1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verwarmde ruitensproeiers

Discussie in 'Electronica' gestart door dennish, 17 nov 2008.

  1. Ben van plan verwarmde ruitensproeiers in te bouwen bij mijn Mk1 Fase2 Ghia.

    Bekabeling ligt er niet, maar in de Haynes manual zie ik dat de sproeiers heel simpel aan de draad voor het achteruitrijdlicht zit gekoppeld. Dit betekent overigens wel dat er constant spanning op staat en dat ze constant verwarmd worden... (met het contact ingeschakeld)

    Voordat ik de sloop af ga struinen voor een wrak met deze kabels erin:

    Enig idee hoe dat origineel in elkaar zit? Stekkerverbinding via de 'firewall' of gewoon gesplitst vanaf de groen/witte draad en doorgevoerd naar de motorruimte?

    Als ik dan toch naar de sloop moet, meteen maar ff de kabelboom, relais en zekeringen voor de voorruitverwarming opsnorren...
     
  2. Is eigenlijk eenvoudig:

    2 aders gaan vanaf de sproeiers via de waterslang naar de motorruimte.
    Hier zit 1 van de 2 rechtstreeks op een massapunt. De 2e gaat via de multistekker de bestuurdersruimte in, rechtstreeks naar de zekeringkast Stekker C17 pin 11. Je kan hem er gewoon aan solderen

    de sproeiers hebben idd constant spanning: maar vanwege een soort bimetaal in de sproeiers gaan ze automatisch aan/uit.
     
  3. Super,

    Thnx. Dat moet dus niet al te moeilijk zijn! :)
     
  4. orgineel zitten de sproeiers aangesloten op de voorruit verwarming aangesloten ik zou ze in dit geval maar op de achterruit verwarming aansluiten
    anders ben ik bang dat als dit constant aanstaat dit gaat smelten
     
  5. @blackfocus:

    dat heb je niet helemaal goed :roll:
    misschien staat het wel ergens in een handleiding op deze manier; maar ze zitten toch echt aan een constante spanningsbron (wel via contact uiteraard).

    dacht zelf ook dat ze via de voorruitverwarming werkten, maar heb het toevallig een paar weken geleden aangesloten via originele weg bij een mede focusclub-member.

    Dutchguy
     

  6. Volgende maand me ruitje bestellen... :wink:
     
  7. ik moet je toch ongelijk geven

    de massa,s zitten rechtstreeks op de carroserie G1
    en de plus komt uit de zekeringkast (aangestuurd als de voorruitverwarming aangezet wordt)
    controleer maar het schema in e tis
     
  8. Wat jij wil joh :butt:
    Maar dat is zo ongeveer compleet onmogelijk, want er zit geen relais voor de voorruitverwarming op de zekeringkast binnen in de auto. Het timermoduul op de zekeringkast schakelt een massa, en geen +12v. Met deze massa wordt in de zekeringkast onder de motorkap een relais geschakeld, voor de voorruit (60 ampere afgezekerd).
    Moet jij me eens uitleggen hoe je met 2 massa's de sproeiers kan laten verwarmen.

    Ik heb het schema als pdf toegevoegd, en om het te verduidelijken:
    Hij begint bovenin als een +12v in de vorm van een 10amp zekering in de zekeringkast binnen. Via stekker C17 achterop de zekeringkast gaat hij naar de motorruimtedoorvoerstekker C70. In de motorruimte maakt hij nog een splitsing S114 en gaat door naar stekker C34. Vanaf C34 zit je dus bij de sproeiers.

    Dus voordat je het forum vol met (verwarmde) onzin sproeit, graag eerst even uitzoeken hoe het zit, voordat je commentaar levert.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Hmm, ik kan de pdf niet openen (bestand wordt niet gevonden...)

    Maar in de Haynes Manual wordt in het schema weergegeven dat de sproeiers via F54 (uit mijn hoofd), waar het achteruitrijdlicht bij een handbak ook door gezekerd wordt, gekoppeld zit aan groen/wit.

    Toch niet echt betrouwbaar zo'n manual???
     
  10. dat klopt; die zooi zit aan elkaar gekoppeld. Daar is die splitsing S144 voor.
     
  11. Via rechtermuisknop opslaan als. :wink:
     
  12. ik zie dat je alles erg goed weet (denk je zelf) :censored:
    hoe kan je de sproeiers dan aanzetten
    heb je wel eens gehoord van een timer module ,hoe komt het dat de voorruit en achterruit verwarming na een bebaalde tyd uitgaat
    of gaan we nu modder gooien?
    blijf jij maar in deze waan
    ik doe hier niet aan mee ik laat iedereen in zijn of haar waarde
     
  13. noem mij dom: maar waarom wil ik verwarmde ruitensproeiers? :shock:
     
  14. Het enige dat verwarmt wordt zijn de koppen, zodat deze nie dichtvriezen, maar toch moet er nog altijd anti-gel erin, want je koppen zouden wel nie toevriezen door de koude, maar wel je leidingen met al gevolgen van dien
     
  15. Zoals ik in een eerdere post al had staan: er zit een bimetaal in de sproeikoppen zelf. Deze werkt als een thermostaat. Dat betekend dat je de sproeikoppen niet apart aan-of-uit kan zetten.

    De draad waar de sproeikoppen op zitten, levert ook de spanning voor oa het achteruitrij-signaal en de originele cruisecontrol module.
     
  16. Ah duidelijk! :) Dat wordt struinen van het weekend! :D
     
  17. Daarom blijf ik altijd maar on-topic.... :P
     

  18. Lars weet donders goed wat een timermoduul is... :twisted: :twisted: Die is hij bij mijn auto in den treure tegen gekomen met het inbouwen van de voorruitverwarming. Wat betreft de verwarmde sproeiers, deze worden echt NIET gestuurd via de voor- of achterruit verwaming. Bij de forddealer (lees mijn vader) zeggen ze dat ook.
     
  19. @blackfocus: met een timermodule voor voorruit en achterruit? Kan hoor, maar toch heb ik vaak et gevoel dat de ene keer de verwarming van me ruiten langer blijft aanliggen dan de andere keer ...

    Als me ruiten niet direct ontwasemd worden, dan blijven ze soms aanliggen ...

    Zou het ook een soort voeler kunnen zijn of zo?

    Ik heb zelf geen technische kennis en kan gewoon uitgaan van wat ik zie
     

Deel Deze Pagina