1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vertaling artikel Performance Ford MR290 april 2012

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Grey-ears, 4 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Grey-ears, 4 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2012
    Vrij vertaald naar beste weten op 4 maart 2012 uit Performance Ford van April 2012

    Kom erbij,

    We gaan achter het stuur van de heetste versie van de Ford Focus ST getuned door Mountune de MR 290.

    Met de volgende generatie van de Focus ST in de coulissen, die meer power dan ooit beloofd te hebben van de zuinige en economische 2 liter Ecoboost moter, is de MK2 onbetwist een van de performance koopjes van het moment.

    Prijzen beginnen nu bij € 7.200 / € 9.600 ** in Engeland wel ja ** en wij denken dat de prijzen nog verder zullen zakken wanneer de tijd wat verstrijkt, wat goed nieuws is voor iedereen die nu aan het zoeken is om een van de meest potente hot hatches van het afgelopen decennium te kunnen kopen.

    Oke, de ST lust een behoorlijke slok en iedereen die de auto als dagelijks vervoer gebruikt zal dat kunnen beamen. Maar als noitoire verbruik voor lief neemt en je concentreerd op de kracht die dit 2.5 literblok kan ontwikkelen dan is de “Sky” echt de limiet.

    Voor een paar duizend *** pond *** zijn er vele betrouwbare en geteste mogelijkeheden die je sneller in RS territory kunnen brengen dan jij kunt zeggen “remap”. En als je het echt dol wilt maken is er geen enkele belemmering om door te stomen naar de 500BPH.

    Dus als je te verleiden bent met vele tuningsmogelijkheden met een behoorlijk grote variatie aan upgrades is de moeilijkste beslissing niet om een ST MK2 te kopen maar waar hem te laten tunen om hem veel, heel veel of heel erg veel sneller te maken.

    Op pagina 24 van deze uitgave kun je nagaan wat je waar kunt laten doen. Een tiental verschillende specialisten staat tot je beschikking. Zij zijn allen in staan met verschillende upgrades tegen ongeveer vergelijkbare kosten je te helpen, door in de basis met kant en klare “opschroefbare” zaken je auto te verbeteren.

    Wat zij echter niet kunnen leveren is het niveau van achtergrond kennis en fabricage expertize die beschikbaar is bij Mountune, en dat is de reden dat in de eerste plaats een groot aantal enthousiastelingen hun vertrouwen stellen in Ford’s officiële tuningsarm.

    Dit zijn immers de jongens waar Ford naar toe gaat met motoren om te laten tweeken voor het Brits en Wereld touringcar kampioenschap.
    Mountune zal nooit claimen de meest krachtige conversies te maken, dus als je prijs stelt op het pochen met welke grote BHP getallen je rondt knalt (voor je internetforum) dan ben je aan het verkeerde adres en kun je beter elders kijken.

    Maar dat zou niet verstandig zijn als je dat bij voorbaat deed. Na ongeveer een uurtje te hebben gereden met de MR290 clubsport demontratie auto denken wij dat je een behoorlijke zal moeten zoeken alvorens je een zo goed samengesteld pakket dat zo spoepel rijdt voor je Focus elders zult kunnen vinden.

    Het MR290 pakket is gebaseerd op het bestaande MR260 pakket. Met dit verschil dat een “inletplenum” een grotere downpipe, een compleet nieuwe uitlaat en een aanvullende “remap”.

    Dat klinkt op papier misschien niet zo spectaculair in vergelijking met verschillende andere conversie mogelijkheden, maar op de weg, zoals gezegd laat u niet misleiden door de getallen.

    In tegenstelling tot alle andere tuners die in de basis moeten terugvallen op uitproberen en terug naar de tekentafel om extra kracht uit de ECU van de ST te halen, Mountune heeft onbeperkt toegang tot alle codes en het is deze vrijheid en insider kennis dat zorgt voor een soort van “af fabriek gevoel” bij alle motorische upgrades die Mountune levert.

    Je kunt geen andere tuner vinden met deze resultaten met de standaard airbox nog netjes op de plaats en dat mag je misschien een onbelangrijk detail vinden, maar het grotere plaatje is een ST die rondjes scheurt om een standaard RS tegen slechts een fractie van de prijs.

    Mountune geeft voor de MR290 een 0-100 *** 60 miles *** van 5,6 seconden een een 0-160 *** 100 miles *** van 12,5 seconden. We hebben het niet geprobeerd maar we durven niet te twijfelen aan deze getallen. De bereden ST voelde in al zijn vezels als de RS vreter tijdens onze testrit.

    Het is niet alleen de power en koppel levering van de MR290 dat het zo snel en soepel laat voelen, alles sluit zo naadloos aan bij alle clubsport veranderingen van deze ST. Het komt allemaal zo mooi bij elkaar.
    Dit komt gewoon omdat Mountune haar producten “niet van het schap haalt” maar gewoon helemaal zelf uitontwikkeld of in opdracht laat ontwikkelen. Het Mountune badge komt er dan ook pas op na een testfase, als ware Ford zelf de ontwikkelaar.

    Het clubsport onderstel is een goed voorbeeld van die ontwikkeling in opdracht het is dan ook gebaseerd op een niet verstelbare Eibach kit dat speciaal wordt “gefinetuned” met de veren en dempers *** van Bilstein *** om te zorgen voor een harde maar toch vergevingsgezinde rit op de *** openbare *** weg. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gebruikte kit op de RS die in sommige gevallen erg hard en glibberig kan zijn met name op ongelijk en slechter terrein. De clubsport veren en dempers geven een van de beste setups die wij ooit in een sportieve road setting hebben mogen testen.

