1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

VincentH's :focus2: 2.0tdci Wagon

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door VincentH, 22 jun 2015.

  1. #1 VincentH, 22 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2015
    In het voorstel topic had ik al wat foto's beloofd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Focus 2008-, 2.0L Duratorq-TDCi (136PS) - DW10, Morello

    Primaire eigenschappen
    Productiedatum: 27.08.2008
    Modellenserie: Focus 2008-
    Carrosserie: Stationwagen
    Versie: 40-reeks
    Motor: 2.0L Duratorq-TDCi (136PS) - DW10
    Transmissie: Handgesch. 6-versn.bak - MMT6
    Aandrijving: LHD FWD
    Emissie: Fase IV + DPF emissies
    Airconditioning: Dual Zone autom. temp.reg. airco
    Exportland: (+)"NL"
    Lak: Morello
    Bekleding interieur: New York / Ebony

    Secundaire bijzonderheden
    Zonder opb.ruimte onder vloer nr. 2
    Gebouwd in fabriek te Saarlouis
    Beveiligingsslot Groep Nr.1
    Zonder speciaal uitrustingspakket
    Convenience Group No.8
    Excl. marketing Flex set voorber.
    Marketing niveau 1
    Excl. serviceset bandenreparatie
    Met zelfsl. ramen
    Tipt. omh./oml. el. bed. ruit. v.
    El. ruit, achter, one shot up/down
    Met standaard getint glas
    Zonder afscherming voorruitverw.
    Incl. voorruitverwarming
    Zonder console-asbak
    Met gekoeld dashboardkastje
    Met mini-dakconsole
    Met korte vloerconsole
    Kleur interieur, Medium Dark Flint
    Hoofdkleur interieur-Ebony
    Vloermatten, voor
    Zonder zonnekleppen
    Zonneklep (verl. spiegel), links
    Zonneklep (verl. spiegel), rechts
    Met tapijt laadruimte
    Incl. man.syst. laadruimte, niv. 1
    Dakopbergruimte - zonnebril best.
    Aluminium imperiaal
    Met elektrochrom. achteruitk.spieg.
    El. vrst. vrw. b.sp. + r.aanw.
    Met hoofdsteun midden achter
    Inc. handbed. lendest. best.zijde
    Zonder lendesteun passagiersstoel
    Zonder temp.regeling best.stoel
    Zonder temp.regeling passag.stoel
    Met 4-weg handm. verst. best.stoel
    Met 2-weg handm. verst. pass.stoel
    Zonder trekhaak
    Inklapcontactsleutel met afst.bed.
    Zonder 2e contactsl. met afst.bed.
    Met centrale vergrendeling
    Met afst.bed. portieren
    Zonder sleutelloze vergr.
    Met automatische ruitenwissers
    Met verwarmde ruitensproeier
    Excl. koplamp reinigen
    Zonder zonnedak
    Air Curtain Restrnt LH
    Zij-hoofdairbag, rechts
    Met airbag
    Met airbag - passagierszijde
    Met zij-airbag, best.zijde
    Met zij-airbag, pass.zijde
    Zonder Isofix Hard Point bevest.
    Met stalen reservewiel
    Met niveaureg. achterste schokd.
    7,0 X 16" 20-spaaks alumin. velgen
    205/55VR-16 BSW Tyre
    Wielmoer. (niet best. tgn diefstal)
    Fase IV + DPF emissies
    Met standaard wielophanging
    Incl. schijfremmen, achter
    Met noodremregeling
    Incl. IVD/aandrijfregeling/ABS
    Zonder carterbeschermingsplaten
    Sportstoelen voor
    Met vaste pedalen
    4-spaaks leren stuurwiel
    Met snelheidsregeling
    Zonder extra verwarming
    Convent. instrumenten - niveau 3
    Met instrumentenpaneel - Rheostat
    Incl. tripcomputer
    Zonder bewaking bandenspanning
    Landspecifieke CD-ROM navigatiesys.
    Zonder anti-diefstalalarmsysteem
    Met parkeerhulp (achteruit)
    Excl. parkeerhulp, voor
    Met A/V-aansluiting
    Alleen BT/VC telefooninterface
    Standaard met nav./CD/AM/FM-radio
    ICE Feature Pack 22
    Met 6 luidsprekers
    Telefoonvoorbereiding B - Engels
    Moduul spraakherk.systeem (Engels)
    Met radiobed.elem.aan stuurkolom
    Excl. plug stekkeraansluiting
    Met automatische verlichting
    Met halogeen koplampen
    Zonder dimlicht overdag
    Met mistlampen voor
    Incl. zwarte koplampomlijstingen
    Met beenruimteverlichting
    Instap-/kaartleeslampjes aan dak
    Met interieurlicht bovenz., achter
    Achterlichten, niveau 1
    Met automatische koplampregeling
     
