1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voorruitverwarming defect

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door montagne, 8 nov 2015.

  1. Al een poosje is de verwarming van de voorruit aan de bestuurderskant defect. Gelukkig nog weinig nodig gehad.
    Nu zit er een barst in de ruit dus hij moet toch vervangen worden. Zit niet in mijn gezichtsveld dus afkeur wordt het gelukkig nog niet.

    vanmiddag even onder de parafaan gekeken en de onderliggende goot eruit getrokken.
    Nu zie ik het koperen stripje helemaal los zitten.
    [​IMG]

    Aan de andere kant zit hij vast. Is de strip datgene dat aan het raam zit?
    Als ik de ruit laat vervangen los ik dan dus twee dingen in één keer op.

    Heb hier eens een engels filmpje gezien waarbij de ruitenwisser arm steeds de aansluiting aantikt. Zal de bij vervanging de glasfirma er even op wijzen.
     
  2. die hoort inderdaad aan het raam te zitten voor de verwarming. (mk1 weet ik zeker net als een transit) lijkt mij dat ze overal het zelfde principe toepassen.
     
  3. Ja die hoort aan de ruit vast te zitten.
     
  4. kijk even naar je verzekering en laat die ruit door de ford dealer monteren kleinste kans op problemen achteraf.
     
  5. Verzekering heeft binding met Glas Garage. WA+ verzekerd.
    Voor een kleine € 70,- nieuwe ruit.
    Donderdag afspraak
     
  6. En maak even zo dicht mogelijk van te voren foto's van het lakwerk rond het raam. Heeft een glasbedrijf al eens beschadigd en zeiden achteraf dat zij het niet hebben gedaan.
     
  7. Thnx. Te laat gelezen maar zal het onthouden.
    Het ruitenwisser conflict filmpje

    https://www.youtube.com/watch?v=u6bMDxYhixY
     
  8. Ook ik heb aan de bestuurderskant geen voorruit verwarming meer.
    Helaas mag ik nog geen nieuwe ruit -;) moet dus zelf gaan puzzelen / knutselen.

    Ik neem aan dat de Europese (LHD) versie het spiegelbeeld is van de Engelse (RHD) versie?
    Dus dat ook bij ons de ruitenwisser het probleem geeft.

    Is dat stripje weer te solderen / lijmen aan de ruit?
    Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

    Anders is het knap lu*ig zo'n ontwerpfout.
    Zou Ford hierop (auto is uit 2005) nog op aan te spreken zijn?
     
  9. Het komt inderdaad nog weleens voor dat de kabel van de voorruitverwarming achter het ruitenwisser mechanisme blijft hangen en de dunne strip die naar de ruit loopt afbreekt afbreekt. Vaak gebeurt dit echter wanneer er een keer een andere ruit is geplaatst en de kabel niet goed is gemonteerd/vastgezet.

    Dit is helaas niet te solderen of te lijmen. De enige goede oplossing is het vervangen van de voorruit.


    Zolang de kabel goed is vastgezet is er niets aan de hand. in mijn ogen is dit dus geen ontwerpfout maar een montagefout. Bij een 11 jaar oude auto hoef je hier bij de fabrikant niet meer over te klagen. Als het de originele voorruit betreft heeft deze een levensduur gehad van 11 jaar wat voor een ruit zeer lang is. Wanneer de ruit al eens vervangen is ligt de fout vrijwel zeker bij degene die de ruit vervangen heeft en de kabel niet goed heeft vastgezet.
     
  10. duidelijk dat ik niet bij Ford moet "klagen"
    Was ik ook niet van plan
    Aan de andere kant: als het echt een ontwerpfout is......

    Maar goed.

    Waarom is de strip niet te repareren? (lijmen, solderen of anderszins?)

    Het lijkt op het oog een normale koperen strip. ( met doorzichtige isolatie??)
    Of is ie zo dun dat je de isolatie niet kan strippen?
     
  11. #11 JW, 23 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2016
    Ik heb al eens eerder geprobeerd om voor iemand de strip te solderen. Het probleem hierbij is dat in de meeste gevallen de strip dichtbij de ruit afbreekt waardoor het lastig is om deze goed te solderen. De strip is voorzien van een isolatielak (dit is vergelijkbaar met de gelakte draad die in wikkelingen van elektromotoren wordt toegepast). Deze lak is er eenvoudig af te halen door deze eraf te schuren.

    Het probleem is dat er tijdens het solderen enorm veel warmte wegvloeit in de bedrading in de ruit en de ruit zelf. Het gevolg is dat je een soldeerbout met hoog vermogen moet hebben om de strip warm genoeg te kunnen krijgen om deze goed te solderen. Hierbij is het risico erg groot dat de ruit door de warmte beschadigd. Een ander probleem is dat de strip door het solderen verhard en vervolgens op een ander punt afbreekt.
     
  12. ik ga eens kijken.
    zat zelf te denken aan Scotch tape 1181 oid.
     
  13. Zelfde probleem gehad. Had laatst wel scheurtje door steenslag of zo. Ben WA + verzekerd dus voor € 65,- eigen risico had ik een nieuwe voorruit.
     
  14. Ik heb wel steenslag maar niet zo erg voor nieuwe ruit.
    Om m nou zelf in te trappen gaat me te ver......
     

Deel Deze Pagina