    Het was in feite zo goed dat we, gegeven droge omstandigheden, zelfs denken dat de ST zijn kracht zo goed op de wegkreeg dat een Quiaffe (zoals in de RS) overbodig lijkt. Dit gezegd hebbende moeten we er wel aan denken in een auto te zitten die bijna 300 PK door de voorwielen eruit perst.

    Terug naar de MR290 de clubsportvelgen zijn lichtgewicht (7,72 kg) 18 inch OZ racingwheels met een gepoedercote zwarte finish, tevens zijn ze het perfecte frame voor de contrasterende gele remklauwen van Alcon; een six-pot calliper 355 MM discs mega remklauw. Met € 2520,- (£ 2099) zijn dat niet de goedkoopste maar ze zijn zeer effectief. En als jij de persoon bent die af en toe een trackday-tje mee wilt pakken dan kunnen we ze je meer dan aanraden.

    Over de kosten gesproken, even terug naar het begin. Stel je vindt een complete standaard ST, eentje waar goed voor is gezorgd, met wat kilometers *** miles *** op het klokje met een vraagprijs van € 8400,- *** £ 7.000,- ***.

    Laten we eens gek doen en ons voorstellen dat je de verkoper zo gek krijgt dat ie er voor € 7800,- **** £ 6.500,- *** afstand van wil doen van zijn ST. Voor een extra € 3180,- *** £ 2.650,- *** knal je naar de dichtstbijzijnde Mountune dealer en vraagt om de MR 290 kit. ** Laten we de remmen buiten beschouwing ** kun je voor € 895,- *** £ 745,- *** het clubsport onderstel aanschaffen en voor € 1800,- *** £ 1.500,- *** de velgen aanschaffen. Dat is in de basis een RS….maar dan sneller…..voor nog niet de helft van het geld.

    Hoe dan ook willen we je garanderen dat je niet teleurgesteld zult zijn wanneer je voor deze tuningsweg kiest, maar maak, als je de verleiding kunt weerstaan, niet de fout die wij maakten. Gelijk na de rit in de MR290 stapten we in de Mountune MR375 Clubsport Focus RS (die overigens niet altijd beschikbaar is), geloof ons… dit tilt het prestatie niveau naar een compleet ander level.

    Als je de aantrekkingskracht van de stalgenoot van de ST *** de RS *** kunt weestaan dan is de MR290 het meest uitgebalanceerde performance pakket dat er voor de ST MK2 beschikbaar is.

    En als je het een klein stapje verder zou voeren, door het gewicht van de MR290 te verminderen door bijvoorbeeld het interieur er uit te slopen *** wie gebruikt een achterbank nou echt *** of toch een Quaiffe te monteren kunnen wij ons geen enkele reden bedenken om ook maar ooit een RS te kopen….

    In afwachting van de onvermijdelijke ST MK3, zal alleen de tijd ons leren of dit een geschikte vervanger zal blijken voor de MK2. Van een ding zijn we in ieder geval zeker, Mountune is al hard aan het werk met het ontwikkelen van upgrades voor de 2.0 liter Ecoboost motor. Sterker nog we hebben zelfs een vermomd prototype geparkeerd zien staat voor het hoofdkantoor in Essex, hou Performance Ford dus in de gaten.

    Ford feiten

    Motor
    2.5 ST MR 290, upgrade intercooler, upgrade air filer, grotere downpipe 200 cell sport cat, cat back uitlaat, gegoten inletplenum, ECU remap, 290 PS op 5500 rpm en 325lbt ft of torque at 2750-4500 rpm
    Prestaties (geclaimed)
    0-100 KMH *** 60 MPH *** 5,6 seconden
    0-160KMH *** 100 MPH *** 12,5 seconden

    Transmissie
    Standaard ST (Met RS koppeling)

    Onderstel
    Bilstein veren en dempers

    Remmen
    Mountune Alcon six-pot-calipers met 355mm gegroevde schijven

    Wielen en Banden
    18 Inch OZ Racing Alleggerita HLT’s

    Prijzen (exclusief montage)
    MR260 naar MR290 £ 1595
    MR290 pack £ 2650
    Mountune/Alcon Remmen £ 2099
    Mountune/OZ racing velgen £ 1500
    Mountune/Bilstein veren/dempers £ 745
    *** Quaiffe £ 666 ***
    *** RS koppeling, Quaiffe en vliegwiel £ 1495 ***


    Contact
    Mountuneperformance.co.uk
    00-44-(0)-1277-226666
    *** Vragen naar Scot of Dave ***

    N.B.:
    Uit : Performance Ford / April 2012
    Text : Luke (Performance Ford)
    Photo’s : Chris Brown (only in the magazine)
    Vertaling : Grey-ears

    *** toegevoegde noten ***
    Grey-Ears is een MR290 nog in afwachting van het clubsport onderstel en RS transmissie (zomer 2012), wel alvast met een Quaiffe en een Alconbrake kit.
     
  2. Leuk stukje John!..Het is wel echt exlusive omdat ze het zelf allemaal ontwikkeld hebben. Mooi stukje techniek!.
     
  3. Lijkt me een prachtbak om in te rijden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina