1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Versterker inbouwen Ford Focus 2 sedan

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door focus06, 18 jul 2013.

  1. #1 focus06, 18 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2013
    Hallo,

    Dit is een handleiding voor het inbouwen van een versterker, subwoofer en tevens vertel ik hoe je de stroom- en signaalkabels moet leggen.

    VOOR JE BEGINT:

    Dit is een klusje dat kan even duren. Zorg er dus voor dat je de tijd, motivatie, geduld, ruimte en gereedschap hebt. Eventueel is het handig om iemand erbij te halen die technisch is ingesteld of die al ervaring heeft met het inbouwen van car audio.

    Natuurlijk heb je ook de versterker, subwoofer en een kabelset nodig.

    Stap 1:
    Pak de kabelset erbij, haal de zekering eruit en leg die op een veilige plaats. De zekering gaat er pas in als alles is aangesloten! Zo weet je zeker dat er geen stroom opstaat.
    Tevens is het aan te raden om een soort van huls of slang om je voedingskabel te doen, of om je voedingskabel door een flexibel stuk PVC te geleiden. Dat is mooier, professioneler en veiliger.

    [​IMG]

    Stap2:
    Met de zekering eruit kan je alvast het kleine deel van je voedingskabel aan de PLUS van je accu vastmaken. Er zal verder toch geen stroom doorlopen zolang de zekering ontbreekt.

    [​IMG]

    Stap3:
    Schroef de zekeringhouder op een veilige plek waar je ruimte hebt vast aan iets. Ik zal hem niet recht op de motor zetten, kijk even waar die bij jou het beste past. Zorg er ook voor dat je niks kapot maakt achter de schroef (dus niet op een reservoir o.i.d. schroeven hè)

    [​IMG]

    En het eindresultaat van de motorruimte. De kabel loopt richting de passagierskant, daar moet hij namelijk uitkomen.

    [​IMG]

    Stap4:
    En dan gaan we nu de kabel naar binnen brengen. Schroef het dashboardkastje eruit.

    [​IMG]
    (Foto's van Focusclub)

    Als je dashboardkastje gekoeld is (met airco aansluiting) moet je even wat rammelen om de aansluiting eraf te krijgen. Deze kan je later weer gewoon terugzetten.

    Stap5:
    Achter je dashboardkastje zie je een stuk rubber waar een kabelboom doorheen loopt. Deze komt in je motorruimte uit (zie foto's). De bedoeling is dat je met een priem of schroevendraaier een gat erin prikt.

    [​IMG]

    Stap6:
    KIJK UIT DAT JE DE BESTAANDE KABELBOOM NIET KAPOTMAAKT! Neem dus voor de zekerheid een centimeter of twee ruimte ertussen.

    [​IMG]

    En zo ziet het eruit vanuit de motorruimte:
    [​IMG]

    En zo ziet het eruit vanuit je dashboardkastje:

    [​IMG]

    Stap7:
    Geleidt de kabel naar de voetenruimte van je passagier (spreekt voor zich het is vrij open) en daarna kan je je dashboardkastje weer terugdoen.

    Stap8:
    Nu moet je de kabels naar de achterbak geleiden. Je kan de kabel tussen de plintjes bij deur doen (lijsten heet dat volgens mij) en je laat hem uitkomen in je kofferbak.

    Stap9a:
    Haal de radio eruit. Als je een versterker uitgang hebt kan je hier twee tulpkabels op aansluiten. Die geleidt je op dezelfde manier als de stroomkabel, maar aan de andere kant van de auto. Zorg er voor dat de kabels goed vastzitten en niet in de weg van de pedalen zitten. Veiligheid gaat immers voorop. Als dit is gelukt kan je gelijk naar stap10.

    Stap9b:
    Mocht je geen versterker aansluiting op je radio hebben dan kan je een High/Low converter halen. Je moet alleen wel echt gaan priegelen nu aangezien je de kabels moet aftappen van je Rear left + en - en je Rear right plus en min. Dat zijn er dus al 4. Verder moet je een kabel hebben voor de remote (of een geschakelde plus, bijv. die van je contact) en een groundkabel (massakabel) die teruggaat naar je radio. In totaal komen er dus 6 kabels te liggen mocht dit je situatie zijn.

    [​IMG]

    Stap10:
    Je kan altijd nog een extra schakelaar tussen je remote kabel doen. Ik zelf vind dit wel zo prettig aangezien mijn versterker aangaat als het contact aangaat. Als je dit niet doet heb je kans dat je startmotor niet genoeg stroom krijgt. Tevens hoef ik niet altijd met oorverdovende muziek te rijden.

    [​IMG]

    Stap11:
    Als alles is aangesloten kan je de radio terugdoen. De stroomkabel loopt aan de passagierskant en de signaalkabels lopen aan de bestuurderskant en komen uit in de kofferbak. Nu hoef je alleen nog maar alles op je versterker aan te sluiten of eventueel dus nog met een high/low converter ertussen zoals ook bij mij te zien is:

    [​IMG]

    Stap12:
    Zorg ervoor dat de massakabel (ground) op een geschuurd stuk van je frame zit en dat het stevig vastzit. Je kan als alles is aangesloten de zekering erin stoppen en testen of er geluid uitkomt. Maar je bent nog niet klaar!