  2. Paar toevoegingen:
    -Een trekhaak is er wel
    -Isofix heb ik er ingeschroefd
    -Sonnyboys er in

    Nog te doen:
    -USB aansluiting tbv iPhone (Bluetooth module heb ik al)
    -Audio upgrade
    -bijrijdersstoel hoogteverstelling toevoegen
    -kaartupgrade aanschaffen (nu nog Benelux 2008)

    Ik rijd er nu bijna 3 weken (2000km) in en ben behoorlijk tevreden. Ik heb wel een paar onvolkomenheden geconstateerd, daarom ga ik morgen naar de garage waar ik hem gekocht heb:
    1. Motor houd af en toe even in bij lange tijd constant tempo, bijvoorbeeld cruisecontrol op de snelweg. Eerste keer schrikken, maar vooral irritant!
    Verschijnsel komt meer voor met deze motoren (en de 1.6tdci en de PSA broertjes). Oorzaak kan schijnbaar van alles zijn: luchtmassameter, gloeibougies, roetfilter.
    2. Auto trekt wat naar rechts. Was bij proefrit niet, dus verwacht dat dit samenhangt met vervanging van remblokken voor aflevering. Verwacht ook relatie met punt 3 en 4
    3. Trilling in stuur bij remmen.
    4. Rem rechtsvoor wordt warm.
    Ik weet het niet, maar misschien lopen de remblokken rechtsvoor gewoon niet goed vrij.
    Een andere oorzaak voor trillingen zouden de wielen kunnen zijn. Ik heb een tweedehands setje zomerwielen gekocht en misschien moeten die opnieuw gebalanceerd worden. (Bij aflevering zaten de winterwielen er nog onder)

    In de dagelijkse omvang bevalt de auto goed. Hij stuurt fijn en is comfortabel. Hij is wat zachter geveerd dan de Octavia die ik hiervoor had, (Octavia 2 Combi 2.0tdi) maar daar zat een sportonderstel onder met 17inch wielen. En dat was ook wel wat stoteriger.
    Afwerking is goed, als hebben alle klepjes bij VAG iets meer kwaliteitsgevoel. Alle klepjes in de Skoda openden wat solider en gedempter. In de Focus gaat alles met een klap open en dicht. Je zult mij niets horen zeggen over kunststoffen! ;)
    Stoelen in de Focus zijn goed, maar jammer dat Ford bezuinigt op de bijrijder. Aflegruimte is in een Octavia ook beter voor elkaar, maar wel acceptabel.

    Verbruik valt me tot nu toe wat tegen: mijn Octavia 2.0tdi was fors zuiniger! Maar dat zou ook te maken kunnen hebben met puntje 1. De opbouw van vermogen vind ik in de Ford wel veel mooier dan in de Skoda. Mooi lineair en directe reactie op het gaspedaal. En de kleur is veel mooier!:cheer:
     
  3. Leuke lijst :D
    wat ook zou kunnen is dat je remklauw niet helemaal terugkomt. Het makkelijkst is na een rit de velgen voelen. Als de ene kant van de as warmer is dan de andere zit het probleem hem waarschijnlijk in de rem.
    Eventueel kan je de auto ook even opkrikken en het wiel ronddraaien, een schijfrem kan nog een beetje langs de schijf schurem, maar moet zonder al te veel moeite rond te draaien zijn. In ieder geval draai hij nog even rond en stopt dus niet onmiddelijk.
     
  4. Garage heeft een foutcode mbt het roetfilter uitgelezen. Volgende week gaan ze verder zoeken of het een kapotte sensor is, of het roetfilter zelf, en de boosdoener vervangen.

    Rem: zuiger blijft wat hangen. Dat fixen ze dan ook en als de schijven nog dik genoeg zijn slijpen ze die weer recht, anders nieuwe schijven voor.
     
