1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vreemd geluid in 4e versnelling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JHuls, 28 feb 2012.

  1. Sinds kort merk ik het volgende bij mijn Focus:

    Als ik gas geef in de 4e versnelling hoor ik een vreemd geluid, beetje alsof de uitlaat lek zou zijn. Vreemde is dat dit eigenlijk alleen in de 4e versnelling is en ik het ook niet altijd hoor. Heel af en toe merk ik het in de 3e of laag in de 5e versnelling ook, maar dat heb ik nog maar 1 a 2 keer gehoord.
    Nog vreemder vind ik het dat ik het ook niet altijd hoor. Met name wanneer ik het gas snel weg druk, maar ook dan nog niet altijd...

    Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk omschreven... :lol:
    Het gaat trouwens om een 1.8 tdci uit 2006.
     
  2. Dus een roffel bij het accelereren? Wat is de kmstand?
     
  3. Inderdaad bij het accelereren. KM-stand is 215.000. Roffel is voornamelijk, eigenlijk bijna alleen maar, in de 4e versnelling.
     
  4. Als je stilstaat en de motor draait, hoor je dan buiten ook een rammel? En gaat die rammel weg op het moment dat je de koppeling in trapt?
    Dan zou het je Dubbelmassa vliegwiel wel eens kunnen zijn. In dat geval is het handig om meteen ook de koppeling mee te vervangen.
     
  5. Ik heb wel eens tijdens het rijden het raam open gehad om goed te kunnen luisteren. Kan dan niet een rammel ontdekken. Zal vanavond eens proberen als ik stil sta...

    Nog vergeten te melden en misschien van belang:
    - onlangs zijn mijn gloeibougies vervangen, weet niet of ze hier onderdelen los moeten hebben die dit geluid kunnen maken? Maar kort daarna merkte ik de geluiden op
    - heb laatst zelf mijn dimlicht lampjes vervangen, maar kan me niet voorstellen dat ik daar iets verkeerd kan doen. Ben niet onhandig en de verlichting doet het nog steeds, dus volgens mij kan dit het niet zijn maar denk meld het toch even...

    Misschien andere gedachten of iemand anders die nog een idee heeft wat het kan zijn?
     
  6. Hmmzz, klein rammeltje zonder koppeling in te drukken. Is weg als ik de koppeling in druk. Met name bij koude motor hoorde ik het, weer thuis hoorde ik het verschil bijna niet meer.

    Enig idee wat voor kosten we over praten als ik de spullen moeten vervangen?
     
  7. Dat is zeker een flinke kostenpost, ik denk 1000-1500 euro.
     
  8. Ik was bij de dealer voor de koppeling, hydraulisch druklager en het dmv 1850 euro kwijt...
     
  9. Kijk, dat zijn berichten waar je blij van wordt... :S Vorig jaar al voor 1200 euro aan reparaties gehad, gaat nu dus weer gebeuren...

    Hoe lang zou ik met zoiets door kunnen rijden? Hoor het nu een weekje. Rijd ca 3000km per maand. Kan eind deze maand namelijk APK laten doen met behoud van datum, combineer ik vaak met grote beurt. Zou mooi zijn als ik maar 1x naar de garage hoef.
     
  10. Iemand een idee of ik nog een tijdje kan blijven rijden?
     
  11. Uiteindelijk kan de boel uit elkaar vallen en daarmee een hoop schade veroorzaken. Ik heb er, achteraf gezien, een ruim half jaar mee rond gereden zo'n 20000km.
    Eind deze maand zal niet zo'n probleem zijn, je zit nog in de begin fase. Ik heb wel filmpjes gezien waarbij ze er veel erger aan toe waren.
     
  12. OK, gisteren bij de garage geweest voor beurt en APK.
    Ze hebben ook naar het "gerommel" gekeken/geluisterd, is inderdaad het DMV. Ik vragen of reparatie noodzakelijk was "Neu, kan nog wel zo'n 30.000 a 50.000km door". Volgens de garage (Ford dealer Poll Huizen) wordt het geluid steeds harder en wil ik het op den duur ivm geluid zelf vervangen hebben, dat zou gebeuren voordat er ook maar iets van schade zou zijn zei ie. Ze hadden er laatst nog 2 vervangen, 1 bij 250.000 en 1 bij 280.000, ik zit nu rond de 220.000, dus ik kon nog wel even.
    Kan ik de kosten mooi uitstellen tot volgend jaar, nu dus nog ff sparen :lol:
     
  13. Dmv was bij mij bij 218.000 km al versleten. Strikt genomen had ik er ook mee door kunnen rijden, maar de mogelijke gevolgen (eventueel uit elkaar vallen) plus het idee dat ik daarmee op vakantie zou moeten gaan stonden mij niet aan.
     
  14. dmv... dmv.... dmv... Wat is een DMV? :think: :shrug:
     
  15. Dual mass flywheel;), een vliegwiel dat uit twee delen bestaat. Voordeel is dat het trillingen opvangt, nadeel dat het slijt (met name de veren).
     
  16. Ik heb nog geen last van gehad met DMV. Zit op 210000 Km. Afkloppen
     
  17. @micha87: Houden zo!

    De dealer heeft bij mij gewoon duidelijk aangegeven dat het geen schade aan kon brengen en dat je voordat het kapot zou gaan al wel vervangen zou willen hebben ivm het geluid... Geluid valt nu nog mee bij mij, dus ik probeer liever even door te sparen ipv nu geld uit te geven.
    Ik hoop dat het goed blijf gaan, en ach, anders heb ik Ford Assist, kunnen ze me mooi op komen halen... ;)
     
  18. Wat is dat nou voor uitspraak van de dealer:
    . Dat ben ik niet helemaal met ze eens. Wel dat het niet acuut opgelost hoeft te worden.
    Maar op de lange termijn kan je allerlei problemen krijgen, tot aan rotte krukaslagers aan toe. Ook wordt je versnellingsbak aardig op de proef gesteld. Het kan zo erg worden dat je bak zelfs uit de versnelling schiet.
     
  19. Hmmzz, wat ik begreep zou dan het lawaai al zo erg zijn dat je de reparatie al wel had laten uitvoeren. Zij hebben het geluid gehoord, en volgens hen kon ik zeker nog een 30.000 km rijden. Mocht ik er toch geen goed gevoel bij hebben over een tijdje, dan ga ik als nog repareren, maar nu nog ff niet.
     
  20. Dag Jeroen, volgens mij ben jij broer van Wilbert? Ik ken jullie nog wel uit de GK Zwolle. Maar goed, ik heb ook een 1.8 TDCi uit 2006 en heb sinds mei 2011 dezelfde klachten. Toen overwogen ook het DMW + drukgroep etc te vervangen. Dit toch niet gedaan omdat de geluiden helemaal weg waren. Nu, bijna 40.000 km verder zijn de geluiden nog steeds weg... (kmstand nu: 241.000 km). Ben het met je eens; pas vervangen als de klachten heviger worden.

    groeten,
    Niels Tukker
     

Deel Deze Pagina