Gisteravond op de terugweg in Duitsland eens even "de winterbanden ingereden".... Redelijk makkelijk de 200 km/h aan kunnen tikken (op de teller), maar na een korte tijd zag ik ineens vonken achter de auto uit waaien..... Na het terugnemen van het gas was het ook weer snel voorbij gelukkig, maar wat kan dit zijn geweest?
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Je hebt een diesel, zou kunnen dat door het flink doorblazen er wat roetachtige rommel loskomt die nog nagloeit als het de uitlaat verlaat. Ik neem tenminste aan dat je geen titanium skidplates onder de auto hebt!
Heb je een roetfilter? Dan is dat waarschijnlijk het resultaat van een regeneratie.... Of wat het in mijn geval eens is geweest: het roetfilter is opgebrand... Bij gechipte motoren wil door de extra warmte ontwikkeling het roetfilter wel eens 'leeg branden'. Er blijven dan alleen de honingraad kanalen over, zonder het katalyserende materiaal.
Is echtwel eens goed om hem op de kop te trappen maar wat zijn de gevolgen nu het katalyserende materiaal waarschijnlijk weg is? Problemen APK bv?
Als de roetfilter niet meer functioneerd, pleeg je eigenlijks een milieu delict, alleen daar kom je pas achter zodra hij tijdens de apk gemeten word....dat wil zeggen als de garage er op let. Maar het staat iig op je kenteken vermeld dat hij er onder zit, dus moet hij er ook onder blijven zitten, misschien de oude dan bewaren, en daar lekker mee doorrijden, en net voor de apk hem wisselen met de nieuwe.....zo blijft de nieuwe lekker fris
Lang voordat je bij de apk aan de beurt bent, gaat je motorlampje branden omdat het de roetfilter-efficientie onder de norm zit, dat wordt continu gecontroleerd door je motormanagement. @ TC, waarschijnlijk was je auto net aan het regenereren, waarbij de roetdeeltjes verbranden, dit kan vonkjes uit de uitlaat tot gevolg hebben
....maar dan praat je over een actieve roetfilter, er zijn ook passieve die dus niet gecontroleerd worden, ligt er net aan wat de fabrikant er mee gedaan heeft
Hey Allemaal! Bedankt voor de tekst en uitleg, is dus niks om zorgen over te maken, en gewoon doorstampen is een aangenaam en bruikbaar advies Maar al doende komen we toch uit op een vraag die me al langere tijd bezighoud: Wat hangt er allemaal onder mijn auto, en wat kan ik weg/leeg halen, zonder bij de APK in de problemen te komen. (APK is trouwens vorige week geweest, zonder problemen!) Autoweek kentekencheck zegt: Roetfilter: NEE Katalysator: PARTIKELFILTER Hieronder de gegevens van RDW: MilieuMilieuclassificatieNiet geregistreerdUitstoot deeltjesRetrofit roetfilterZuinigheidslabelBCO2 uitstoot gecombineerd Maar ik heb ook iets gehoord over een DPF (partikelfilter)? Of is dit weer hetzelfde als een katalysator? Hieronder foto's van de onderkant van mijn auto (fofo2.1 nov. 2004) Wie kan me vertellen wat welk onderdeel is? En wat je er wel en niet mee kunt doen
Een partikel filter is een ander woord voor roetfilter. Volledige bewoording van dpf is diesel partikel filter. Waar die bij jou zit durf ik niet te zeggen.
Beide dempers leeg halen en een sticker op je achterraam: ROET IS GOET Ik durf zo niet te zeggen of de demper op de laatste foto je kat is.. dit kan ik niet goed zien
Ik ben niet bekend welk blok in jouw focus ligt, bij de 1.6 zit de katalysator en filter als je die hebt onder de turbo. 2.0 weet ik niet waar die zit, maar een 2.0 is volgens mij nooit zonder dpf in de focus geleverd.
Als het zoals bij de meeste auto's is geinstalleerd krijg je: - uitlaatspruitstuk - flexibele deel - katalysator - roetfilter (zit vaak op de plek van de resonantiedemper) - tussendemper - einddemper ...en wat dat kleine propje is bij je einddemper???
Die laatste foto; dat ding vlak achter de flens: dat is een roetfilter. En voor het flexibele deel zit ook iets, dat zal een katalysator zijn. Het is overigens een retrofit filter, voor zover ik kan zien. Mogelijk is jouw filter dus nu ook effectief 'uitgeschakeld' en is het werkende materiaal nu verbrand.... Bij mij is dit ook op de Autobahn gebeurt Dat kleine propje aan het eind van de pijp is gewoon een mini absorptie demper.
Op de site van het rdw staat idd dat het een retrofit roetfilter is. Sorry effe gekeken omdat het niet bij je eigen reactie stond
je zou zelfs de retrofit roetfilter onderuit kunnen halen en normale uitlaatpijp tussen zetten voor apk staat er niks bij of je roetfilter moet hebben of niet enige is dat k-waarde gehaald moet worden je moet aan de 3.0k zitten tenzij hij van na juli 2008is maar dat is hij denk ik niet op kenteken staat ook geen hogere k-waarde dus dat valt ook al af op je roetfilter staat een deel van je chassisnummer waarschijnlijk dit is gedaan toen er subsidie voor was om die dingen eronder te hangen bij meer auto's enige wat de mensen niet weten is dat roetfilter dus niet geregenereerd kan worden ivm daar geen systeem voor is aangebracht bij orgineel roetfilter kan dat wel dus die gaat tussen de 120.000 tot/met 240.000km mee waarna ze verzadigd zijn retrofit roetfilter schat ik op 40-80.000km en dan echt te vol zitten leeg maken kan ook en kost je geen uitlaat en ziet zelfs de politie bij voertuigcontrole dat je niet gesjoemeld mee hebt bij jouw subsidie voor krijgen en eronder zetten daarna verkopen en onder andere auto zit dat is dus het enige maar in het apk systeem staat het eigenlijk niks over heb je wel of geen roetfilter k-waarde van 11is dan nog steeds mogelijk en als je teveel roet hebt klein rondje rijden en vol gas rijden dat uitlaat goed warm is en dan ook tegen zijn toerenbegrenzer aan gooien daarna direct roetmeting doen en wil dan van k11 naar k1.8 gaan en dat met 1 rondje rijden van 1.5-2km
Die retrofit filter regenereren wel degelijk, alleen niet op een geforceerde manier als de fabrieksfilters. Bij een bepaalde bedrijfstemperatuur kan een retrofit filter regenereren, dit wordt doorgaans alleen gehaald op het moment dat je een redelijk lang stuk op hogere snelheid/belasting rijdt. Deze afstemming komt zeer nauw, daarom is een retrofit filter van een 1.8tddi niet hetzelfde als van een 1.8tdci. Puur omdat de basis-temperatuur van een tdci al wat hoger ligt. Ga je nu voor langere tijd over de regeneratie-temperatuur van zo'n retrofit filter heen (chippen of gewoon door stampwerk op de autobahn), dan verbrand het katalyserende materiaal gewoon. De geprojecteerde levensduur van zo'n retrofit filter was/is in theorie zo'n 100.000km. Maar de praktijk is behoorlijk anders... Die van mij was na zo'n 25 a 30 duizend km al stuk.