1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verwarming voor- en achterruit automatisch aan uitschakelbaar?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door montagne, 10 jan 2024.

  1. Als ik de Mk 2.5 bij lage temperaturen <+4°C gaat automatisch de voor- en achterruit verwarming aan. Is dit "uit" te programmeren? Via Torque Lite of zo?[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Met forscan is dit te doen.
     
  3. Had Forscan (Lite) ook geprobeerd maar kreeg die niet aan de gang. Of kan het alleen met de echte versie?

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  4. Ohh ik weet niet of het via mobile versie mogelijk is. Ik doe alles via windows versie.
     
  5. Ik vind het ook irritant, meestal is het niet nodig dat beiden aangaan het is net zo makkelijk om ze zelf in te drukken als het nodig is.
     
  6. Meestal wordt dit gedaan om extra load op de motor te genereren waardoor die sneller op bedrijfstemperatuur kan komen :)
     
  7. Dat snap ik niet leg eens wat verder uit
     
  8. +1. Vind sowieso dat hij snel op temperatuur is. Is natuurlijk wel het water en niet perse de olie maar de extra stroomvreters lijkt me juist belastend voor het Elektra systeem.

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Motor draait dan wat hoger in de toeren maar is volgens mij niet specifiek bedoeld om motor sneller warm te laten worden. Verschil is ook niet denderend om aan te geven dat het veel effect op motortemperatuur zal hebben.
     
  10. Hoe zwaarder je de motor belast, hoe eerder hij op bedrijfstemperatuur is en efficiënter en zuiniger zijn werk zal doen. Vooral bij koud weer is dit wenselijk.
    Om dit simpel voor elkaar te krijgen wordt er dan gewoon wat extra elektrische load gegenereerd (voor + achterruit verwarming aan bijvoorbeeld) om de dynamo zwaarder te laten draaien en dus ook de verbrandingsmotor net even zwaarder te laten werken zonder zaken over te belasten.

    Meerdere merken doen dit om auto's net een beetje zuiniger te laten zijn waardoor ze net in een andere, gunstigere groep vallen waardoor ze makkelijker/sneller zullen verkopen. Bovendien is het (zeker bij kou) wenselijk een motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen om wat goed is voor de levensduur van de motor (koude start is namelijk een van de momenten waarop de meeste slijtage plaatsvind).
    Alle beetjes helpen, zeker als je alles bij elkaar optelt.
     
  11. Ik snap de redenering maar niet de logica, monteer dan als motorontwerper een carterverwarming in, dan is is het blok vlot warm.
    Voor en achterruit verwarming is natuurlijk wel lekker, maar het voelt wat apart als het voor het zicht niet nodig is.
     
  12. Programmeren dat de voor- en achterruitverwarming aangaan is goedkoper dan carterverwarming.
     
    Marcel B en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. Dat het dan meer een ander doel dient dan het comfoor van verwarming van de ruiten lijkt me een aparte oplossing maar het werkt wel, maar effectief tov het milieu gaat een caterverwarming het sneller, beter en effectiever doen.
    Ik denk dat een enkele carterverwarming goedkoper is dan 2 ruiten van verwarming voorzien.
     
  14. Kosten wegen niet op tegen de baten en niemand in EU wil een benzine auto 'stekkeren'. Tenzij je in Scandinavische landen woont.
    Dat zal bij de emissietesten ook niets meehelpen denk ik zo. Als je het echt zou willen (carterverwarming) werkt het prima, maar niet voor 99,9% van de automobilisten.
    Standkachels zie je buiten Volvo ook eigenlijk niet en dat doet ook niets voor emissietesten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina