1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vreemd gedrag verklikker deur open en ruitenwisser FOCUS 1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 25 mrt 2024.

  1. Beste allen, lang geleden dat ik hier was, heel lang geleden . Mijn focus 1 rijdt nog steeds, het is een sport geworden om hem in leven te houden hetgeen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is op wat roest problemen na dan .
    Focus ZDSJ85 gaat zijn 26 ste jaar in , motor nog origineel, geen zuigerveren of kleprubbers vervangen , ding blijft maar gaan en gaan en staat inmiddels op bijna 4 ton.
    Toch wat problemen .
    Een paar jaar geleden was het roesten van de achterklep niet goed meer te herstellen en kon ik voor weinig een andere klep bemachtigen .
    Bij deze deed het derde remlicht het niet, niet verplicht dus zo laten gaan .
    Afijn een half jaar geleden begon het lampje van deur open / dicht vaak spontaan te knipperen onder het rijden .
    Wanneer droog dan was het weg dus van de zomer geen last gehad .
    Zo nu en dan kwam het tevoorschijn , hinderlijk en ik dacht door dus die achterklep , dus slot en contact daar smeren en leek te helpen , dacht ik !
    Toen begon de achterruitwisser te weigeren zo nu en dan en dan tegelijkertijd de interval voor wisser waarbij het knipperende lampje juist DAN uitbleef .
    Ik dacht de klep, zeker toen na het loshalen van het hemeltje ik een draadbreuk zag van inderdaad dat derde remlicht.
    Ook de massa draad had daar wat schade en nog een draadje met wat isolatie schade.
    Afijn hersteld, hoera eindelijk weer derde remlicht :) en de ruitenwisser leek het ook weer te doen .
    Helaas , leek , met het vochtige weer kwam het knipperende verklik lampje weer in zicht , en juist als deze dus knipperde, aan was dan deed de interval voor het, de achterruitwisser en de achterruit verwarming .
    Draad voor draad doorgemeten, kabelboom gevolgd , nergens schade en tijdens het werk gewoon zo nu en dan die ruitenwisser achter dus gaan.
    Afijn ik kom vooraan, interval schakelaar had ik nog liggen uit mijn sleuteltijd, vervangen, geen resultaat . Alle zekeringen onder de kap en binnen in en uit genomen en ingevet , geen resultaat . Stekker portier deur links voor los en verrek , alles deed het , weer er in, alles bleef het doen ??
    Helaas leek dit weer zo.
    Fout zit bij de stuurkolom , bedrading vermoed ik maar weet niet welke draad te volgen of wat het zou kunnen zijn, lijkt me niet dat ik de eerste ben met dit probleem .
    Hem hier voor weg brengen is belachelijk natuurlijk, ben zelf technicus maar ook die stellen vragen .
    Dus wie heeft er suggesties .
    De focus , een pepper rode is niet meer zo mooi trouwens, ik postte nooit foto,s in het verleden , het dak is nu zwart, dat moest wel, de lak liet los ha ha .
    Verder echt de beste auto welke ik ooit had zonder meer .
    Tip die ik toen kreeg heeft er voor gezorgd dat ik hem zo lang al heb .
    Olieverbruik.
    nacht een laag diesel op de zuigers , van 1 liter op 400 naar 1 liter op 3000 en elke keer voor het olie verversen wat atf in de olie .
    Wie heeft raad
    Bij voorbaat dank allen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Wat een leuk verhaal eigenlijk en wat een km stand en leeftijd. Ik zou denken aan de soldering achter het instrumenten paneel maar dat is vooral bij de mk2. Massa aansluitingen eens goed nakijken en wellicht controleren op vocht lekkage of corrosie in de stekkers bij de achterklep.
     
  3. Ik verdenk ook stekkerverbindingen en massa punten. Kabelbreuk in de doorvoer naar achterklep en deuren zijn allemaal punten die met deze leeftijden op gaan spelen. En aangezien veel aan elkaar hangt kan een onlogische plek ook de oorzaak zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina