1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vervelend stuurgedrag

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Sido, 4 jan 2009.

  1. #1 Sido, 4 jan 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2009
    Hallo,

    Ik heb sinds een dikke 1,5 week een Focus TDCI, het nieuwe model.

    Nu valt mij het volgende op (heb nu een dikke 1000km gereden) Bij de minste of geringste spoorvorming of een gat in de weg. Schiet de auto zomaar opzij, zowel links al rechts. (Het zelfde gevoel als dat je met één voorwiel in een plas water stuurt en er dan een ruk aan het stuur volgt)

    Herkennen jullie dit, want ik vind het maar knap vervelend / gevaarlijk, heb dit bij andere auto's nog nooit zo extreem meegemaakt, is dit normaal bij Ford??

    Ik heb de volgende bandenmaat onder de auto 205/55/R16, volgens mij is dit gewoon standaard.

    Aanvulling: 06-01-2009

    Ik lees net op het Forum http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=24 dat er meer mensen last van hebben. Zal hem dus waarschijnlijk opnieuw uit moeten laten lijnen, want bandenspanning is voldoende 2,7 bar en ook nog ruim voldoende profiel.

    Aanvulling: 26-04-2009

    Ik heb de wielen opnieuw uit laten lijnen en het trekken bij spoorvorming is een stuk minder geworden. De wielen stonden als het ware naar elkaar toe. (sneeuwploeg). Toch valt de wegligging mij nog steeds tegen. Mijn vorige auto een Golf IV welke zes jaar ouder was lag echt als een slagschip op de weg.

    Groet,

    Sido
     
  2. Ten eerste kan het niet zomaar dat je auto naar 1 kant trekt als je over hobbels gaat. En dat zeg ik in principe want het kan natuurlijk wel is gebeuren als je over een extreme hobbel of spoorvorming rijd. Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt. :wink:
    Dus het zou niet moeten zijn dat je continue moet corrigeren.
    Je hebt ook niet echt een overweldig brede banden maat dus dat is ook niet echt een reden.
    Mij lijkt het verstandig om terug te gaan naar de leverende garage. Want het kan zijn dat de uitlijning niet goed is. Of is de bandenspanning wel in orde???? Of hebben de banden nog voldoende profiel.
     
  3. Ik heb zoiets ook gehad toen mijn voorbanden bijna op waren. Ze waren aan de binnenkant wat meer afgesleten en de auto trok erg naar links en rechts bij spoorvorming. Hoe zien je banden eruit? Voor de bandenspanning zou ik minimaal 2,5 bar aanhouden.
     
  4. Soortgelijks komt mij bekend voor. Ik schrok me rot toen ik met mijn gloednieuwe Focus vorige week door een snelwegbocht stuurde. Op een bobbel in de weg sprong de achterkant een heel stuk op zij met een soort zwabber reactie. Net of er zwenkwielen achter zaten :rolleyes:.... Maar bij andere bochten op snelheid leek hij ook makkelijk met de achterkant te zwabberen op oneffenheden. Alsof de achterwielen een andere weg willen volgen dan de voorwielen.

    Dat was ik geheel niet gewend, van mijn vorige wagen. En eigenlijk verwachtte ik dat zeker niet van de Focus met zijn naam op het gebied van wegligging. Maar het goede nieuws is dat na nu 500 km het bijne helemaal verdwenen is. Ik hou het goed in de gaten, maar ik denk dat de banden nog wat moesten worden "ingereden". Verder stuurt hij echt messcherp!
     
  5. 2.7 bar lijkt me wat aan de hoge kant. Wat staat er op de sticker in de inslag van het bestuurdersportier?
     
  6. Die sticker moet je niet aanhouden, dan rij je met te lage spanning. 2.5 tot 2.7 bar wordt aanbevolen door bandenspecialisten als je wat brede platte banden hebt, bijv. 215/40/17.
     

Deel Deze Pagina