    Stap13:
    Haal eerst de zekering er weer uit. Verder haal je de kabels van je versterker af en kan je even je subwoofer naast je auto zetten. We moeten nu namelijk de versterker stevig aan de auto vastmaken. Ik heb ervoor gekozen om de versterker aan de onderkant van mijn hoedenplank te hangen aangezien ik een Sedan heb.

    [​IMG]

    Stap14:
    Meet de afstanden en stip ze ff aan. Daarna boor je gaatjes erin en kan je de versterker ertussen doen. Draai het stevig en kruislings aan.

    [​IMG]

    Stap15:
    Werk de kabels mooi weg. Ik heb mijn high/low converter met wat isolatiespul op mijn hoedenplank bevestigd. Daarna kan je stoffen hoedenplank kap er weer op.

    [​IMG]

    En het eindresultaat:

    [​IMG]


    Dit was mijn eerste handleiding hier.

    Ik sta helemaal open voor vragen en op- of aanmerkingen.

    Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

    Succes!
     
  2. Leuke How-To :thumbup:

    Heb mij de versterker gewoon achter op de subkist zitten, evenals de power-cap.
     
  3. Bedankt!

    Mij werd dat afgeraden i.v.m. trillingen. Dat scheen op lange termijn toch slecht te zijn. En in de achterleuning schroeven met zelf-tappers leek me ook niet zo'n strak plan omdat ik dacht dan steken er 4 scherpe punten in de leuning, of dicht bij de leuning, maar met een open kofferbak (dus niet bij een sedan) zijn er mogelijkheden zat denk ik!

    M'n condensator heb ik weggelaten, maar ik heb nog niet in het donker gereden dus als mijn dimlichten dimmen op het ritme van de muziek moet ik daar nog een plekje voor maken :D
     
  4. Mooie how-to.
    Ik vind de voedingskabel wel erg dun of lijkt dat zo?
     
  5. Volgens mij heb ik een standaard maat, zat in zo'n standaard kabelpakket van een audioshop. Ik heb ze inderdaad dikker gezien, maar voor de versterker van mij is dit ruim voldoende. Hiervoor had ik er een zwaardere op ook.

    Mocht je meerdere versterkers aansluiten is een dikkere kabel wel een goed idee ja :mrgreen:

    Bedankt
     

  6. Bij de het setje staat meestal tot hoeveel wattage de kabel kan hebben en als je alleen 1 versterker monteer voor een subwoofer zal dat wel los lopen!
     
  7. #7 Speedy_D, 21 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2013
    Bedankt voor je uitleg. Ik heb ook nog steeds een sub liggen die ik eigenlijk wel in de auto wil hebben, je mist toch wat zonder zo'n ding.

    Hoe heb je de kabel precies in de plinten gelegd? Heb je de plinten verwijderd of de kabel ertussen geduwd?
    En waarvoor trek je de ground vanuit de radio? Is dit noodzakelijk en sluit je die dan aan bij de common ground van de versterker?
    Dit ken ik niet eerlijk gezegd, ik moet er wel bij zeggen dat mijn versterker een high input heeft en dat dit de eerste keer is dat ik die ga gebruiken.

    Volgens mij kun je voor de remote schakeldraad ook pin 2 van connector B (switch A+, switched output "on when the stereo is on") kunnen gebruiken, dit is eigenlijk voor een DVD wisselaar maar kan net zo goed voor een versterker gebruikt worden.
     
  8. #8 Blauwitje, 21 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2013
    Vaak kom je al een heel eind met de deur rubbers los halen en zo verder werken grotendeels kon ik mijn kabels er zo tussen trekken.de aarde haal ergens vanuit de kofferbak.
     
  9. Ik heb de kabels er inderdaad gewoon tussengepropt :lol:

    Ik heb 3 dikke draden gebruikt waar elk 2 draden inzitten voor de signaaldraad.

    - Rear Right +
    - Rear Right -
    - Rear Left +
    - Rear Left -
    - Remote (op de contactdraad omdat ik geen andere duidelijke kon vinden en gebruik toch een extra schakelaar)
    - En de groundkabel kwam daar ook uit en had toch een draad over, leek me gewoon handig. Ground zal verder wel ground zijn denk ik maar ik weet dat niet helemaal zeker om eerlijk te zijn.

    Het ligt er ook maar net aan welke aansluitingen je radio heeft. Lezen wat er op de kabels staat is inderdaad wel een lastig klusje als je geen goede ogen hebt haha

    Succes
     
  10. Bedankt voor jullie antwoord. Zodra ik tijd heb (en het wat koeler is) maar eens gaan prutsen. Toch wel stil zo zonder versterker.
     
  11. En is het al gelukt? :mrgreen:
     
  12. Ik steek meestal een pin in de grond :schater:

    :ontopic:

    Mooie HT, netjes omschreven in woord en beeld :thumbs:
     
  13. #13 Blauwitje, 18 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 okt 2013
    [MENTION=3602]Sbro.nl[/MENTION]

    Doe ik dan toch wat verkeerd!!:shrug:

    [​IMG]
     
  14. Zware box jongeh :schater:
     

Deel Deze Pagina