1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voorruitverwarming probleem

Discussie in 'Electronica' gestart door DennisST170, 16 okt 2008.

  1. Heren/dames

    Sinds een paar dagen vermoed ik dat mijn voorruitverwarming het niet / of niet goed meer doet.

    Als de ruit een beetje beslagen is en ik zet de voorruitverwarming aan, dan gaat het lichtje in het knopje gewoon branden ook gaat ie na 5 minuten gewoon uit. maar na die 5 minuten en ook na nog 2 cyclussen is er geen verbetering opgetreden.
    ook wordt de ruit helemaal niet meer warm als je er aan voelt, dit was vroeger wel het geval (na een paar minuten voelde je het al)

    Wat zou de oorzak van het probleem kunnen zijn?
    kan ik dit op de 1 of andere manier doormeten?

    Ik denk dat een kapotte zekering of tijdrelais al afvallen, omdat dit gewoon schijnt te werken.

    alvast bedankt. :D :D
     
  2. Je kan op de ruit meten, daar waar de draden op de ruit zitten meten of er spanning op komt. van daaruit kun je verder terug meten waar eventueel de breuk zou kunnen zitten.
     
  3. Ik heb ook voorruitverwarming, en heb daar, na plaatsing van een nieuwe ruit een keer problemen mee gehad. Bij mij was het zo dat er maar de helft van de ruit verwarmd werd. Het bleek dat ze de kabel niet goed hadden aangedraaid..... eenmaal gedaan, toen was het opgelost.

    Het heeft niet zoveel hier mee te maken, maar waar ik je eigenlijk op wilt wijzen is dat de voorruit uit twee delen bestaat.... dus eigenlijk 2 circuits. Onder de parafan zitten deze aansluitingen (helemaal linksonder en helemaal rechtsonder). Ik zal inderdaad eens kijken of daar spanning op staat. Ook moet je in je auto het kunnen horen dat je je verwarming aanzet.... (klikje van het relais). Als je dit niet hoort.... dan zou die wel eens stuk kunnen zijn!

    Succes ermee
     
  4. Het klikje hoor ik in ieder geval!

    en ik begon te denken dat het kon liggen aan t feit dat mn interieurfilter is vervangen dat er toen een draadje losgeraakt was ofzo, maar ik begijp nu dat dan alleen de rechterkant los zou moeten zitten en dat de linkerkant het dan nopg wel gewoon zou moeten doen.
     
  5. Je brengt me nu aan het twijfelen.... misschien is die draad dan weer de aarde-draad..... en zit de Plus-draad ergens anders??
    Als ze het filter hebben vervangen, dan kan er misschien iets los zijn gaan zitten wat kortsluiting heeft veroorzaakt (lees:is er een zekering niet doorgebrand?)....
     
  6. jah het kan zijn dat er iets is los gegaan, maar doorgebrand denk ik niet, want dan zou het lampje niet gaan branden toch?

    maar ik kan natuurlijk gewoon de alle zekeringen nakijken die iets met de voorruitverwarming te maken hebben.
     
  7. het relais werkt anders zou het controlelampje ook niet branden
    de ruiten gaan ook nog wel eens stuk even meten aan de bedrading en je weet het zeker
    de massa boven de binnenspiegel zit nog vast??
     
  8. Waar kan ik precies de bedrading vinden, of althans hoe kan ik er makkelijk bij? om het een en ander even door te meten?

    Dat massapunt heb ik nog niet bekeken, maar kan ik dat bekijken door ff het binnenlampje eruit te halen? of moet er nog iets meer weg?

    Ik merkte trouwens vanmorgen wel dat het klikje wat ik hoorde als ik hem aanzet, niet van de voorruit komt, maar juist van de achterruitverwarming??
     
  9. ff dit topic weer uit de lappenmand trekken :lol:

    ik heb alle relais en zekeringen na gegeken die iets met voorruitverwarming te maken hebben.

    Ik heb alle relais zelfs gewisseld met een zelfde relais van de ontsteking en airco, en ook daarmee doet hij het niet. De ontsteking en airco doen het wel met die andere relais van de voorruitverwarming.
    Dus deze zijn niet kapot.

    De zekering is ook niet kapot.

