1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervanging roetfilter 1.6 Tdci 2008

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door f.degroot, 2 mrt 2012.

Tags:
  1. Beste forumleden,

    Bij mijn focus 1.6 Tdci (km-stand van 130.000) van 2008 moet volgens de fabriek het roetfilter vervangen worden. Nu heb ik 3 opties:
    - nieuw filter door dealer: kosten 1.200 euro
    - retrofit filter bij 'algemene' garage: kosten ca. 600 euro
    - laten reinigen bij buchli: kosten ca. 800 euro.

    Ik twijfel wat te doen. Voorkeur gaat natuurlijk uit naar de goedkoopste optie, maar loop ik dan een risico? Ik denk bv. aan additief, motormanagement etc.

    Wat is verstandig om te doen? Ik heb uiteraard al wat rondgekeken op het forum maar geen eensluidend antwoord. Alvast dank voor de input.
     
  2. Je kan niet zomaar een retrofilter er in laten zetten. de DPF filter is gecombineerd met de katalysator en zit onder de turbo. Als je deze eruit haalt krijg je een storing. Het schijnt mogelijk te zijn de filter uit het motormanagement te schrijven (kunnen maar een paar specialisten), maar als je dit toch doet waarom zou je dan nog een filter erop laten zetten?

    Een retrofilter is sowieso rotzooi, het hoopt allemaal op en is tussen de 60.000 en 80.000km al weer op. Een DPF zou tussen de 130.000 en 200.000km mee moeten kunnen gaan.

    Het reinigen schijnt niet altijd even goed te werken, dus dat is ook een risico. Als je dit kan afdekken met km-garantie dan zou ik zeggen doen!

    Beste is toch een originele filter erop laten zetten, denk ik. Misschien kan het goedkoper bij een niet officiƫle dealer (geen idee wat de kostprijs van de filter zelf is.)
     

Deel Deze Pagina