1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

voorruit verwarming

Discussie in 'Electronica' gestart door Tino, 17 nov 2013.

  1. Hallo!
    Kan iemand mij vertellen waarom na 30 seconden mijn voorruitverwarming uit gaat zonder resultaat?
    Een grote ster was gerepareerd voor ik mijn Focus Cmax kocht en is vorige week doorgescheurd. De verwarming werkte toen ook al niet optimaal. Nu er een nieuwe ruit in zit werkt deze nog steeds niet goed. (30 sec) Is er een sensor die defect is of toch ergens een zekering?
    Het lampje brand dus wel eventjes.
    Ik hoor het graag. Thnx!
     
  2. een voorruitverwarming gaat normaal pas na 4min uit, dus ik denk eerder dat er ergens een probleem is met de weerstand in de ruit... een slecht contact of kapotte relais...
     
  3. Hallo, dat vertelde mij ook iemand dat de verwarming langer aan moet blijven.
    De ruit is pas vernieuwd en het relais onder de motorkap heb ik vervangen door een andere zelfde die in de kast zit. Zou het met een sensor of stuurmodule te maken kunnen hebben?
     
  4. Controleer de stekkers maar eens, best kans dat die beschadigd zijn.
     
  5. ik zal het eens controleren.
    Bedankt voor de tip...
     

  6. Waar zitten deze stekkers?
     
  7. Onder de parafaanplaat (die zwarte plaat aan de onderkant van de ruit)
     
  8. Is het niet zo dat de verwarming bij te lage accuspanning uitgeschakeld wordt? Wellicht is je accu versleten?
     
  9. slechte accu? mmm, heb wel eens moeite met starten... Ik heb nog niet naar de overige punten kunnen kijken. Het valt op dat het elke keer precies 30 seconden is...?
    kan ik straks het hele rijtje controleren :o)

    Thnx!!
     
  10. Hallo, Ik heb eindelijk de contacten gecontroleerd van de ruit naar de bekabeling. Deze lijkt in orde, een van beide connectors leek wat gecorrodeerd en heb deze met contactspray ingespoten.
    Klopt het dat de voorruitverwarming pas bij zo'n 4 graden aan kan? Want deze werkt nu niet (10 graden).
    Gegroet...
     
  11. De voorruitverwarming zou normaal gesproken altijd moeten werken. Dit is niet afhankelijk van de buitentemperatuur.


    De voorruitverwarming en het controlelampje in de schakelaar worden aangestuurd door de GEM module/zekeringkast. Mogelijk zit er een defect in de GEM module/zekeringkast waardoor de timerfunctie van de voorruitverwarming (die ervoor zorgt dat de voorruitverwarming na een X aantal minuten uit gaat) niet goed meer werkt.
     
  12. Kan altijd handmatig aangezet worden. Bij 4 graden of lager gaat hij automagisch aan, mits je die optie hebt uiteraard.
     
  13. Het automatisch inschakelen van de voor en achterruitverwarming werkt alleen bij het nieuwere type GEM module/zekeringkast (toegepast vanaf circa eind 2006) en dan ook alleen als deze functie is geactiveerd. Het oude type GEM module zekeringkast heeft deze functie niet.
     
  14. #14 Tino, 12 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2014
    Defecte GEM dus??? Zijn deze via internet te koop?
    Of kan ik deze weer aan de gang krijgen...
     
  15. Je zou kunnen proberen om de accu even los te maken zodat de electronica zich reset (let wel op dat je de radiocode hebt). Wanneer dit geen effect heeft vermoed ik dat de GEM module/zekeringkast defect is.

    Om de verwarming in de ruit, de schakelaar en de bedrading uit te sluiten is het wel verstandig om deze eerst door te meten voordat je de GEM module/zekeringkast vervangt.


    Je kan probleemloos een gebruikte GEM module/zekeringkast plaatsen maar dan moet je wel met een aantal dingen rekening houden:

    1. Er zijn verschillende versies van de GEM module/zekeringkast geleverd. Hierbij zit er verschil in de opties die ondersteund worden. Een auto met veel opties heeft dus een ander type GEM module/zekeringkast als een auto zonder opties. Als je een GEM module/zekeringkast koopt moet deze dus minimaal dezelfde opties ondersteunen als de huidige. Dit is te controleren aan het onderdeelnummer dat op de sticker van de GEM module/zekeringkast staat.

    2. Na half 2006 is een nieuw model GEM module/zekeringkast toegepast welke tevens het oude model vervangt. Het oude en nieuwe model GEM module/zekeringkast zijn dus volledig uitwisselbaar. Zowel het nieuwe als het oude model hebben dezelfde connectoren alleen zitten ze op een andere plaats. Als je bij de dealer een nieuwe GEM module/zekeringkast besteld krijg je automatisch het nieuwe model in de uitvoering die alle mogelijke opties ondersteund (als vervangingsonderdeel is er maar 1 type beschikbaar). Een nieuwe GEM module zekeringkast kost bij de dealer zo'n €700,-.

    3. Als je andere GEM module/zekeringkast plaatst moet deze in de auto worden geprogrammeerd (dit geld voor zowel een gebruikte als een nieuwe GEM module/zekeringkast). Dit om ervoor te zorgen dat de instellingen van de GEM module/zekeringkast matchen met de opties van de auto. Als je dit niet doet krijg je onherroepelijk foutmeldingen of functies die niet werken. Het programmeren kan je eventueel zelf doen met een gemodificeerde ELM327 interface en het programma ELMconfig. Meer informatie hierover kan je HIER vinden.


    Gebruikte GEM modules/zekeringkasten zijn eenvoudig te vinden bij bijvoorbeeld een sloperij, via de onderdelenlijn of op Ebay. Prijzen lopen nogal uiteen maar mijn ervaring is dat je voor een net gebruikt exemplaar afhankelijk van het type zo tussen de €100,- en €200 betaald.
     

Deel Deze Pagina