1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vrije slag koppeling Focus 2015

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Geoffrey, 6 jul 2019.

  1. #1 Geoffrey, 6 jul 2019
    Laatst bewerkt: 6 jul 2019
    Ola Allen,

    Wij hebben de focus nu een aantal weken en zijn er erg blij mee.
    Er is alleen iets met de koppelingspedaal waarvan ik niet zeker weet of dit normaal is.
    Ik zou proberen om het zo duidelijk mogelijk te omschrijven en een filmpje erbij.



    De koppeling heeft een duidelijk voelbare vrije slag van ongeveer 1 cm voor hij aangrijpt.
    Deze slag lijkt te zitten in de pedaalveer of het kunstof deel hiervan.
    Dit gehele deel kantelt eerst iets voor dat hij aangrijpt lijkt het.
    Ook al even op het net gezocht en de veer kan nog wel eens breken maar dat lijkt hier niet zo.

    Vraag is dan ook is dit normaal bij de focus of is er iets kapot.
     
  2. Hier een focus 3.1 econetic uit 2013 en heb dat de afgelopen 100kkm gehad, 50kkm is koppeling ed vervangen. Dus ik denk dat het normaal is


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Hoi,

    In de eerste plaats bedankt voor je reactie.
    Als ik het goed lees heb jij dit dus ook na het vervangen van de koppeling bij 50kkm?
    Dus op het moment ook nog?
    Moest jij je koppeling al vervangen bij 50kkm is dat niet erg snel?
    Onze Focus heeft nu 54.000 km op de teller en koppeling is verder prima volgens mij.
    Hoop toch ook echt dat de koppeling nog wel ff meegaat :-)
     
  4. Sorry heb het verkeerd aangegeven gok ik. Bij 159kkm heb ik koppelingsplaat & drukgroep laten vervangen omdat er een schrapend geluid te horen was. Qua slippen ofzo had ik er sowieso geen last van, het ging me meer om het geluid toen. Nu staat de teller op 216kkm en dat geluid is nog steeds weg, maar die vrije slag van 1 cm heb ik al vanaf dat ik de auto heb. Toen 124kkm nu 216kkm.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. Even een kleine update over onze focus en de koppeling.
    Ik weet niet of het probleem in dit topic uiteindelijk ook iets te maken heeft met het huidige probleem of misschien een voorteken was.
    Het is dus meer even ter info ;-)

    Helaas verloor de auto 2 maanden geleden na lange afstanden rijden de koppelingsdruk en kwam het pedaal niet meer helemaal terug. Bij korte afstanden in de stad is er niks aan de hand.
    De auto is toen terug naar de garage geweest en alle hydrauliek olie is vervangen en het systeem ontlucht.
    Even ging het goed maar helaas kwam het probleem zo nu en dan weer terug.

    Vandaag is de auto weer terug naar de garage en waar ik al een beetje bang voor was na hier op het forum gezocht te hebben blijkt het dubbelmassa vliegwiel heel iets uit balans te zijn.
    Vermoeden is dat hierdoor lucht in het koppelingssysteem ontstaat.

    Er zit niks anders op dan deze te laten vervangen vrees ik.
    Omdat alles toch al los ligt op het moment ook maar meteen de koppeling en drukgroep laten vervangen.
    Garage heeft beloofd uit coulance met een nette prijs voor deze werkzaamheden te komen.


    Al met al wel flink balen hier zit je natuurlijk niet op te wachten met een auto met net 60k op de teller.
    Begin bijna mijn trouwe oerdegelijke Mondeo 2.0 te missen ;-)

    Ik geef nog even een update als de auto terug is.
     
  6. #6 Geoffrey, 1 feb 2020
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
    Alles is vervangen er zit een nieuwe koppeling set en dubbelmassa vliegwiel in.
    In het koppelen en de vrije slag zit geen verschil had een beetje gehoopt dat dit ook verdwenen zou zijn.
    Of het grootste probleem met het wegvallen van de koppeling druk nu opgelost is gaan we in de toekomst zien want heb nog geen hele lange rit gemaakt.
    Kosten ruim 1000,- dus dat is best zuur.
    Transmissie olie 27,37
    Koppelingset 254,00
    Massa vliegwiel 350,00
    Klein materiaal 5,00
    Arbeidsloon 204,75 (3,5 uur)
    Totaal: 841,12 ex 1017,76 incl

    Iemand enig idee of dit een schappelijke is voor deze werkzaamheden?
     
  7. ik denk dat dat allerzins redelijk is ja.

    de koppeling van mijn C-Max is (naar aanleiding van een terugroepactie) afgelopen april vervangen...

    ik heb toen met de dealer zitten praten en die vertelde me dat als ik het zelf had moeten betalen ik dik over de 1600 € heen zou zitten...

    Ik ken de dealer en vertrouw hem 100% dus dat verhaal geloof ik wel.

    1000€ is een hoop centen maar ik denk dat je redelijk gematst bent
     
  8. Lijkt mij een schappelijke prijs, heb al veel hogere bedragen voorbij zien komen voor het vervangen van deze zaken.
     
  9. Feitelijk heeft hij maar 2 uur arbeidsloon in rekening gebracht, terwijl het in werkelijkheid 2 - 3x zoveel tijd kost, deze prijs is dus idd zeer schappelijk !
     

Deel Deze Pagina