1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk Vreemde vibraties / trillingen in de auto bij 90+

Discussie in 'Performance' gestart door Steven, 26 feb 2010.

  1. Hallo iedereen,

    Vanochtend reed ik naar mijn werk en begon de auto in zijn geheel te trillen tussen de 110 en 120 km per uur.
    Ik dacht dat ik misschien in één van de vele gaten in de snelwegen was gereden en dat ik de wielen moet laten balanceren.

    Op de terugweg, na een kleine 5km snelweg, begon de auto weer te trillen alleen nu heviger dan vanochtend. Ook in het begin alleen tussen 110 en 120 en wanneer ik gas gaf. De versnellingspook is dan ook flink aan het trillen/tikken. Bij gas los houdt het trillen op.
    Zo'n 20km verder trilde de auto ook bij 100, en later zelfs bij 90-95 km p/u. Daarna kon ik van de snelweg af en had ik nergens last meer van.

    Het trillen is het meest aanwezig bij de pedalen en in de stoelen, stuur ook wel maar gevoelsmatig minder hard. Ik kan niet precies aangeven waar het nou vandaan komt.

    Het zit me niet lekker en ik weet niet wat er aan de hand is.
    Kan het ook iets anders zijn dan de banden? En is het veilig hier mee door te rijden? Iemand enig idee?

    Alvast bedankt
     
  2. Gauw naar de auto laten kijken en niet meer mee rijden als het niet STRIKT! noodzakelijk is. Je vergeeft het jezelf nooit als je doorrijd en er iets onherstelbaar kapot gaat.

    Check voordat je naar de garage rijd of je wielmoeren er nog allemaal op zitten en goed vast zitten. Misschien is er een probleem met een wiellager of een tussenaslager.
     
  3. versleten aandrijfas?

    was bij mij wel het geval...ook getril boven de 100 tot 135 en voelde het ook in mijn stoell..
     
  4. Ik ben d'r bang voor. Morgenvroeg maar even naar de garage.
    Weet iemand nog een goede garage in de omgeving Arnhem?
     
  5. Ford Mundus, De Overmaat 22 in Arnhem. Liever de :ford: dealer. :thumbs:
     
  6. Aandrijfas kost bij Ford 400 euro per stuk.
    Bij GKN / Spidan heb je een gereviseerde (zo goed als nieuw) voor ongeveer 200 per stuk.
     
  7. Ford-garage was dicht afgelopen zaterdag dus de auto even naar een lokale Bovag gereden.
    Deze hebben de zaterdag en maandagochtend er naar gekeken en konden niks vinden. Geen spelling, geen scheuren zag er allemaal goed uit. Bij de lagers konden ze ook niks ontdekken.
    Ze hebben vervolgens een uurtje mee proefgereden en er was niks aan de hand...
    Met enig wantrouwen de auto opgehaald en zelf de snelweg opgereden en inderdaad geen trillingen meer.
    Vandaag leek het ook goed te gaan echter op de laatste 2km snelweg begon het weer licht te trillen tussen 110 en 120 met gas geven.
    Ik ben dan ook een beetje bang voor de terugreis.

    Maar als het niet de aandrijfas(sen) zijn of de lagers wat kan het dan wel zijn?

    Ik hoop deze week nog even tijd te hebben om langs een Ford Service dealer te gaan.
     
  8. Zijn het niet gewoon je (achter)remmen die blijven hangen? Dat komt namelijk wel vaker voor.
    Waarom je achterremmen? Omdat je die vaak heel goed door de hele auto voelt.
    Voorremmen merk je voornamelijk in het stuur.

    Dit zou ook kunnen verklaren waarom de garage niets kon/kan vinden, want als ze maar een beetje vast zitten kunnen ze natuurlijk net zo goed weer losschieten.
     
  9. Als het een benzine motor zou zijn dan verdenk ik de ontsteking. Maar het kan ook een probleem zijn met inspuiting, omdat het weg is bij gas los. Misschien een slechte/onregelmatige inspuiting bij lage toeren in hoge versnelling?(Hoge compressiedruk)
     
  10. Korte update:

    Trilling is iets minder maar nog wel aanwezig.
    Lijkt minder snelheidsgebonden dan ik eerst dacht, zowel in vierde als vijfde versnelling tussen de 2500 en 2750 toeren begint de auto een beetje te 'klapperen' (bij gebrek aan een beter woord).
    In alle gevallen is de auto goed warm gereden, als de motor koud is lijkt deze nergens last van te hebben. In de 1e t/m 3e versnelling ook geen problemen.

    Gevoelsmatig veroorzaak ik de meeste trillingen wanneer ik het gas vast houd of een klein beetje gas bij geef nadat ik een beetje gas heb terug genomen.

    Zou het het dubbele massavliegwiel kunnen zijn? (zit nu op 192.000km) Of iets met de transmissie?
    Ik zal ook even de inspuiting laten nakijken.
    De remmerij lijkt het niet te zijn, volgens de monteur.
     
