1ste bochtje doorgesneden en afgetakt.

    De Bowden kabel zit gekoppeld aan het gaspedaal. Bij de gasklep was te weinig ruimte.

    Rick
     

Deel Deze Pagina