  5. veel tekst maar foto's......? :baeh:
     
  6. Vanavond ga ik even kijken of ik foto's kan uploaden.

    Inmiddels wordt het wel wat vervelender. Dinsdagmiddag op het moment dat ik vanaf de N48 bij Hoogeveen de A28 op wilde versnellen viel het gas helemaal weg, waarna ik uitrolde tot ongeveer 40km/u. Toen deed het gas het opeens weer en spoot hij weer vooruit. Dat was wel even een onprettig moment, waarbij ik vreesde stil te komen te staan tussen de uitvoeger en de invoeger.
    En vanmiddag schoot hij in de noodloop.
    Ik ga met de garage overleggen of ze niet eerder aan de slag kunnen, want dit is geen goede start van mijn relatie met de Focus.
    Na wat leeswerk hier ga ik iig de EGR stevig verdenken. En wie weet hoe het roetfilter er aan toe is.
     
  7. Er is een serie 2.0TDCi geweest waarbij het gaspedaal niet goed was. Dan reageerde hij daar niet meer op en laster wel weer.
    Maar met noodloop moet er wel een foutcode opgeslagen zijn.
     
  8. Had ik inderdaad gelezen. Ik had het gaspedaal alleen iets lager op de lijst verdachten gezet, omdat het euvel zich ook al een paar keer voordeed met de cruisecontrol erop. En het gaspedaal zou ook de noodloop van vandaag niet verklaren toch?
     
  9. Ik durf dat niet te zeggen. Volgens mij trad het wel op met cruise control.
     
  10. Eindelijk: foto's!

    En eindelijk even de tijd genomen om foto's te uploaden!
    Kleur is Morello Red. En ik heb een identiek setje zomer en wintervelgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. En regeling van de turbo meenemen in het onderzoek. Als dit niet goed werkt (vacuüm) kan de druk te hoog worden en gaat die in de noodloop.

    Mooiste zou zijn als je hem naar de garage brengt wanneer die in de noodloop zit, en dan de motor laat draaien. Dan weet je zeker dat de code in het systeem staat.
     
  12. Ja turbo is ook in beeld bij mij. En het roetfilter. Eigenlijk het hele systeem: EGR, Luchtmassameter, turbo, roetfilter. En vervolgens verstuivers, gloeibougies.
    En dus het gaspedaal.
    Wel een triest rijtje voor de "nieuwe" auto.
    Gelukkig is hij verder wel fijn en zal hij als dit is opgelost een fijne reisgezel zijn!

    Er staat zeker nog een code, want het motormanagement lampje brandde ook tijdens de rit naar huis nog, toen hij alweer uit de noodloop is.
    Morgen maar thuis werken (kan makkelijk op vrijdag) en nog eens bellen met de garage over vervroegen van de afspraak van volgende donderdag.
     
  13. Morgenochtend breng ik de Focus naar de garage.
    intussen heb ik vanmiddag de Bluetooth-Voicecontrol module ingebouwd die ik van [MENTION=12931]Cosworth[/MENTION] heb overgenomen. Er zat al één in zonder USB ondersteuning, dus afgezien van het gehannes in onmogelijke hoeken was dat niet veel werk.
    Muziek via de iPhone werkt, maar nog niet helemaal zoals zou moeten: krijg geen titels in beeld en heb alleen een shuffle optie.
    Ook werkt de bluetooth nu niet meer helemaal 100%. Telefoon verbind wel, maar is niet te selecteren op de Travelpilot en na een belverbinding gaat de muziek wel weer lopen, maar zonder geluid. Stekker er uit en opnieuw via USB verbinden en het geluid is terug.

    Ik zal de module een update geven en als de auto weer terug is eens kijken wie mij wil helpen hem via ELMconfig in te stellen.
     
  14. en toch zie ik 2 verschillende velgen op de foto's.
    de laatste 2 foto's zijn volgens mij Mondeo velgen.

    wel een hele mooie kleur :focus2: :thumbs:
     
  15. #15 VincentH, 3 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2015
    Oei scherp! Ze zijn inderdaad nét anders. Zou best kunnen dat ze van een Mondeo zijn. Vanmiddag de auto weer opgehaald. Er is een sensor vervangen. Welke? Eh, toen ik de auto ophaalde was de werkplaats al dicht. Hoop iig dat het probleem nu verholpen is. Op weg naar huis reed hij in ieder geval goed! :cool:

    Fijn ook, want in de leen-Aygo was de airco defect... :crying:

    Vanavond een Mondeo wisserarm achter gemonteerd.
    De verstelbare stoel is ook bezorgd, dus daar kunnen we ook mee aan de slag.

