1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waar op letten bij aankoop TDCI uit 2017 met 107k km

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Arievdberg, 28 feb 2023.

  1. Wij willen graag een auto die onze caravan kan en mag trekken. Na een zoektocht willen we naar een mooie 15 tdci 120 pk uit 2017 gaan kijken . Onderhoudsboekje is afgestempeld en APK loopt nig een 1/2 jaar. Wordt aangeboden bij een lokale handelaar die verschillende merken verkoopt. Zijn er specifieke aandachtspunten die bij jullie bekend zijn waarop ik zou moeten letten ?

    alvast bedankt !!
     
  2. Kijk of het een ge"importeerde auto is. Onderhoudsboekje?
     
  3. Het is idd eengeimporteerde “ jaar auto” , dus uit dui5sland. Onderhoudsboekje is afgestempeld .
     
  4. Wat is in dit geval het nadeel van een geïmporteerde auto? Ik kwam er (na aankoop) achter dat ik een geïmporteerde 2015 MK3 station TDCI heb
     
  5. Er kan gesjoemeld worden met de km stand. Het ligt er aan via welke leveranciers de auto in NL is aangekomen. Vaak is de aankoopprijs lager door belasting maar is daarna de inruilprijs ook weer lager.
     
  6. Aah zo. Auto is in 2015 gebouwd en in 2017 in Nederland gekomen (voor zover ik op internet kan vinden). Heel veel kan er dan denk ik niet gesjoemeld mee worden. Ik heb de auto met 186.xxx KM gekocht dus ik denk sowieso dat ik hem op rijd. Een lagere inruilprijs is dan denk ik ook geen mega-issue.
     
  7. Ik zou voor aankoop een deeltjesteller in de uitlaat laten hangen om te kijken of het roetfilter werkt. Dit type motor heeft een slecht roetfilter welke snel stuk gaan waarna de auto wordt afgekeurd. Filters zijn vervolgens niet leverbaar..

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  8. Is dat eens toevallig. Mijn focus is vandaag afgekeurd vanwege een kapot roetfilter. Meting wilde niet eens starten. Schade word gelukkig verhaald op de dealer waar ik hem heb gekocht.
     
  9. Succes, filters zijn nergens te krijgen. Enige optie is demonteren en nieuw filter in laten zetten bij een gespecialiseerd bedrijf. Met heen en weer sturen van het filter erbij ben je je auto zo een week kwijt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  10. Als de schade te verhalen is op de dealer/autobedrijf van verkoop altijd doen. Filter laten uitschrijven kan je dan later altijd nog den als ie wederom niet meer voldoende werkt en de kosten voor je eigen rekening komen.
    Heeft de verkopende partij al toegezegd de schade te vergoeden?
     
  11. We zijn aan het onderhandelen om 75% vergoed te krijgen, ze willen zelf 50% vergoeden. 100% vergoeden zullen ze nooit doen.

    Uiteindelijk blijkt het ook dat de dealer geen zuivere koffie is. Zijn al onder meerdere verschillende namen (huidige is Autocenter Andelst) in het nieuws geweest en daar blijken ze ook niet de makkelijkste te zijn.
     
  12. Dat is geen dealer maar een auto handel. Ze zijn wel Bovag aangesloten dus onder die voorwaardes zou je ook daar kunnen aankloppen.
     
  13. Je hebt 12 maanden wettelijke garantie op je auto.
    In mijn ogen hangen ze er dus voor om dit kosteloos in orde te maken.

    Ter vergelijking, de Focus van mijn vriendin is vorig jaar juli gekocht (zónder garantie) en ik kwam er een kleine maand geleden achter dat er vlak voor de aanschaf mee is geklooid.
    Verkeerde draagarm waardoor de sensor van de xenon hoogteverstelling niet aan de draagarm kon en deze dus niet automatisch de hoogte aan past.
    Mail met een goede onderbouwing naar de verkopende partij gestuurd en uiteindelijk zijn we er samen uit gekomen. Zij hebben het kosteloos in orde gemaakt.
    Beide draagarmen vervangen (origineel Ford), nieuwe sensor erop en nog wat ander werk. Alles bij elkaar goed voor een kleine 1000 euro aan onderdelen alleen al.

    Lijkt mij dus dat ook jij gewoon recht hebt op een soortgelijke actie.
     
  14. je hebt gelijk hoor Ferdi,
    maar...dit soort bedrijven gaan gewoon failliet als er te veel claims liggen en gaan onder een andere naam weer door.
     
  15. #16 PascalG, 29 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2023
    Het ding is dus dat het niet duidelijk is of dit een slijtageonderdeel is of niet. De handelaar vind van niet maar ik lees dan ook op meerdere plekken dat die van de focus mk3 2015 niet vervangen hoeft te worden en dus ook (denk ik) geen slijtageonderdeel is. Is het een probleem dat de handelaar wel een Bovag garage is maar geen Bovag garantie heeft gegeven? Ik heb er daarnaast wel garantie bij onderhandeld (was of 500 euro van de prijs af of garantie. Ik weet niet in hoeverre garantie via AutoTrust garantie te noemen is maar dat stelt ook weinig voor.
     
  16. Veel roetfilters hoeven niet standaard vervangen te worden maar het is zeker wel een slijtage onderdeel.
    Wij hadden de auto bij een Bovag garage gekocht, geen garantie bijgekocht (tegenwoordig krijg je deze niet meer standaard bij de Bovag) en ben ik dus achter een "montagefout" gekomen om het zo maar te noemen.
    Toen ben ik op internet gaan kijken wat je rechten zijn en sinds vorig jaar heb je als consument wettelijk 12 maanden garantie op je auto.

    Na deze informatie heb ik een uitgebreide mail naar de garage gestuurd, eerst geen reactie ontvangen en na een herinnering met daarbij een verwijzing naar deze garantie is alles keurig netjes opgelost.
    Heeft ons wat uurtjes heen en weer rijden en 12 liter benzine voor de leenauto gekost en dat was het.
     
  17. Morgen is de laatste keer dat ik ga bellen voordat ik verdere stappen ga ondernemen. Ze willen gewoonweg niet meewerken behalve maximaal 50% van de kosten vergoeden en de reparatie via hun laten lopen. Dat geeft me een naar onderbuikgevoel want je weet niet of ze wel een fatsoenlijk filter terugbouwen. Ze dreigen uit hunzelf ook al met een advocaat dus de verdere stappen kunnen nog lastig worden.

    Het filter uitschrijven is voor mij ook een reeële optie. Ik kan alleen nergens vinden of dat impact gaat hebben op mijn emissieklasse gezien ik hier en daar ook nog wel eens Oberhausen in wil en ik veel binnen de milieuzone van Arnhem rijd. Weet iemand hoe dit zit? Mijn garage heeft aangegeven dat als ik het huidige filter laat zitten na uitschrijven dat hij er op termijn alsnog uit moet. Dat zou 2 uur werk zijn en puur kosten op basis van het uurtarief. Het schijnt dat het verwijderen van het roetfilter meer vermogen geeft dus een mega nadeel is dat niet.
     
  18. Voor het uitschrijven de milieusticker bestellen.
     
  19. Is dat geen fraude?
     

Deel Deze Pagina