1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

waar op letten bij aanschaf van ford focus eind 2005

Discussie in 'Algemeen' gestart door Terry33, 20 jun 2017.

  1. hallo autogekken,

    ik rijd nu citroen saxo 1997 1.1i benzine,hij rijd lekker maar we missen wat power en we willen over stappen naar station model.
    na flink zoeken en puzzelen ben ik uitgekomen op de ford focus uit eind 2005 station.
    ik ben opzoek naar een ford focus station uit eind 2005 1.4 of 1.6 benzine(niet die punt neus type).
    dit is wat ik al weet waar ik op moet letten tijdens de testrit:
    vocht rond om de bougies,volvo kap plaatsing
    olie lekage na de testrit
    geen rare geluiden uit de motor zoals klapperende zuigers
    spatbord rechtsvoor wil nog wel eens gaan roesten.
    voorruit verwarming word aangeraden zeggen vele mensen

    zijn er nog meer punten waar ik op moet gaan letten????

    alvast bedankt
     
  2. En als advies, vergeet de 1.4. De 1.4 Duratec motor heeft veel te weinig vermogen voor een relatief zware auto als de Focus 2. Dit resulteert in het feit dat de 1.4 continue behoorlijk moet werken wat je direct terugziet in het brandstofverbruik. Het vermogen van de 1.6 Duratec is toereikend maar houd zeker niet over.
     
  3. De Focus is behoorlijk wat zwaarder dan een Saxo, dus als je niet alleen op papier meer vermogen wil hebben maar het ook wil voelen zou ik de 1.6 wel als minimum aanhouden. Zoals JW ook al zegt is de 1.6 net aan voldoende.
     
  4. [MENTION=317]kolere[/MENTION] :thx voor de link ga deze zeker goed doorlezen

    [MENTION=142]JW[/MENTION] en [MENTION=3311]rfknol[/MENTION]:oke das duidelijk,confuse is gelijk al gemaakt geen 1.4 maar minimum 1.6.

    Ik ben geen wegracer maar hou wel van lekker doorrijden
     
  5. Ik heb zelf de 1.6 duratec en ik rijd niet zuiniger als 1 op 12 ongeveer.

    Heb wel een sportief rijgedrag (druk graag af en toe het gaspedaal in)

    Ik weet niet wat het verbruik is bij een 1.8 of 2.0

    Maar zoals wordt gezegd ik zou zelf niet voor een 1.4 kiezen. Ik vind dat de 1.6 soms al wel wat beter zou mogen oppakken bij het optrekken namelijk.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  6. Van een 1.1i naar een 1.6 is al een flink stap voor me,heb ook niet veel auto ervaring.
    Ik heb me rijbewijs net 2jaar :)
    Oke jij rijden met sportief gedrag met een 1.6 1 op 12
    Dus met normaal rijgedrag zou 1 op 13 a 14 denk ik.
    Iemand een idea wat een 1.8 a 2.0 benzine verbruikt?
    Het is denk ik wel zo dat hoe groter de motor des te zwaarder de auto ook word,dus ook de wegenbelasting duurder word,toch?
     
  7. Mijn vorige Focus was een Focus 2 hatchback met de 100 PK 1.6 Duratec motor. Ik heb deze auto 6,5 jaar gehad en over deze periode lag het gemiddelde brandstofverbruik op 1 op 11. Nu rij ik relatief veel kortere stukjes en hou ik ook wel van vlot doorrijden. Een wat lager gemiddeld verbruik is dus mogelijk (zeker wanneer je langere afstanden rijd) maar verwacht zeker geen zuinigheidswonder.

    In de praktijk ligt het brandstofverbruik van de 1.8 en 2.0 Duratec HE motoren nauwelijks hoger als dat van de 1.6 Duratec.