    Even een kort resumé. Al gedaan:
    -lichtmetalen zomerwielen
    -Sonniboys
    -Isofix ingebouwd
    -Bluetooth-voice module met USB
    -Led stadslichten
    -Mondeo Mk4 wisserarm achter

    Nog te doen:
    - audio upgrade (gepland op 15 juli)
    - 2 Michelin Energy Savers vervangen (zaten op de zomerwielen. Profiel is nog goed, maar één is erg uitgedroogd en al 6 jaar oud, andere is 4 jaar oud en ook al wat uitgedroogd)
    - Bluetooth-Voice module aanmelden via ELMconfig (zoek nog een vrijwilliger in het Noorden. Vergoeding in speciaalbier of appeltaart is mogelijk!:D)
    -USB aansluiting netjes in dashboard (wacht op eBay zending)
    -Navigatie Update
    -Firmware update Travelpilot FX en Bluetooth-Voice module
    -Stoelwissel tbv verstelbare bijrijdersstoel
     
  16. mooie plannen Vincent :thumbs:

    de Mondeo velgen zijn 24 spaaks, de Focus velgen zijn 20 spaaks (wat overigens een k*t klus is om schoon te maken/houden ;))
     
  17. Woensdag in Ede geweest voor de audio upgrade bij forumsponsor caraudioshop.nl / Concept4Cars.
    Nette zaak, mooi schone opgeruimde werkplaats en vriendelijke mensen.
    Terwijl ze daar de :focus2: onder handen namen heb ik lekker een dagje op de racefiets over de Veluwe gereden.
    Ik ben er dus niet bij gebleven en dus...
    :worthless: I know, maar ze hebben wel gefilmd, dus over een paar weken komt een filmpje online speciaal voor het forum. Ook met de upgrade van [MENTION=13352]Bassmanjunior[/MENTION].

    Toen ik 140km later terugkwam was Josse bijna klaar. De German Maestro CS6508 composet zat er in, deuren gedempt en Match PP52DSP was gemonteerd. De DSP moest nog afgesteld en hij ging nog proberen een USB verloopje te regelen om het USB blokje in het dashboard aan de Bluetooth Voice module.
    Maar ik hoefde niet lang te wachten. Toen luisteren en een grote grijns op mijn gezicht. Groot verschil! Muziek, strak en zuiver. En ook op hogere volumes nog goed te beluisteren. Super! :rock:
    Erg genieten op weg naar huis.

    Ook netjes trouwens: voor de oplevering hebben ze de auto nog even gewassen en omdat de speakers nog moeten inspelen kan ik indien gewenst nog eens terug komen om de afstelling bij te stellen.
     
  18. Vrijdag dan maar weer naar de garage. Nadat ze de vorige keer een druksensor hebben vervangen werd het probleem wel minder. Maar weg was het niet. Nu hebben ze het roetfilter gereinigd. De drukmetingen waren daarna wel beter volgens hen. We zullen zien. Eerst op vakantie.:cool:

    [MENTION=7346]HocusFocus[/MENTION] heeft aangeboden de Bluetooth-Voice module aan te melden. :thumbs: Dus misschien is dat voor die tijd al geregeld. En anders daarna maar.
     
  19. misschien gekke vraag, maar wat kost dat "geintje" ongeveer?
    ik wil ook de audio gaan upgraden, maar wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten haha
     
  20. Ik heb bijna €1100 betaald. Grootste kostenpost is de Match DSP, die kost de helft.
    Composet is €200, de rest materiaal en werk, min Focusclub korting.

    Als je goedkoop wilt vervang je dus alleen de speakers. En als je handig bent en het leuk vind om te doen kun je dat ook zelf. Maar ik moet zeggen dat de mannen van Concept4Cars het wel heel netjes gedaan hebben. Je ziet er helemaal niets van.

    Ik heb mijzelf ervan overtuigd om ook de DSP te doen, omdat dat 1. Veel meer controle over de speakers geeft wegens meer en constanter vermogen en 2. De mogelijkheid om de akoestiek van de auto helemaal mee te programmeren. En 3. Hij kan gewoon mee naar een volgende auto, omdat hij helemaal op maat te programmeren is.
     

Deel Deze Pagina