  11. Een TDDI heeft een vast vliegwiel.
    Ben eerder bang voor je inspuitpomp, is deze al eens vervangen?
    Brandstoffilter. hoe is die?
     
  12. Het brandstoffilter is 30.000 km geleden vervangen bij de grote beurt.
    Inspuitpomp is naar mijn weten nog nooit vervangen.
    Enig idee wat zoiets kost? En hoeveel manuren dat kost om te vervangen?
    Ik overweeg ook nog om wat reinigingsmiddel voor de motor te halen, ik zag ergens hier dat Forté en Wyns werd aangeraden.

    In iedergeval bedankt voor het meedenken.
     
  13. Kreeg net nog een ideetje van een collega.

    Deze had een vergelijkbare ervaring met een (oudere) Rover (ook diesel) en toen bleek het de spanrollers van de multiriem te zijn.
    Ik had last van een piepende multiriem, deze is toen vervangen maar het geluid is nooit echt weggegaan... Kan een versleten spanrol voor zulke heftige trillingen zorgen in de focus?
     
  14. Een kleine update.
    De "symptomen" worden structureler van aard.
    In de vijfde versnelling bij accelereren tussen 90 en 110 trilt de auto
    In de vijfde versnelling bij accelereren tussen 110 en 120 trilt de auto hevig zodat loszittende dingen flink beginnen te tikken (zoals versnellingspook).
    Voorbij 120 wordt het weer wat kalmer. (lijkt dus vooral tussen de 2500 en 2800 toeren te zitten)
    Bij los laten gaspedaal is de trilling gelijk weg, bij het vasthouden van het gaspedaal is de auto ook vrijwel zonder vibraties.
    In de vierde versnelling begint de auto bij acceleren vanaf 2000 toeren te schudden en wordt het wat erger wanneer de toeren oplopen naar 3000 (verder wil ik niet doortrekken omdat ik bang ben dat ik iets verniel)
    Naast wat ik hierboven heb beschreven heb ik op wat langere ritten af en toe het gevoel alsof er ribbels in de weg zitten, vrij snelle sterke vibratie die je ook behoorlijk in het stuur voelt. Maar daar is de auto niet consequent in.
    Het gevoel dat ik 2x had dat ik dacht dat ik een lekke band had is tot nu toe niet meer voorgekomen.

    Verder lijken 1e tot en met 3e versnelling prima, geen problemen tot dusverre.
    Ook over de acceleratie van de auto heb ik niks te klagen, gevoelsmatig is al het vermogen nog aanwezig.
    De multiriem is inmiddels behoorlijk goed in het nadoen van een vogeltje, maar het vervangen van de spanner (en spanrollen) is mij iets te prijzig als dat niet de oorzaak is van het vibreren.

    Ik wil deze week weer naar een ford servicedealer in raalte, in de hoop dat deze wel wat kan vinden. Heeft iemand van jullie nog een idee waar zij in ieder geval op moeten letten?

    Ik zal ze iig nog een keer vragen naar de volgende dingen te kijken:
    - Aandrijfassen / Wiellagers
    - Krukas
    - Brandstoffilter
    - Brandstofpomp
    - Verstuivers
    - Multiriem (spanrollen/spanner)

    Alvast bedankt!
     
  15. ik heb van het zelfde last. maar ook in bochten naar links. volgens de universele garage waar ik langs ging dachten ze dat het in t differentieel zat. Hij zei erbij: hij zal je iniedergeval niet laten staan.
     
  16. Lijkt op aandrijfassen die niet meer goed zijn.
     
  17. Update:
    Morgen (donderdag) moet ik mijn auto weer een dagje missen.

    Eerst had ik een offerte gevraagd bij een Ford Service garage:
    530 euro per aandrijfas, ex overige boutjes/moertjes e.d.,ex montage, ex btw, waarna ze zeiden dat het eigenlijk niet meer de moeite waard was voor deze auto...
    Vervolgens bij een BOVAG-garage een prijs opgevraagd, en wat schetst mijn verbazing, 600 euro voor beide assen, alles inclusief.

    Ik zal jullie z.s.m. laten weten of dit nou de oplossing was. Zo niet, dan :crying:
     
  18. Update:
    Bij het vastdraaien is een bout afgebroken. Nog een dagje langer wachten :(
     
  19. Vrijdag de auto weer mogen ophalen en gelijk even getest.
    Rijdt weer heerlijk soepel, eindelijk weer een fijne focus onder de kont ;)

    Topic kan gesloten worden.
     
  20. Het waren dus toch de aandrijfassen?
    Wat is de totale financiële "schade" geworden?

    Onze Focus wagon vibreert namelijk ook bij het accelereren vanaf 85 km/u, gas los = vibratie weg.
     

Deel Deze Pagina