    Ik heb ook nog even gekeken naar de massa, heb het binnenlampje eruit gehaald en toen gekeken en kan niks geks ontdekken. misschien zat ik daar ook wel helemaal verkeerd te kijken hoor. :? :lol: :lol:

    Kan iemand mij vertellen waar ik precies de draden kan vinden van de voorruit.
    Dan kan ik ze doormeten of ze gewoon spanning heb op de draden en de contacten van de ruit.

    Kan het ook nog gewoon zo zijn dat de ruit, zonder beschadigingen aan de buitenkant, gewoon kapot is???
    want dan zal er een nieuwe in moeten ofzo.
    (gooi ik gewoon een hand grind op de ruit, steenslag!! gratis bij de verzekering toch?? :lol: :lol: :lol:
     
  10. Leg wel eerst een deken op de motorkap, anders heb je ook nog lakschade.
     
  11. Gewoon inslaan met een noodhamertje. En daarna pas zeggen hey nu werkt hij niet meer wordt het nog gemaakt voor je ook.

    Maar dan betaal je toch 75 euro eigen bijdrage.
     
  12. Gisteren heeft er iemand naar de voorruit verwarming gekeken.

    Hij heeft de weerstand gemeten op de voorruit en vond dat deze erg laag was.
    weet iemand toevallig de weerstandwaardes die de voorruitverwarming moet hebben?
    Of zou ik dit op de TIS cd kunnen vinden.

    of zeggen jullie van met een lage weerstand is de ruit gewoon kapot en doe er maar een nieuwe in??

    alvast bedankt.
     
  13. Is het niet zo dat als je weerstand laag is, dat het dan juist goed is?
    Op het moment dat de "draadjes" slecht/beschadigd zijn, zal de stroom er moeilijker door heen gaan en zul je een hogere weerstand meten.

    toch? :oops:
     
  14. U=I*R, R=U:I Neem aan dat per raamdeel (2 delen, links en rechts) het stroomverbruik 20A zal zijn (ik meen gezekerd met 2x 30A toch?) dan zal R per raamdeel dus zijn; 12V:20A = 0,6 Ohm, deze berekening is direct van kracht daar we met gelijkstroom werken en dus niet met inductieweerstand te maken hebben... meetwaarden meer dan 2 Ohm lijken mij dus te duiden op een defect raam...
     
  15. okeej :? :lol: :lol:

    ik heb gisteren nog even gevraagd wat de meetwaardes waren van de weerstand:
    - links 1.6 ohm
    - rechts 2.3 ohm

    dus als ik het zo bekijk is dus gewoon het raam kapot en zal er een andere in moeten?

    of zou het nog een andere oorzaak kunnen hebben?
     
  16. Nou, ik vind 1.6 en 2.3 ohm niet echt zoveel dat je de conclusie kan trekken dat de voorruit kapot is..... waarom rij je niet gewoon naar de Ford dealer? Dat zijn toch de mensen die verstand hebben van deze voorruit. :!:
     
  17. Nou als die mensen van de forddealer nieteens weten als ze naar de auto kijken, met de motorkap open, dat het een ST170 is? dan heb ik niet zoveel vertrouwen in deze mensen.

    verder is degene die mijn auto in onderhoud heeft een stuk goedkoper :lol: :lol: en een steengoede monteur, alleen niet specefiek voor Ford.

    ik heb dus in dit forum meer vertrouwen als in de plaatselijke ford dealer. 8)
     
  18. mogé!

    heeft iemand ooit wel eens gehoord dat er verschil zit in de vorm van de voorruit, tussen een focus uit 2002 en die van 2004??

    ik vind dat namelijk heel moeilijk te geloven, maar bij carglass of zo'n soort bedrijf zeggen ze dat een voorruit van een focus uit 2004 niet gaat passen op eentje uit 2002.

    want op de microcat CD staan er 4 types voorruiten voor de focus 1 en ik wilde de laatste nieuwe bestellen (warmtewerend enzo)

    ik hoor t graag!
     
  19. Ik weet dat er verschil zit in de stekkeraansluiting van de voorruit en de massapunten. Of dat verschil in fase 1 of 2 of een bepaald bouwjaar zit weet ik niet. Ik denk wel aan dat de maat van de verschillende voorruiten hetzelfde moet zijn.
     

Deel Deze Pagina