    Mijn ervaring is dat het gewicht van de Focus 2 in de praktijk aanzienlijk hoger kan liggen als op papier wordt vermeld. Bij mijn Focus 2 hatchback lag het rijklaar gewicht op een (geijkte) weegbrug rond de 1300 KG. De 100 PK 1.6 Duratec heeft het hier behoorlijk zwaar mee. Om de 1.6 Duratec toch acceptabel te laten presteren zijn de versnellingsbakverhoudingen zodanig gekozen dat de motor behoorlijk wat toeren draait. Bij 130 KM/H draait de 1.6 Duratec in de 5e versnelling ongeveer 4000 RPM.
     
  8. Je hebt het hier over een Duratec motorblok,is dit gewoon een standaard motorblok of .....
     
  9. Duratec is de naam van de benzinemotoron die Ford in (onder andere) de Focus 2 heeft toegepast.


    De reeks benzinemotoren bestaat uit de 1.4 (80 PK) en 1.6 (100 PK) Duratec en de 1.6 (115 PK) Duratec TI-VCT. De 1.6 TI-VCT is t.o.v. de "normale" 1.6 Duratec voorzien van variabele kleptiming en heeft hierdoor meer vermogen.

    Dit type (1.4/1.6) motor is een doorontwikkeling van de oudere Zetec S(E) motor welke onder andere in de focus 1 is geleverd. Zowel de Zetec S(E) als de Duratec behoren tot de Ford Sigma motorfamilie.


    Daarnaast zijn er nog de 1.8 (125 PK), 1.8 Flexifuel (125 PK welke op E85 kan lopen) en de 2.0 (145 PK) Duratec HE motoren. Anders dan de naam doet vermoeden heeft de Duratec HE technisch gezien geen verwantschap met de Duratec. De Duratec HE is een door Ford doorontwikkelde versie van de Mazda MZR motor.
     
  10. Ik Rij een 2.0 Duratec HE een fijne krachtige motor en bij de stoplichten ben je vaak als eerste weg ook invoegen is uitstekend te doen of inhaal acties.

    Laats Dynorun gehad, kom ik op 156pk en 203nm koppel. Me verbruik ligt tussen de 1 op 10a 11 bij korte stukjes en goed stevig rijden. En snelweg stukken en wat bebouwde kom haalt ie met gemak 1 op 12 a 13 en bij rustig (normaal) rijden ook makkelijk.

    Wat [MENTION=142]JW[/MENTION] zegt klopt. verbruik scheelt niet zoveel. je hoeft met een 2.0 minder toeren te maken om voorruit te komen. De 1.6 is goed te doen en prijs technisch ook. de 1.8 en 2.0 zullen wat duurder zijn.

    1.4 niet kopen, pas doen als je 70 bent:thumbs:

    Suc6 met de aanschaf, Vragen mag je altijd stellen

    Eric
     
  11. #12 SmokeWurst, 21 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2017
    Hier ook 4,5 jaar ervaring met de 2.0 Duratec HE. Ik rij soms vlot door maar doe het meestal rustig aan met kinderen bij me. Met vrij veel 80-130 km wegen haal ik makkelijk 1 op 13. Airco, kachel en dergelijke zijn uiteraard ook flinke brandstof verbruikers.
    Ondanks het hogere vermogen vind ik niet dat de 2.0 Duratec heel erg uitnodigt om stevig door te rijden hoewel het zeker kan!
    Verder heb ik alleen een thermostaat, meerdere accu's en onderste achterste draagarmen kapot gehad. Schijnbaar allemaal vrij vaak voorkomende zaken.
    Succes met je zoektocht!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. Wow echt super bedankt allemaal.
    Ben al heel wat wijzer geworden.
    Alvast bedankt

    Mocht nog iets willen weten,dan horen jullie zeker nog van me.
    Zowiezo als ik me focus heb gevonden zullen jullie me hier veel zien :)
     
  13. Vwb de motor, ik heb een tijd in een Focus 1.6ti-vct gereden. Kan ik zeker aanbevelen, ik vond de power meer dan voldoende (voor een hatchback dan) en ik kon er ook zuining mee rijden (1:14/15). Maar ik ben een redelijk zuinige rijder (zie sig). Ik heb met die Focus tot aan 270,000km probleemloos gereden.
     

Deel Deze Pagina